ZANGIUS NICOLAUS, kompozytor

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
(Utworzył nową stronę „{{web}} Category: Hasła w przygotowaniu”)
 
Linia 1: Linia 1:
 
{{web}}
 
{{web}}
[[Category: Hasła w przygotowaniu]]
+
'''NICOLAUS ZANGIUS''' (Zange; około 1570 prawdopodobnie Woltersdorf koło Berlina – po 1618 Berlin), kompozytor. Do Gdańska przybył z Iburga koło Osnabrück, gdzie pełnił funkcję kapelmistrza na dworze księdza biskupa Filipa Zygmunta. W roku 1599 zastąpił chorego Johannesa Wanninga; przejął funkcję kapelmistrza miejskiego i kapeli q kościoła Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny. W roku 1602 w obawie przed zarazą opuścił Gdańsk. Przebywał w Pradze, prawdopodobnie także w Wenecji. W 1607 roku powrócił do Gdańska, ale jeszcze tego samego roku wyjechał. Po pobycie w Szczecinie i Pradze, od roku 1612 przebywał na dworze w Berlinie jako kapelmistrz elektora brandenburskiego Jana Zygmunta Hohenzollerna. Pisał muzykę religijną i świecką. Jego msze i motety należą do późnorenesansowej polifonii niderlandzkiej. Pojawia się w nich technika ''cori spezzati''. W pieśniach świeckich zauważyć można wyraźne wpływy włoskiej villanelli. {{author: DP}} [[Category: Encyklopedia]]

Wersja z 19:39, 11 sie 2013

NICOLAUS ZANGIUS (Zange; około 1570 prawdopodobnie Woltersdorf koło Berlina – po 1618 Berlin), kompozytor. Do Gdańska przybył z Iburga koło Osnabrück, gdzie pełnił funkcję kapelmistrza na dworze księdza biskupa Filipa Zygmunta. W roku 1599 zastąpił chorego Johannesa Wanninga; przejął funkcję kapelmistrza miejskiego i kapeli q kościoła Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny. W roku 1602 w obawie przed zarazą opuścił Gdańsk. Przebywał w Pradze, prawdopodobnie także w Wenecji. W 1607 roku powrócił do Gdańska, ale jeszcze tego samego roku wyjechał. Po pobycie w Szczecinie i Pradze, od roku 1612 przebywał na dworze w Berlinie jako kapelmistrz elektora brandenburskiego Jana Zygmunta Hohenzollerna. Pisał muzykę religijną i świecką. Jego msze i motety należą do późnorenesansowej polifonii niderlandzkiej. Pojawia się w nich technika cori spezzati. W pieśniach świeckich zauważyć można wyraźne wpływy włoskiej villanelli. DP

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania