MOST KROWI
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
[[File:Most Krowi, około 1910.JPG|thumb|Most Krowi, około 1910]] | [[File:Most Krowi, około 1910.JPG|thumb|Most Krowi, około 1910]] | ||
− | '''MOST KROWI''' (Kuhbrücke) nad q Motławą, łączy ul. q Ogarną z Chmielną, obecnie długość 45 m, szerokość 9 m, dwa przęsła. Zbudowany w latach 1378–1379, zwodzony; początkowo służył do przepędzania bydła na pastwiska istniejące na późniejszych q Spichlerzach i ku Świńskim Łąkom na q Dolnym Mieście. Do połowy XIX wieku zamykany na noc. W okresie 1901–1902 zmodernizowany jako stalowy i zwodzony (do tego czasu był ostatnim gdańskim większym mostem drewnianym) o nośności 20 ton, z pomostem z blach nieckowych i zaimpregnowanymi klockami z drewna sosnowego; jako jeden z pierwszych w Europie miał – oprócz ręcznych – także elektryczne urządzenie umożliwiające zwodzenie (otwieranie i zamykanie trwało 30 sekund, otwieranie ręczne – 105 sekund). Po roku 1945 most | + | '''MOST KROWI''' (Kuhbrücke) nad q Motławą, łączy ul. q Ogarną z Chmielną, obecnie długość 45 m, szerokość 9 m, dwa przęsła. Zbudowany w latach 1378–1379, zwodzony; początkowo służył do przepędzania bydła na pastwiska istniejące na późniejszych q Spichlerzach i ku Świńskim Łąkom na q Dolnym Mieście. Do połowy XIX wieku zamykany na noc. W okresie 1901–1902 zmodernizowany jako stalowy i zwodzony (do tego czasu był ostatnim gdańskim większym mostem drewnianym) o nośności 20 ton, z pomostem z blach nieckowych i zaimpregnowanymi klockami z drewna sosnowego; jako jeden z pierwszych w Europie miał – oprócz ręcznych – także elektryczne urządzenie umożliwiające zwodzenie (otwieranie i zamykanie trwało 30 sekund, otwieranie ręczne – 105 sekund). Po roku 1945 most stały. {{author: BŚ}} [[Category: Encyklopedia]] |
Wersja z 09:17, 17 sty 2014
MOST KROWI (Kuhbrücke) nad q Motławą, łączy ul. q Ogarną z Chmielną, obecnie długość 45 m, szerokość 9 m, dwa przęsła. Zbudowany w latach 1378–1379, zwodzony; początkowo służył do przepędzania bydła na pastwiska istniejące na późniejszych q Spichlerzach i ku Świńskim Łąkom na q Dolnym Mieście. Do połowy XIX wieku zamykany na noc. W okresie 1901–1902 zmodernizowany jako stalowy i zwodzony (do tego czasu był ostatnim gdańskim większym mostem drewnianym) o nośności 20 ton, z pomostem z blach nieckowych i zaimpregnowanymi klockami z drewna sosnowego; jako jeden z pierwszych w Europie miał – oprócz ręcznych – także elektryczne urządzenie umożliwiające zwodzenie (otwieranie i zamykanie trwało 30 sekund, otwieranie ręczne – 105 sekund). Po roku 1945 most stały.