MOST NA SZOPY
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
− | '''MOST NA SZOPY''' (Mattenbudener Brücke, Most Matników – od wyplataczy mat,inaczej: most Rogoźników),zwodzony,na Nowej Motławie, | + | '''MOST NA SZOPY''' (Mattenbudener Brücke, Most Matników – od wyplataczy mat, inaczej: most Rogoźników), zwodzony, na Nowej Motławie, obecnie nie istnieje. Na przedłużeniu obecnej ul. Żytniej, łączył q Spichlerze z obecną ul. Szopy (Mattenbuden). Wybudowany po powstaniu Nowej Motławy w 1598 roku, chroniony początkowo bramą, od roku 1841 ze stalową balustradą. Do połowy XIX wieku zamykany na noc. Przebudowany w konstrukcji stalowej i ceglanej (nadal zwodzony za pomocą urządzeń ręcznych, następnie zastosowano zwodzenie elektryczne) przez gdańską firmę Steimig i Spółka (Steimig & Co.), otwarty 26 VI 1891. Po roku 1896, do czasu budowy nowego mostu Stągiewnego (4 X 1937), prowadziła przez niego linia tramwajowa ze Stogów i ul. Łąkowej w kierunku Długiego Targu. Zniszczony w 1945; na jego filarach przerzucono istniejącą do końca lat 50. XX wieku drewnianą kładkę. Resztki mostu rozebrano w roku 1962, zachowały się dwa przyczółki na obu brzegach i dwa filary w nurcie. {{author: BŚ}} {{author: MrGl}} [[Category: Encyklopedia]] |
Wersja z 13:55, 21 sie 2013
MOST NA SZOPY (Mattenbudener Brücke, Most Matników – od wyplataczy mat, inaczej: most Rogoźników), zwodzony, na Nowej Motławie, obecnie nie istnieje. Na przedłużeniu obecnej ul. Żytniej, łączył q Spichlerze z obecną ul. Szopy (Mattenbuden). Wybudowany po powstaniu Nowej Motławy w 1598 roku, chroniony początkowo bramą, od roku 1841 ze stalową balustradą. Do połowy XIX wieku zamykany na noc. Przebudowany w konstrukcji stalowej i ceglanej (nadal zwodzony za pomocą urządzeń ręcznych, następnie zastosowano zwodzenie elektryczne) przez gdańską firmę Steimig i Spółka (Steimig & Co.), otwarty 26 VI 1891. Po roku 1896, do czasu budowy nowego mostu Stągiewnego (4 X 1937), prowadziła przez niego linia tramwajowa ze Stogów i ul. Łąkowej w kierunku Długiego Targu. Zniszczony w 1945; na jego filarach przerzucono istniejącą do końca lat 50. XX wieku drewnianą kładkę. Resztki mostu rozebrano w roku 1962, zachowały się dwa przyczółki na obu brzegach i dwa filary w nurcie.