MOST KAMIENIARSKI
Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
(Nie pokazano 15 wersji utworzonych przez 4 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
− | '''MOST KAMIENIARSKI''' (Steinhauerbrücke), | + | [[File:Komięga.jpg|thumb|Most Kamieniarski, widok na Nową Motławę, [[DICKMANN AEGIDIUS, rysownik, rytownik | Aegidius Dickmann]], 1617]] |
+ | [[File: 2_Most_Kamieniarski.jpg |thumb| Most Kamieniarski, reprodukcja prasowa obrazu [[DETTLOFF CARL EDUARD, artysta malarz| Carla Eduarda Dettloffa]], połowa XIX wieku]] | ||
+ | [[File:1 Most Kamieniarski.jpg|thumb|Most Kamieniarski, widok od północnego-wschodu na Starą Motławę, 1938]] | ||
+ | [[File:Most_Kamieniarski34.jpeg|thumb|Most Kamieniarski, widok ze Starej Motławy, lata 30. XX wieku]] | ||
+ | [[File:Most Kamieniarski 1946.jpg|thumb|Most Kamieniarski na tle zniszczonego Gdańska, widok od zachodu, 1946]] | ||
+ | [[File:Most_Kamieniarski.jpg|thumb|Most Kamieniarski między Nową Motławą (przed mostem) i Kanałem na Stępce (za mostem), 2019, widok od strony zachodniej]] | ||
+ | |||
+ | '''MOST KAMIENIARSKI''' (pierowotnie Steinhauerbrücke, Most Szafarski), między Nową [[MOTŁAWA| Motławą]] i [[KANAŁ NA STĘPCE | Kanałem na Stępce]], w ciągu ulic Szafarnia–Ołowianka. Zbudowany po przekopaniu w 1576 Kanału na Stępce, na planach miasta widoczny od 1599 (mapa Berndta), w 1617 (rycina [[DICKMANN AEGIDIUS, rysownik, rytownik | Aegidiusa Dickmanna]]) widoczny jako zwodzony, dwuklapowy z czterema pylonami i czterema cięgnami. Od 1729 krótko zwany Mostem Czerwonym (Rotebrücke), zapewne od barwy jaką uzyskał w czasie remontu. Obecna nazwa pochodzi od warsztatów kamieniarzy zlokalizowanych na nabrzeżu Szafarni. Przed 1843 utracił zwodzenie, w końcu XIX wieku murowany. Obecny wygląd uzyskał w 1930. Długość 30 metrów. {{author: AJ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] |
Aktualna wersja na dzień 10:19, 27 kwi 2024
MOST KAMIENIARSKI (pierowotnie Steinhauerbrücke, Most Szafarski), między Nową Motławą i Kanałem na Stępce, w ciągu ulic Szafarnia–Ołowianka. Zbudowany po przekopaniu w 1576 Kanału na Stępce, na planach miasta widoczny od 1599 (mapa Berndta), w 1617 (rycina Aegidiusa Dickmanna) widoczny jako zwodzony, dwuklapowy z czterema pylonami i czterema cięgnami. Od 1729 krótko zwany Mostem Czerwonym (Rotebrücke), zapewne od barwy jaką uzyskał w czasie remontu. Obecna nazwa pochodzi od warsztatów kamieniarzy zlokalizowanych na nabrzeżu Szafarni. Przed 1843 utracił zwodzenie, w końcu XIX wieku murowany. Obecny wygląd uzyskał w 1930. Długość 30 metrów.