DWORZEC W OLIWIE

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
(Utworzył nową stronę „{{paper}} DWORZEC W OLIWIE (Oliva, 1926 Danzig Oliva, 1945 Gdańsk Oliwa), przy ob. pl. Dworcowym 1 (Bahnhofsvorplatz), oddany do użytku 1 VII 1870 wraz z uruchomie...”)
 
 
(Nie pokazano 15 wersji utworzonych przez 5 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
 
{{paper}}
 
{{paper}}
DWORZEC W OLIWIE (Oliva, 1926 Danzig Oliva, 1945 Gdańsk Oliwa), przy ob. pl. Dworcowym 1 (Bahnhofsvorplatz), oddany do użytku 1 VII 1870 wraz z uruchomieniem kolejowego połączenia ze Szczecinem (q kolej). Według tego samego projektu budynki dworcowe zbudowano na stacjach Gd.-Wrzeszcz (nie zachował się), Sopot (nie zachował się), Gdynia-Chylonia, Reda, Wejherowo i Lębork. Przez stację przechodzą 2 dwutorowe linie kolejowe: dalekobieżna Gd. Główny – Szczecin i Gdynia – Tczew oraz od 1952 linia podmiejska Gd. Główny – Sopot, od 1957 do Wejherowa (q SKM), linia dalekobieżna zelektryfikowana od 19 X 1969. Dwa zadaszone perony, przejście tylko podziemne, łączące (od wsch.) ul. Droszyńskiego z pl. Dworcowym (od zach.). {{author: MrGl}} [[Category: Encyklopedia]]
+
[[File: Oliwa__dworzec.jpg |thumb| Dworzec w Oliwie  według rysunku projektowego, 1870]]
 +
[[File:Dworzec_w_Oliwie.JPG|thumb|Budynek dworca w Oliwie od strony ul. Poczty Gdańskiej, 2018]]
 +
[[File:2_Dworzec_w_Oliwie.JPG|thumb|Dworzec w Oliwie, przejście pod torami od strony Oliwy, 2020]]
 +
[[File: Oliwa_dworzec_perony.jpg |thumb| Perony dworca w Oliwie, 2021]]
 +
[[File: Dworzec_w_Oliwie,_perony.jpg |thumb| Perony dworca w Oliwie, 2021]]
 +
[[File:1_Dworzec_w_Oliwie.jpg|thumb|Wnetrze dworca w Oliwie po remoncie w 2019]]
 +
 
 +
'''DWORZEC W OLIWIE''' (Oliva, 1926 Danzig Oliva, 1945 Gdańsk Oliwa), przy obecnym pl. Dworcowym 1 (Bahnhofsvorplatz), oddany do użytku 1 VII 1870 (uroczyste otwarcie 1 IX 1870) wraz z uruchomieniem kolejowego połączenia ze Szczecinem ([[KOLEJ | kolej]]). Według tego samego projektu budynki dworcowe zbudowano na stacjach Gdańsk-Wrzeszcz (nie zachował się), Sopot (nie zachował się), Gdynia-Chylonia, Reda, Wejherowo i Lębork. Na przełomie XIX–XX wieku dobudowano drugi tor, od 1910 dwa dalsze tory w kierunku Sopotu. <br/><br/>
 +
 
 +
Przez stację przechodzą dwie dwutorowe linie kolejowe: dalekobieżna Gdańsk Główny – Szczecin i Gdynia – Tczew oraz od 1952 linia podmiejska Gdańsk Główny – Sopot, od 1957 do Wejherowa ([[SZYBKA KOLEJ MIEJSKA | Szybka Kolej Miejska]]), linia dalekobieżna zelektryfikowana od 19 X 1969. Dwa zadaszone perony (zadaszenie peronu SKM w 1952), przejście tylko podziemne (tunel), łączące (od wschodu) ul. Droszyńskiego z pl. Dworcowym (od zachodu). Początkowo wybudowano tylko przejście podziemne od strony Oliwy, przebicia od strony wschodniej (obecnego Przymorza) dokonały w latach 1938/1939 Polskie Koleje Państwowe. W 1996 przebudowano perony i układ torów. {{author: MrGl}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]]

Aktualna wersja na dzień 18:39, 14 kwi 2023

Dworzec w Oliwie według rysunku projektowego, 1870
Budynek dworca w Oliwie od strony ul. Poczty Gdańskiej, 2018
Dworzec w Oliwie, przejście pod torami od strony Oliwy, 2020
Perony dworca w Oliwie, 2021
Perony dworca w Oliwie, 2021
Wnetrze dworca w Oliwie po remoncie w 2019

DWORZEC W OLIWIE (Oliva, 1926 Danzig Oliva, 1945 Gdańsk Oliwa), przy obecnym pl. Dworcowym 1 (Bahnhofsvorplatz), oddany do użytku 1 VII 1870 (uroczyste otwarcie 1 IX 1870) wraz z uruchomieniem kolejowego połączenia ze Szczecinem ( kolej). Według tego samego projektu budynki dworcowe zbudowano na stacjach Gdańsk-Wrzeszcz (nie zachował się), Sopot (nie zachował się), Gdynia-Chylonia, Reda, Wejherowo i Lębork. Na przełomie XIX–XX wieku dobudowano drugi tor, od 1910 dwa dalsze tory w kierunku Sopotu.

Przez stację przechodzą dwie dwutorowe linie kolejowe: dalekobieżna Gdańsk Główny – Szczecin i Gdynia – Tczew oraz od 1952 linia podmiejska Gdańsk Główny – Sopot, od 1957 do Wejherowa ( Szybka Kolej Miejska), linia dalekobieżna zelektryfikowana od 19 X 1969. Dwa zadaszone perony (zadaszenie peronu SKM w 1952), przejście tylko podziemne (tunel), łączące (od wschodu) ul. Droszyńskiego z pl. Dworcowym (od zachodu). Początkowo wybudowano tylko przejście podziemne od strony Oliwy, przebicia od strony wschodniej (obecnego Przymorza) dokonały w latach 1938/1939 Polskie Koleje Państwowe. W 1996 przebudowano perony i układ torów. MrGl

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania