KANAŁ KASZUBSKI

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
Linia 1: Linia 1:
 
{{paper}}
 
{{paper}}
[[File:Kanał Kaszubski, 1904.JPG|thumb|Kanał Kaszubski, 1904]]'''KANAŁ KASZUBSKI''' (Kaiserhafen), dł. ok. 2 km, szer. 140–230 m, głęb. 7,5 m, między ob. nabrzeżem Zdobywców Kołobrzegu na wyspie q Ostrów od zach. a ob. nabrzeżami Chemików, Przemysłowym i Bytomskim od wsch. na q Przeróbce. Powstał 1901–04 jako Kaiserhafen (Port Cesarski) przez pogłębienie, poszerzenie i przystosowanie (ścięcie zakola q Wisły) do wykorzystania przez statki pełnomorskie q Łachy Szkutniczej, płn. części q Warzywodu Wielkiego. Otwarty 27 V 1904 przez cesarza niem. Wilhelma II. Połączenie między nabrzeżami Portu Cesarskiego na ob. Przeróbce a wyspą Holm (q Ostrów), w celu transportu sekcji kadłubów z hal prefabrykacji na pochylnię i wagonów kolejowych biegnącej tu linii kolejowej, zapewniał prom kolejowy q „Gdańsk” (eks-„Danzig”), q „Gedania” (eks-„Gedanja”). Przeprawa promowa od 1996 nieczynna (ostatni prom: „Ostrów-1”, wybudowano 1978, nośność 530 t). Obecnie morski port handl. Gd. Nad kanałem, obok portowych placów składowych (gł. drewna), zbudowano 1912 w rejonie ob. ul. Ku Ujściu fabrykę nawozów sztucznych (Pommerensdorf), ob. po rozbudowie Gd. Zakłady Nawozów Fosforowych (q przedsiębiorstwa). {{author:red.}}[[Category: Encyklopedia]]
+
[[File:Kanał Kaszubski, 1904.JPG|thumb|Kanał Kaszubski, 1904]]'''KANAŁ KASZUBSKI''' (Kaiserhafen), dł. ok. 2 km, szer. 140–230 m, głęb. 7,5 m, między ob. nabrzeżem Zdobywców Kołobrzegu na wyspie q Ostrów od zach. a ob. nabrzeżami Chemików, Przemysłowym i Bytomskim od wsch. na q Przeróbce. Powstał 1901–04 jako Kaiserhafen (Port Cesarski) przez pogłębienie, poszerzenie i przystosowanie (ścięcie zakola q Wisły) do wykorzystania przez statki pełnomorskie q Łachy Szkutniczej, płn. części q Warzywodu Wielkiego. Otwarty 27 V 1904 przez cesarza niem. Wilhelma II. Połączenie między nabrzeżami Portu Cesarskiego na ob. Przeróbce a wyspą Holm (q Ostrów), w celu transportu sekcji kadłubów z hal prefabrykacji na pochylnię i wagonów kolejowych biegnącej tu linii kolejowej, zapewniał prom kolejowy q „Gdańsk” (eks-„Danzig”), q „Gedania” (eks-„Gedanja”). Przeprawa promowa od 1996 nieczynna (ostatni prom: „Ostrów-1”, wybudowano 1978, nośność 530 t). Obecnie morski port handl. Gd. Nad kanałem, obok portowych placów składowych (gł. drewna), zbudowano 1912 w rejonie ob. ul. Ku Ujściu fabrykę nawozów sztucznych (Pommerensdorf), ob. po rozbudowie Gd. Zakłady Nawozów Fosforowych (q przedsiębiorstwa). {{author:RED}}[[Category: Encyklopedia]]

Wersja z 14:17, 26 cze 2013

Kanał Kaszubski, 1904
KANAŁ KASZUBSKI (Kaiserhafen), dł. ok. 2 km, szer. 140–230 m, głęb. 7,5 m, między ob. nabrzeżem Zdobywców Kołobrzegu na wyspie q Ostrów od zach. a ob. nabrzeżami Chemików, Przemysłowym i Bytomskim od wsch. na q Przeróbce. Powstał 1901–04 jako Kaiserhafen (Port Cesarski) przez pogłębienie, poszerzenie i przystosowanie (ścięcie zakola q Wisły) do wykorzystania przez statki pełnomorskie q Łachy Szkutniczej, płn. części q Warzywodu Wielkiego. Otwarty 27 V 1904 przez cesarza niem. Wilhelma II. Połączenie między nabrzeżami Portu Cesarskiego na ob. Przeróbce a wyspą Holm (q Ostrów), w celu transportu sekcji kadłubów z hal prefabrykacji na pochylnię i wagonów kolejowych biegnącej tu linii kolejowej, zapewniał prom kolejowy q „Gdańsk” (eks-„Danzig”), q „Gedania” (eks-„Gedanja”). Przeprawa promowa od 1996 nieczynna (ostatni prom: „Ostrów-1”, wybudowano 1978, nośność 530 t). Obecnie morski port handl. Gd. Nad kanałem, obok portowych placów składowych (gł. drewna), zbudowano 1912 w rejonie ob. ul. Ku Ujściu fabrykę nawozów sztucznych (Pommerensdorf), ob. po rozbudowie Gd. Zakłady Nawozów Fosforowych (q przedsiębiorstwa). RED
⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania