MOST WAPIENNICZY
Linia 2: | Linia 2: | ||
[[File:1_Most_Wapienniczy.jpg|thumb|Przeprawa promowa w miejscu obecnego mostu (w środku), między Zamczyskiem (z lewej) i Brabankiem (z prawej), rycina Schustera, 1770]] | [[File:1_Most_Wapienniczy.jpg|thumb|Przeprawa promowa w miejscu obecnego mostu (w środku), między Zamczyskiem (z lewej) i Brabankiem (z prawej), rycina Schustera, 1770]] | ||
[[File: Brabank_1.jpg |thumb| Statki w stoczni Klawitera na Brabanku, za nimi widoczny drewniany Most Wapienniczy, połowa XIX wieku]] | [[File: Brabank_1.jpg |thumb| Statki w stoczni Klawitera na Brabanku, za nimi widoczny drewniany Most Wapienniczy, połowa XIX wieku]] | ||
− | [[File:2_Most_Wapienniczy.jpg|thumb|Most Wapienniczy, 2018, | + | [[File:2_Most_Wapienniczy.jpg|thumb|Most Wapienniczy, 2018, z prawej Brabank]] |
+ | [[File: 3_Most_Wapienniczy.jpg |thumb| Most Wapienniczy, z lewej Brabank, z prawej [[PRZEPOMPOWNIA OŁOWIANKA | przepompownia na Ołowiance]] i fragment [[KANAŁ NA STĘPCE | Kanału na Stępce]], u góry [[POLSKI HAK | Polski Hak]] i rzeka Wisła]] | ||
'''MOST WAPIENNICZY''' (Kalkort-Brücke), przy ujściu [[KANAŁ RADUNI | Kanału Raduni]] do [[MOTŁAWA | Motławy]], w ciągu obecnej ul. Wapienniczej. Po skierowaniu ujścia Kanału Raduni do Motławy w latach 40. XVII wieku obszar [[ZAMCZYSKO | Zamczyska]] i [[BRABANK | Brabanku]] połączony został w tym miejscu promem linowym. W 1867 funkcjonował w jego miejsce most drewniany, biorący nazwę (jak i ulica) od nabrzeża przy którym cumowały jednostki z wapnem.<br/><br/> | '''MOST WAPIENNICZY''' (Kalkort-Brücke), przy ujściu [[KANAŁ RADUNI | Kanału Raduni]] do [[MOTŁAWA | Motławy]], w ciągu obecnej ul. Wapienniczej. Po skierowaniu ujścia Kanału Raduni do Motławy w latach 40. XVII wieku obszar [[ZAMCZYSKO | Zamczyska]] i [[BRABANK | Brabanku]] połączony został w tym miejscu promem linowym. W 1867 funkcjonował w jego miejsce most drewniany, biorący nazwę (jak i ulica) od nabrzeża przy którym cumowały jednostki z wapnem.<br/><br/> | ||
Obecny murowany most, zbudowany w latach 1896–1897, o długości 14,5 m (z murami oporowymi 37,7 m) i szerokości 11 m; jako jedyny w Gdańsku przypomina formą architektoniczną rzymskie mosty łukowe. Krawędzie łukowego przęsła wykonane z bloków piaskowca, pasowanych poprzez płytki ołowiane. Na zworniku od strony Motławy (pośrodku łuku) umieszczono napis dotyczący roku budowy: 1897. Kutą balustradę osadzono na ozdobnych granitowych belkach gzymsowych.<br/><br/> | Obecny murowany most, zbudowany w latach 1896–1897, o długości 14,5 m (z murami oporowymi 37,7 m) i szerokości 11 m; jako jedyny w Gdańsku przypomina formą architektoniczną rzymskie mosty łukowe. Krawędzie łukowego przęsła wykonane z bloków piaskowca, pasowanych poprzez płytki ołowiane. Na zworniku od strony Motławy (pośrodku łuku) umieszczono napis dotyczący roku budowy: 1897. Kutą balustradę osadzono na ozdobnych granitowych belkach gzymsowych.<br/><br/> | ||
W 1945 bez zniszczeń (z wyjątkiem lamp gazowych), gruntowny remont (i pierwszy od zbudowania) przeszedł w 2007, renowacji kutych elementów balustrady dokonał [[DAJKOWSKI LEONARD, marynarz, kowal–artysta | Leonard Dajkowski]]. Nośność: 40 ton. {{author: BŚ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] | W 1945 bez zniszczeń (z wyjątkiem lamp gazowych), gruntowny remont (i pierwszy od zbudowania) przeszedł w 2007, renowacji kutych elementów balustrady dokonał [[DAJKOWSKI LEONARD, marynarz, kowal–artysta | Leonard Dajkowski]]. Nośność: 40 ton. {{author: BŚ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] |
Wersja z 12:09, 26 sty 2023
MOST WAPIENNICZY (Kalkort-Brücke), przy ujściu Kanału Raduni do Motławy, w ciągu obecnej ul. Wapienniczej. Po skierowaniu ujścia Kanału Raduni do Motławy w latach 40. XVII wieku obszar Zamczyska i Brabanku połączony został w tym miejscu promem linowym. W 1867 funkcjonował w jego miejsce most drewniany, biorący nazwę (jak i ulica) od nabrzeża przy którym cumowały jednostki z wapnem.
Obecny murowany most, zbudowany w latach 1896–1897, o długości 14,5 m (z murami oporowymi 37,7 m) i szerokości 11 m; jako jedyny w Gdańsku przypomina formą architektoniczną rzymskie mosty łukowe. Krawędzie łukowego przęsła wykonane z bloków piaskowca, pasowanych poprzez płytki ołowiane. Na zworniku od strony Motławy (pośrodku łuku) umieszczono napis dotyczący roku budowy: 1897. Kutą balustradę osadzono na ozdobnych granitowych belkach gzymsowych.
W 1945 bez zniszczeń (z wyjątkiem lamp gazowych), gruntowny remont (i pierwszy od zbudowania) przeszedł w 2007, renowacji kutych elementów balustrady dokonał Leonard Dajkowski. Nośność: 40 ton.