MOST SIENNICKI

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
Linia 1: Linia 1:
 
{{paper}}
 
{{paper}}
[[File:Most_Siennicki_na_Martwej_Wiśle__1912.JPG|thumb|Most Siennicki na Martwej Wiśle, 1912]]
+
[[File:Most Siennicki na Martwej Wiśle, 1912.JPG|thumb|Most Siennicki na Martwej Wiśle, 1912]]
 +
 
 
'''MOST SIENNICKI''' (Breitenbach-Brücke), na Martwej Wiśle (q Wisła), w ciągu obecnej ul. Siennickiej. Zastąpił przeprawę przy q Gęsiej Karczmie. Niemiecka nazwa nawiązywała do nazwiska ministra kolei, transportu i robót publicznych, pochodzącego z Gdańska q Paula Justina Breitenbacha, który dokonał jego otwarcia 8 VI 1912. Ze zwodzoną częścią środkową i wieżyczkami operatorów, w chwili otwarcia największy most zwodzony nad Morzem Bałtyckim. Od lipca 1927 roku z linią tramwajową na q Stogi. Poważnie zniszczony w roku 1945, odbudowany w 1947 już jako stały. Kolejno przebudowywany i wzmacniany w latach 1949, 1954, 1964, 1975. Obliczony na nośność 15 ton, podczas budowy q Portu Północnego (pod wpływem ruchu ciężarówek) zaczął się obsuwać. Rozebrany i zbudowany na nowo w okresie 1986–1989 (według projektu Maksymiliana Wolffa, oddany do użytku 31 VIII 1989) węższy, ale o nośności 30 ton. Obecnie o długości 95,70 m i szerokości 17,46 m. {{author: BŚ}} [[Category: Encyklopedia]]
 
'''MOST SIENNICKI''' (Breitenbach-Brücke), na Martwej Wiśle (q Wisła), w ciągu obecnej ul. Siennickiej. Zastąpił przeprawę przy q Gęsiej Karczmie. Niemiecka nazwa nawiązywała do nazwiska ministra kolei, transportu i robót publicznych, pochodzącego z Gdańska q Paula Justina Breitenbacha, który dokonał jego otwarcia 8 VI 1912. Ze zwodzoną częścią środkową i wieżyczkami operatorów, w chwili otwarcia największy most zwodzony nad Morzem Bałtyckim. Od lipca 1927 roku z linią tramwajową na q Stogi. Poważnie zniszczony w roku 1945, odbudowany w 1947 już jako stały. Kolejno przebudowywany i wzmacniany w latach 1949, 1954, 1964, 1975. Obliczony na nośność 15 ton, podczas budowy q Portu Północnego (pod wpływem ruchu ciężarówek) zaczął się obsuwać. Rozebrany i zbudowany na nowo w okresie 1986–1989 (według projektu Maksymiliana Wolffa, oddany do użytku 31 VIII 1989) węższy, ale o nośności 30 ton. Obecnie o długości 95,70 m i szerokości 17,46 m. {{author: BŚ}} [[Category: Encyklopedia]]

Wersja z 16:45, 12 cze 2014

Most Siennicki na Martwej Wiśle, 1912

MOST SIENNICKI (Breitenbach-Brücke), na Martwej Wiśle (q Wisła), w ciągu obecnej ul. Siennickiej. Zastąpił przeprawę przy q Gęsiej Karczmie. Niemiecka nazwa nawiązywała do nazwiska ministra kolei, transportu i robót publicznych, pochodzącego z Gdańska q Paula Justina Breitenbacha, który dokonał jego otwarcia 8 VI 1912. Ze zwodzoną częścią środkową i wieżyczkami operatorów, w chwili otwarcia największy most zwodzony nad Morzem Bałtyckim. Od lipca 1927 roku z linią tramwajową na q Stogi. Poważnie zniszczony w roku 1945, odbudowany w 1947 już jako stały. Kolejno przebudowywany i wzmacniany w latach 1949, 1954, 1964, 1975. Obliczony na nośność 15 ton, podczas budowy q Portu Północnego (pod wpływem ruchu ciężarówek) zaczął się obsuwać. Rozebrany i zbudowany na nowo w okresie 1986–1989 (według projektu Maksymiliana Wolffa, oddany do użytku 31 VIII 1989) węższy, ale o nośności 30 ton. Obecnie o długości 95,70 m i szerokości 17,46 m.

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania