FRANCKENBERGER ANDREAS, rektor Gimnazjum Gdańskiego
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
− | '''ANDREAS FRANCKENBERGER''' (1536 Meiningen, Frankonia – 17 I 1590 Wittenberga), uczony, pedagog. Od 1555 studiował w Wittenberdze, uzyskał tytuł magistra sztuk wyzwolonych. Od 1568 rektor Gimnazjum | + | '''ANDREAS FRANCKENBERGER''' (1536 Meiningen, Frankonia – 17 I 1590 Wittenberga), uczony, pedagog. Od 1555 roku studiował w Wittenberdze, uzyskał tytuł magistra sztuk wyzwolonych. Od 1568 rektor Gimnazjum Gdańskiego (q Gimnazjum Akademickie), opracował jego pierwszy wydany drukiem program nauczania (''Constitutio nova Gymnasii Dantiscani''). Kładł nacisk na wychowanie religijne w duchu reformacji, zwolennik nauczania encyklopedycznego, głównie prawa, medycyny, filozofii (zalecał poznanie poglądów uczonych starożytnych i współczesnych), etyki i dialektyki, historii z geografią, elementów astronomii, muzyki. Dążył do uporządkowania i ujednolicenia programów nauczania, zróżnicowania zajęć (m.in. przez wprowadzanie także ćwiczeń i publicznych dysput). Prowadził m.in. wykłady z anatomii (q Katedra Anatomii Gimnazjum Akademickiego), był autorem wierszy okolicznościowych. W wyniku ciężkiej sytuacji miasta podczas q wojny Gdańska z królem polskim Stefanem Batorym w 1576 roku powrócił do Wittenbergi, dla gimnazjum oznaczało to kryzys (następcę na urząd rektora, q Jacoba Fabriciusa, powołano dopiero w 1580). W 1581 roku został profesorem historii i retoryki w Wittenberdze, jego propozycje powrotu do Gdańska nie spotkały się z zainteresowaniem władz miasta. {{author:RED}}[[Category: Encyklopedia]] |
Wersja z 19:29, 4 lip 2013
ANDREAS FRANCKENBERGER (1536 Meiningen, Frankonia – 17 I 1590 Wittenberga), uczony, pedagog. Od 1555 roku studiował w Wittenberdze, uzyskał tytuł magistra sztuk wyzwolonych. Od 1568 rektor Gimnazjum Gdańskiego (q Gimnazjum Akademickie), opracował jego pierwszy wydany drukiem program nauczania (Constitutio nova Gymnasii Dantiscani). Kładł nacisk na wychowanie religijne w duchu reformacji, zwolennik nauczania encyklopedycznego, głównie prawa, medycyny, filozofii (zalecał poznanie poglądów uczonych starożytnych i współczesnych), etyki i dialektyki, historii z geografią, elementów astronomii, muzyki. Dążył do uporządkowania i ujednolicenia programów nauczania, zróżnicowania zajęć (m.in. przez wprowadzanie także ćwiczeń i publicznych dysput). Prowadził m.in. wykłady z anatomii (q Katedra Anatomii Gimnazjum Akademickiego), był autorem wierszy okolicznościowych. W wyniku ciężkiej sytuacji miasta podczas q wojny Gdańska z królem polskim Stefanem Batorym w 1576 roku powrócił do Wittenbergi, dla gimnazjum oznaczało to kryzys (następcę na urząd rektora, q Jacoba Fabriciusa, powołano dopiero w 1580). W 1581 roku został profesorem historii i retoryki w Wittenberdze, jego propozycje powrotu do Gdańska nie spotkały się z zainteresowaniem władz miasta.