MOST STĄGIEWNY
Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
D.Majewska (dyskusja | edycje) |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
− | [[File: | + | [[File:Most Stągiewny, około 1900.JPG|thumb|Most Stągiewny, około 1900]] |
+ | |||
'''MOST STĄGIEWNY''', łączy Wyspę Spichrzów (q Spichlerze) z q Długimi Ogrodami. Nazwa pochodzi od q Bramy Stągiewnej, w ciągu ulic Stągiewnej i Długie Ogrody. W 1864 roku jako pierwszy z gdańskich mostów przebudowany w konstrukcji stalowej, obrotowy (otwierał się przez obrót w prawo), jednoramienny; konstrukcja przęsła z nitowanych dźwigarów kratowych, pomosty drewniane, o rozpiętości w świetle podpór 13 m. Podczas budowy nowego mostu stalowego, otwartego 4 X 1937, zmieniono system zwodzenia z obrotowego na klapowy. Po roku 1937 most przejął ruch tramwajowy do i z q Długiego Targu (q tramwaje). Remontowany po 1945, przebudowany ze zwiększoną nośnością w roku 1973. {{author:RED}}[[Category: Encyklopedia]] | '''MOST STĄGIEWNY''', łączy Wyspę Spichrzów (q Spichlerze) z q Długimi Ogrodami. Nazwa pochodzi od q Bramy Stągiewnej, w ciągu ulic Stągiewnej i Długie Ogrody. W 1864 roku jako pierwszy z gdańskich mostów przebudowany w konstrukcji stalowej, obrotowy (otwierał się przez obrót w prawo), jednoramienny; konstrukcja przęsła z nitowanych dźwigarów kratowych, pomosty drewniane, o rozpiętości w świetle podpór 13 m. Podczas budowy nowego mostu stalowego, otwartego 4 X 1937, zmieniono system zwodzenia z obrotowego na klapowy. Po roku 1937 most przejął ruch tramwajowy do i z q Długiego Targu (q tramwaje). Remontowany po 1945, przebudowany ze zwiększoną nośnością w roku 1973. {{author:RED}}[[Category: Encyklopedia]] |
Wersja z 16:47, 12 cze 2014
MOST STĄGIEWNY, łączy Wyspę Spichrzów (q Spichlerze) z q Długimi Ogrodami. Nazwa pochodzi od q Bramy Stągiewnej, w ciągu ulic Stągiewnej i Długie Ogrody. W 1864 roku jako pierwszy z gdańskich mostów przebudowany w konstrukcji stalowej, obrotowy (otwierał się przez obrót w prawo), jednoramienny; konstrukcja przęsła z nitowanych dźwigarów kratowych, pomosty drewniane, o rozpiętości w świetle podpór 13 m. Podczas budowy nowego mostu stalowego, otwartego 4 X 1937, zmieniono system zwodzenia z obrotowego na klapowy. Po roku 1937 most przejął ruch tramwajowy do i z q Długiego Targu (q tramwaje). Remontowany po 1945, przebudowany ze zwiększoną nośnością w roku 1973.