BIURO ODBUDOWY PORTÓW

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
Linia 1: Linia 1:
 
{{paper}}
 
{{paper}}
'''BIURO ODBUDOWY PORTÓW.''' Powołane rozporządzeniem Ministra Żeglugi i Handlu Zagranicznego 28 V 1945, z siedzibą we q Wrzeszczu, ul. Morska 22 (ob. ul. Do Studzienki) i pod kierownictwem Gd. Grupy Robót w q Nowym Porcie, przy ul. Oliwskiej 22. Przekształcone z przybyłej do Gd. 27/28 III 1945 q Morskiej Grupy Operacyjnej Ministerstwa Przemysłu i Handlu, kierowanej przez kpt. inż. q Władysława Szedrowicza, mającej zabezpieczać przed dewastacją porty i zakłady przem. na Wybrzeżu, rozwiązanej 30 kwietnia. Początkowo inwentaryzowało straty wojenne, opracowywało szczegółowe plany odbudowy, koncepcję przestrzennego zagospodarowania i realizacji odbudowy portów Gd., Gdyni i mniejszych portów, a pod koniec działalności także portu w Szczecinie. Działało od 1 VI 1945 do 31 XII 1947, dyr. został W. Szedrowicz, nacz. inż. ds. odbudowy był q Witold Tubilewicz. Podlegało organizacyjnie Departamentowi Morskiemu Ministerstwa Przemysłu i Handlu, finansowo Delegaturze Rządu ds. Wybrzeża w Gd. Pod koniec 1945 zatrudniało 2400 pracowników (w tym 430 umysłowych). Pierwszym opracowaniem był ''Mały plan'' odbudowy, mający umożliwić korzystanie z portów w Gd. i Gdyni przez statki i 12 mln ton przeładunków rocznie. Pod koniec 1946 opracowano 3-letni plan powiększenia zdolności przeładunkowej do 19 mln ton rocznie. Biuro Studiów BOP prowadziło prace nad długofalowymi planami przebudowy i rozbudowy portów. W 1946 wydzielono z BOP Kierownictwo Robót Czerpalnych i Podwodnych. Zlikwidowane rozporządzeniem Ministra Żeglugi i Handlu Zagranicznego w grudniu 1947, przestało istnieć z dniem 1 I 1948. Zadania i kadrę przejął gł. Gd. Urząd Morski (podporządkowany Ministerstwu Żeglugi), wydzielono wiele przedsiębiorstw specjalistycznych (roboty inżynieryjno-morskie, czerpalne, podwodne). Latem 1945 przy BOP powstał KS Baltia, od wiosny 1946 q Lechia Gd. Pracownicy BOP, częściowo w czynie społ., zbudowali w miejscu dawnej zniszczonej 2 IX 1939 Wartowni nr 5 na q Westerplatte symboliczny cmentarzyk z betonowym krzyżem i symbolem Krzyża Virtuti Militari, odsłonięty 27 VII 1946 w obecności byłych obrońców (z kmdr. q Franciszkiem Dąbrowskim, inicjatorem budowy), ministra obrony narodowej marszałka Michała Roli-Żymierskiego i gd. władz (q cmentarze na Westerplatte). {{author:BŚ}} [[Category: Encyklopedia]]
+
'''BIURO ODBUDOWY PORTÓW.''' Powołane rozporządzeniem Ministra Żeglugi i Handlu Zagranicznego 28 V 1945, z siedzibą we q Wrzeszczu, ul. Morska 22 (obecnie ul. Do Studzienki) i pod kierownictwem Gdańskiej Grupy Robót w q Nowym Porcie, przy ul. Oliwskiej 22. Przekształcone z przybyłej do Gdańska 27/28 III 1945 q Morskiej Grupy Operacyjnej Ministerstwa Przemysłu i Handlu, kierowanej przez kapitana inżyniera q Władysława Szedrowicza, mającej zabezpieczać przed dewastacją porty i zakłady przemysłowe na Wybrzeżu, rozwiązanej 30 kwietnia. Początkowo inwentaryzowało straty wojenne, opracowywało szczegółowe plany odbudowy, koncepcję przestrzennego zagospodarowania i realizacji odbudowy portów Gdańska, Gdyni i mniejszych portów, a pod koniec działalności także portu w Szczecinie. Działało od 1 VI 1945 do 31 XII 1947, dyrektorem został W. Szedrowicz, naczelny inżynier do spraw odbudowy był q Witold Tubilewicz. Podlegało organizacyjnie Departamentowi Morskiemu Ministerstwa Przemysłu i Handlu, finansowo Delegaturze Rządu do spraw Wybrzeża w Gdańsku. Pod koniec roku 1945 zatrudniało 2400 pracowników (w tym 430 umysłowych). Pierwszym opracowaniem był ''Mały plan'' odbudowy, mający umożliwić korzystanie z portów w Gdańsku i Gdyni przez statki i 12 mln ton przeładunków rocznie. Pod koniec roku 1946 opracowano 3-letni plan powiększenia zdolności przeładunkowej do 19 mln ton rocznie. Biuro Studiów BOP prowadziło prace nad długofalowymi planami przebudowy i rozbudowy portów. W roku 1946 wydzielono z BOP Kierownictwo Robót Czerpalnych i Podwodnych. Zlikwidowane rozporządzeniem Ministra Żeglugi i Handlu Zagranicznego w grudniu 1947, przestało istnieć z dniem 1 I 1948. Zadania i kadrę przejął główny Gdański Urząd Morski (podporządkowany Ministerstwu Żeglugi), wydzielono wiele przedsiębiorstw specjalistycznych (roboty inżynieryjno-morskie, czerpalne, podwodne). Latem roku 1945 przy BOP powstał KS Baltia, od wiosny 1946 q Lechia Gdańsk. Pracownicy BOP, częściowo w czynie społecznym, zbudowali w miejscu dawnej zniszczonej 2 IX 1939 Wartowni numer 5 na q Westerplatte symboliczny cmentarzyk z betonowym krzyżem i symbolem Krzyża Virtuti Militari, odsłonięty 27 VII 1946 w obecności byłych obrońców (z komandorem q Franciszkiem Dąbrowskim, inicjatorem budowy), ministra obrony narodowej marszałka Michała Roli-Żymierskiego i gdańskich władz (q cmentarze na Westerplatte). {{author:BŚ}} [[Category: Encyklopedia]]

Wersja z 17:49, 2 kwi 2013

BIURO ODBUDOWY PORTÓW. Powołane rozporządzeniem Ministra Żeglugi i Handlu Zagranicznego 28 V 1945, z siedzibą we q Wrzeszczu, ul. Morska 22 (obecnie ul. Do Studzienki) i pod kierownictwem Gdańskiej Grupy Robót w q Nowym Porcie, przy ul. Oliwskiej 22. Przekształcone z przybyłej do Gdańska 27/28 III 1945 q Morskiej Grupy Operacyjnej Ministerstwa Przemysłu i Handlu, kierowanej przez kapitana inżyniera q Władysława Szedrowicza, mającej zabezpieczać przed dewastacją porty i zakłady przemysłowe na Wybrzeżu, rozwiązanej 30 kwietnia. Początkowo inwentaryzowało straty wojenne, opracowywało szczegółowe plany odbudowy, koncepcję przestrzennego zagospodarowania i realizacji odbudowy portów Gdańska, Gdyni i mniejszych portów, a pod koniec działalności także portu w Szczecinie. Działało od 1 VI 1945 do 31 XII 1947, dyrektorem został W. Szedrowicz, naczelny inżynier do spraw odbudowy był q Witold Tubilewicz. Podlegało organizacyjnie Departamentowi Morskiemu Ministerstwa Przemysłu i Handlu, finansowo Delegaturze Rządu do spraw Wybrzeża w Gdańsku. Pod koniec roku 1945 zatrudniało 2400 pracowników (w tym 430 umysłowych). Pierwszym opracowaniem był Mały plan odbudowy, mający umożliwić korzystanie z portów w Gdańsku i Gdyni przez statki i 12 mln ton przeładunków rocznie. Pod koniec roku 1946 opracowano 3-letni plan powiększenia zdolności przeładunkowej do 19 mln ton rocznie. Biuro Studiów BOP prowadziło prace nad długofalowymi planami przebudowy i rozbudowy portów. W roku 1946 wydzielono z BOP Kierownictwo Robót Czerpalnych i Podwodnych. Zlikwidowane rozporządzeniem Ministra Żeglugi i Handlu Zagranicznego w grudniu 1947, przestało istnieć z dniem 1 I 1948. Zadania i kadrę przejął główny Gdański Urząd Morski (podporządkowany Ministerstwu Żeglugi), wydzielono wiele przedsiębiorstw specjalistycznych (roboty inżynieryjno-morskie, czerpalne, podwodne). Latem roku 1945 przy BOP powstał KS Baltia, od wiosny 1946 q Lechia Gdańsk. Pracownicy BOP, częściowo w czynie społecznym, zbudowali w miejscu dawnej zniszczonej 2 IX 1939 Wartowni numer 5 na q Westerplatte symboliczny cmentarzyk z betonowym krzyżem i symbolem Krzyża Virtuti Militari, odsłonięty 27 VII 1946 w obecności byłych obrońców (z komandorem q Franciszkiem Dąbrowskim, inicjatorem budowy), ministra obrony narodowej marszałka Michała Roli-Żymierskiego i gdańskich władz (q cmentarze na Westerplatte).

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania