STOCZNIA JACHTOWA IM. J. CONRADA KORZENIOWSKIEGO

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
m (M.Ogonowska przeniósł stronę STOCZNIA (Gdańska Stocznia) JACHTOWA IM. J. CONRADA KORZENIOWSKIEGO na STOCZNIA JACHTOWA IM. J. CONRADA KORZENIOWSKIEGO, bez pozostawienia przekierowania pod starym tytułem)
Linia 1: Linia 1:
 
{{paper}}
 
{{paper}}
[[File:Stocznia_Jachtowa_im__Józefa_Conrada_Korzeniowskiego.JPG|thumb|Stocznia Jachtowa im. Józefa Conrada Korzeniowskiego]]STOCZNIA(Gdańska Stocznia) JACHTOWA IM. J. CONRADA KORZENIOWSKIEGO,ul. Sienna 45. Powstała na bazie poniemieckiej firmy Boots- und Yachtwerft Friedrich Kropp Danzig  Heubude, próbującej 1942–45 rozwinąć produkcję łodzi i jachtów. Od 1945 oddział Stoczni Rybackiej w Gdyni, produkuje drewniane jednostki rybackie typu MIR-20A (1946–48 wraz z bazą w Gdyni wybudował ok. 20 jednostek), wybudowała także po jednym kutrze typu KG-177 i KU-150 oraz kilka kadłubów kutra typu KS-150. 1 III 1951 przemianowana na Państwowe Przedsiębiorstwo Gd. Stocznia Jachtowa. Zajmowała się remontami i produkcją mniejszych jednostek sport., od 1959 uruchomiła produkcję jachtów turystyczno-regatowych typu „Ametyst” i „King’s Ametyst” (cała seria 93 jachtów sprzedana 1960–67 za granicę). Ponadto produkuje różne typy jednostek sport. projektowanych przez osoby pryw. i własne biuro konstrukcyjne. W 1963–67 eksportowano ponad 200 jachtów rocznie. W latach następnych wytwarzano jachty typu „Hjuvik Kryssare”, „Opal”, „Szmaragd”, „Szafir” i in. Wersja Szmaragd i była prototypowym jachtem z tworzyw sztucznych (z laminatu). Produkcja jachtów różnych wielkości z tworzyw sztucznych stała się podstawą eksportu tej stoczni. Lata 1989–90 przyniosły problemy ekon.; stocznię poddano restrukturyzacji, podziałowi na kilka firm oraz prywatyzacji. Na jej terenie działają obecnie3 firmy produkujące jachty i osprzęt żeglarski (zwł. na eksport). W tym Shipyard Martitime Europa specjalizuje się w budowie jachtów żaglowych ze stopów aluminium, wytwarza też maszty, takielunek i żagle, a Polaris, wykorzystując formy i oprzyrządowanie z byłej stoczni produkującej jachty – łodzie i kutry z laminatów poliestrowo-szklanych. Kooperują znimi firmy wytwarzające różnej wielkości ożaglowanie. Oprócz zakładów związanych z budową jachtów na terenie dawnej stoczni funkcjonuje Conrad-Models, jedyny w Gd. zakład specjalizujący się w budowie modeli statków. {{author: JL}} [[Category: Encyklopedia]]
+
[[File:Stocznia_Jachtowa_im__Józefa_Conrada_Korzeniowskiego.JPG|thumb|Stocznia Jachtowa im. Józefa Conrada Korzeniowskiego]]
 +
'''STOCZNIA''' (Gdańska Stocznia) '''JACHTOWA IM. J. CONRADA KORZENIOWSKIEGO''', ul. Sienna 45. Powstała na bazie poniemieckiej firmy Boots- und Yachtwerft Friedrich Kropp Danzig  Heubude, próbującej 1942–45 rozwinąć produkcję łodzi i jachtów. Od 1945 oddział Stoczni Rybackiej w Gdyni, produkuje drewniane jednostki rybackie typu MIR-20A (1946–48 wraz z bazą w Gdyni wybudował ok. 20 jednostek), wybudowała także po jednym kutrze typu KG-177 i KU-150 oraz kilka kadłubów kutra typu KS-150. 1 III 1951 przemianowana na Państwowe Przedsiębiorstwo Gd. Stocznia Jachtowa. Zajmowała się remontami i produkcją mniejszych jednostek sport., od 1959 uruchomiła produkcję jachtów turystyczno-regatowych typu „Ametyst” i „King’s Ametyst” (cała seria 93 jachtów sprzedana 1960–67 za granicę). Ponadto produkuje różne typy jednostek sport. projektowanych przez osoby pryw. i własne biuro konstrukcyjne. W 1963–67 eksportowano ponad 200 jachtów rocznie. W latach następnych wytwarzano jachty typu „Hjuvik Kryssare”, „Opal”, „Szmaragd”, „Szafir” i in. Wersja Szmaragd i była prototypowym jachtem z tworzyw sztucznych (z laminatu). Produkcja jachtów różnych wielkości z tworzyw sztucznych stała się podstawą eksportu tej stoczni. Lata 1989–90 przyniosły problemy ekon.; stocznię poddano restrukturyzacji, podziałowi na kilka firm oraz prywatyzacji. Na jej terenie działają obecnie3 firmy produkujące jachty i osprzęt żeglarski (zwł. na eksport). W tym Shipyard Martitime Europa specjalizuje się w budowie jachtów żaglowych ze stopów aluminium, wytwarza też maszty, takielunek i żagle, a Polaris, wykorzystując formy i oprzyrządowanie z byłej stoczni produkującej jachty – łodzie i kutry z laminatów poliestrowo-szklanych. Kooperują z nimi firmy wytwarzające różnej wielkości ożaglowanie. Oprócz zakładów związanych z budową jachtów na terenie dawnej stoczni funkcjonuje Conrad-Models, jedyny w Gd. zakład specjalizujący się w budowie modeli statków. {{author: JL}} [[Category: Encyklopedia]]

Wersja z 12:08, 4 mar 2013

Plik:Stocznia Jachtowa im Józefa Conrada Korzeniowskiego.JPG
Stocznia Jachtowa im. Józefa Conrada Korzeniowskiego

STOCZNIA (Gdańska Stocznia) JACHTOWA IM. J. CONRADA KORZENIOWSKIEGO, ul. Sienna 45. Powstała na bazie poniemieckiej firmy Boots- und Yachtwerft Friedrich Kropp Danzig Heubude, próbującej 1942–45 rozwinąć produkcję łodzi i jachtów. Od 1945 oddział Stoczni Rybackiej w Gdyni, produkuje drewniane jednostki rybackie typu MIR-20A (1946–48 wraz z bazą w Gdyni wybudował ok. 20 jednostek), wybudowała także po jednym kutrze typu KG-177 i KU-150 oraz kilka kadłubów kutra typu KS-150. 1 III 1951 przemianowana na Państwowe Przedsiębiorstwo Gd. Stocznia Jachtowa. Zajmowała się remontami i produkcją mniejszych jednostek sport., od 1959 uruchomiła produkcję jachtów turystyczno-regatowych typu „Ametyst” i „King’s Ametyst” (cała seria 93 jachtów sprzedana 1960–67 za granicę). Ponadto produkuje różne typy jednostek sport. projektowanych przez osoby pryw. i własne biuro konstrukcyjne. W 1963–67 eksportowano ponad 200 jachtów rocznie. W latach następnych wytwarzano jachty typu „Hjuvik Kryssare”, „Opal”, „Szmaragd”, „Szafir” i in. Wersja Szmaragd i była prototypowym jachtem z tworzyw sztucznych (z laminatu). Produkcja jachtów różnych wielkości z tworzyw sztucznych stała się podstawą eksportu tej stoczni. Lata 1989–90 przyniosły problemy ekon.; stocznię poddano restrukturyzacji, podziałowi na kilka firm oraz prywatyzacji. Na jej terenie działają obecnie3 firmy produkujące jachty i osprzęt żeglarski (zwł. na eksport). W tym Shipyard Martitime Europa specjalizuje się w budowie jachtów żaglowych ze stopów aluminium, wytwarza też maszty, takielunek i żagle, a Polaris, wykorzystując formy i oprzyrządowanie z byłej stoczni produkującej jachty – łodzie i kutry z laminatów poliestrowo-szklanych. Kooperują z nimi firmy wytwarzające różnej wielkości ożaglowanie. Oprócz zakładów związanych z budową jachtów na terenie dawnej stoczni funkcjonuje Conrad-Models, jedyny w Gd. zakład specjalizujący się w budowie modeli statków. JL

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania