MOST SIENNICKI
D.Majewska (dyskusja | edycje) |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
− | [[File: | + | [[File:Most Siennicki na Martwej Wiśle, 1912.JPG|thumb|Most Siennicki na Martwej Wiśle, 1912]] |
+ | |||
'''MOST SIENNICKI''' (Breitenbach-Brücke), na Martwej Wiśle (q Wisła), w ciągu obecnej ul. Siennickiej. Zastąpił przeprawę przy q Gęsiej Karczmie. Niemiecka nazwa nawiązywała do nazwiska ministra kolei, transportu i robót publicznych, pochodzącego z Gdańska q Paula Justina Breitenbacha, który dokonał jego otwarcia 8 VI 1912. Ze zwodzoną częścią środkową i wieżyczkami operatorów, w chwili otwarcia największy most zwodzony nad Morzem Bałtyckim. Od lipca 1927 roku z linią tramwajową na q Stogi. Poważnie zniszczony w roku 1945, odbudowany w 1947 już jako stały. Kolejno przebudowywany i wzmacniany w latach 1949, 1954, 1964, 1975. Obliczony na nośność 15 ton, podczas budowy q Portu Północnego (pod wpływem ruchu ciężarówek) zaczął się obsuwać. Rozebrany i zbudowany na nowo w okresie 1986–1989 (według projektu Maksymiliana Wolffa, oddany do użytku 31 VIII 1989) węższy, ale o nośności 30 ton. Obecnie o długości 95,70 m i szerokości 17,46 m. {{author: BŚ}} [[Category: Encyklopedia]] | '''MOST SIENNICKI''' (Breitenbach-Brücke), na Martwej Wiśle (q Wisła), w ciągu obecnej ul. Siennickiej. Zastąpił przeprawę przy q Gęsiej Karczmie. Niemiecka nazwa nawiązywała do nazwiska ministra kolei, transportu i robót publicznych, pochodzącego z Gdańska q Paula Justina Breitenbacha, który dokonał jego otwarcia 8 VI 1912. Ze zwodzoną częścią środkową i wieżyczkami operatorów, w chwili otwarcia największy most zwodzony nad Morzem Bałtyckim. Od lipca 1927 roku z linią tramwajową na q Stogi. Poważnie zniszczony w roku 1945, odbudowany w 1947 już jako stały. Kolejno przebudowywany i wzmacniany w latach 1949, 1954, 1964, 1975. Obliczony na nośność 15 ton, podczas budowy q Portu Północnego (pod wpływem ruchu ciężarówek) zaczął się obsuwać. Rozebrany i zbudowany na nowo w okresie 1986–1989 (według projektu Maksymiliana Wolffa, oddany do użytku 31 VIII 1989) węższy, ale o nośności 30 ton. Obecnie o długości 95,70 m i szerokości 17,46 m. {{author: BŚ}} [[Category: Encyklopedia]] |
Wersja z 16:45, 12 cze 2014
MOST SIENNICKI (Breitenbach-Brücke), na Martwej Wiśle (q Wisła), w ciągu obecnej ul. Siennickiej. Zastąpił przeprawę przy q Gęsiej Karczmie. Niemiecka nazwa nawiązywała do nazwiska ministra kolei, transportu i robót publicznych, pochodzącego z Gdańska q Paula Justina Breitenbacha, który dokonał jego otwarcia 8 VI 1912. Ze zwodzoną częścią środkową i wieżyczkami operatorów, w chwili otwarcia największy most zwodzony nad Morzem Bałtyckim. Od lipca 1927 roku z linią tramwajową na q Stogi. Poważnie zniszczony w roku 1945, odbudowany w 1947 już jako stały. Kolejno przebudowywany i wzmacniany w latach 1949, 1954, 1964, 1975. Obliczony na nośność 15 ton, podczas budowy q Portu Północnego (pod wpływem ruchu ciężarówek) zaczął się obsuwać. Rozebrany i zbudowany na nowo w okresie 1986–1989 (według projektu Maksymiliana Wolffa, oddany do użytku 31 VIII 1989) węższy, ale o nośności 30 ton. Obecnie o długości 95,70 m i szerokości 17,46 m.