MOST KAMIENIARSKI
Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
− | [[File:Komięga.jpg|thumb|Most Kamieniarski, widok na Nową Motławę, [[DICKMANN AEGIDIUS | Aegidius Dickmann]], 1617]] | + | [[File:Komięga.jpg|thumb|Most Kamieniarski, widok na Nową Motławę, [[DICKMANN AEGIDIUS, rysownik, rytownik | Aegidius Dickmann]], 1617]] |
[[File:1 Most Kamieniarski.jpg|thumb|Most Kamieniarski, widok od północnego-wschodu na Starą Motławę, 1938]] | [[File:1 Most Kamieniarski.jpg|thumb|Most Kamieniarski, widok od północnego-wschodu na Starą Motławę, 1938]] | ||
[[File:Most_Kamieniarski34.jpeg|thumb|Most Kamieniarski, widok ze Starej Motławy, lata 30. XX wieku]] | [[File:Most_Kamieniarski34.jpeg|thumb|Most Kamieniarski, widok ze Starej Motławy, lata 30. XX wieku]] |
Wersja z 20:45, 19 gru 2022
MOST KAMIENIARSKI (Steinhauerbrücke), zwany także Czerwonym i Szafarskim, między Nową Motławą i Kanałem na Stępce, w ciągu ulic Szafarnia–Ołowianka. Zbudowany po przekopaniu w 1576 Kanału na Stępce, na planach miasta od 1617 (wówczas zwodzony, dwuklapowy z czterema pylonami i czterema cięgnami), do około 1843 zwodzony. Nazwa od XVIII wieku, od warsztatów kamieniarzy zlokalizowanych na nabrzeżu Szafarni. Przebudowany na murowany w końcu XIX wieku. Obecny wygląd uzyskał w 1930. Długość 30 metrów.