MICHAEL von AUGSBURG, malarz, rzeźbiarz

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
m (Blazejsliwinski przeniósł stronę MICHAEL von AUGSBURG na MICHAEL von AUGSBURG, malarz, rzeźbiarz, bez pozostawienia przekierowania pod starym tytułem)
 
(Nie pokazano 12 wersji utworzonych przez 5 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
 
{{paper}}
 
{{paper}}
'''MICHAEL''' (Michel) '''von AUGSBURG''' (wg przekazów z XVII w. nazwisko Glantz lub Schwartz), artysta malarz. Notowany w Gd. 1510–26. W 1511 władze gd. spisały z nim umowę na wykonanie q ołtarza gł. w q kośc. NPM. Kontrakt należy do najwyższych odnotowanych w tym okresie (pocz. na kwotę 2886 grzywien, 1512 wzrósł do 3386 grzywien, nast. do ponad 7000, wreszcie 13 550 grzywien i 15 groszy). Dzieło zostało ukończone 1517. Nie wiadomo, jaki był osobisty udział M. w powstaniu dzieła. Ogromna skala i wielość zastosowanych technik artyst. pozwalają sądzić, iż przy realizacji pracowało wielu rzeźbiarzy, malarzy i złotników. W 1511 otrzymał zlecenie na ołtarz (?) od klasztoru św. Brygidy w Nadendal k. Abo (Finlandia), lecz nie wywiązał się z zamówienia. W 1512 przedstawiciele kośc. i władz miejskich w Lęborku powierzyli mu wykonanie rzeźbionego i malowanego tryptyku (nie wiadomo, jakie było miejsce przeznaczenia i czy w ogóle wykonano zamówienie). Od 1518 należał do gd. bractwa św. Reinholda. W 1. poł. lat 20. XVI w., będąc zwolennikiem nauk Marcina Lutra, odegrał istotną rolę w rewolcie społ.-rel. skierowanej przeciwko władzom Gd. i Kościołowi, za co 1526 został skazany na banicję. Przebywał w Kr. w otoczeniu bp. Piotra Tomickiego i kanclerza Krzysztofa Szydłowieckiego. Dzięki wstawiennictwu króla w 1527 Rada Gd. uchyliła wyrok. Warsztatowi, który pod kierownictwem M. wykonał ołtarz w kośc. NPM w Gd., można przypisać m.in. relief z Ogrójcem na tylnej ściance mensy tego ołtarza, figurę Archanioła i Pasję z belki tęczowej z q kośc. św. Katarzyny (ob. w q Muzeum Narodowym) oraz wiele prac malarskich, m.in. skrzydła: q ołtarzy św. Franciszka i Trójcy św. w q kośc. św. Trójcy, Boga Ojca z kośc. św. Katarzyny (ob. w Muzeum Narodowym), w kośc. norbertanek w Żukowie z 1515, ołtarza gł. w kośc. NPM w Elblągu oraz ołtarza słodowników z tej samej świątyni (ob. oba w kośc. św. Mikołaja w Elblągu) oraz dyptyk wotywny z 1518 (ob. Germanisches Nationalmuseum w Norymberdze). Rzeźby, które powstały w jego warsztacie, charakteryzują się masywną formą, powtarzającym się typem okrągłej twarzy o drobnych ustach, nosie i oczach, ciężkimi szatami o niezbyt urozmaiconym dukcie fałdów, często przybierających kształt równolegle biegnących wałków; sceny malowane rozgrywają się we wnętrzach lub na tle pejzażu, widać w nich większą dbałość o detale i indywidualizację postaci, zamiłowanie do elementów dekoracyjnych (kolumny i arkady z motywami figuralnymi), kontrastowych zestawień barwnych i rozwiązań tonalnych utrzymanych w różnych odcieniach szarości. Wiele scen rzeźbionych i malowanych nawiązuje do prac graficznych m.in. Albrechta Dürera, Hansa Schäufeleina i Hansa Burgkmaira. Warsztat M. przybył wraz z nim do Gd. niewątpliwie z Niemiec Płd. (Szwabia, Bawaria), o czym świadczą jego dzieła, mające wyraźną analogię w tamtym środowisku. {{author: AW}} [[Category: Encyklopedia]]
+
[[File:Michael_(Michel)_von_Augsburg.jpg|thumb|Michael (Michel) von Augsburg, ołtarz główny w [[KOŚCIÓŁ WNIEBOWZIĘCIA NAJŚWIĘTSZEJ MARII PANNY| kościele Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny, predella (podstawa) z 1870]]]]
 +
[[File:2_Michael_von_Augsburg.jpg|thumb|Szafa główna ołtarza w [[KOŚCIÓŁ WNIEBOWZIĘCIA NAJŚWIĘTSZEJ MARII PANNY| kościele Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny]]: na trójdzielnym tronie, rozdzielonym filarkami, ponadnaturalnej wielkości postacie (od prawej) Boga Ojca, Marii, Chrystusa; nad głową Marii Gołębica (Duch Święty) i aniołowie trzymający koronę]]
 +
[[File:3__Michael_von_Augsburg.JPG|thumb|Figura Boga Ojca (fragment)]]
 +
[[File:4__Michael_von_Augsburg.JPG|thumb|Figura Marii (fragment)]]
 +
[[File:5_Michael_von_Augsburg.JPG|thumb|Figura Chrystusa (fragment)]]
 +
 
 +
'''MICHAEL''' (Michel) '''von AUGSBURG''' (według przekazów z XVII wieku nazwisko Glantz lub Schwartz), artysta malarz. Notowany w Gdańsku w latach 1510–1526. W 1511 roku władze gdańskie spisały z nim umowę na wykonanie ołtarza głównego w [[KOŚCIÓŁ WNIEBOWZIĘCIA NAJŚWIĘTSZEJ MARII PANNY | kościele Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny]] (NMP; [[OŁTARZE | ołtarze]]). Kontrakt należy do najwyższych odnotowanych w tym okresie (początkowo na kwotę 2886 grzywien, w 1512 wzrósł do 3386 grzywien, następnie do ponad 7000, wreszcie 13 550 grzywien i 15 groszy). Dzieło zostało ukończone w roku 1517. Nie wiadomo, jaki był osobisty udział Michaela w powstaniu dzieła. Ogromna skala i wielość zastosowanych technik artystycznych pozwalają sądzić, iż przy realizacji pracowało wielu rzeźbiarzy, malarzy i złotników.<br/><br/>
 +
W roku 1511 otrzymał zlecenie na ołtarz (?) od klasztoru św. Brygidy w Nådendal (obecnie Naantali) koło Åbo (obecnie Turku, Finlandia), lecz nie wywiązał się z zamówienia. W 1512 przedstawiciele kościoła i władz miejskich w Lęborku powierzyli mu wykonanie rzeźbionego i malowanego tryptyku (nie wiadomo, jakie było miejsce przeznaczenia i czy w ogóle wykonano zamówienie). Od roku 1518 należał do gdańskiego bractwa św. Reinholda. W 1. połowie lat 20. XVI wieku, będąc zwolennikiem nauk Marcina Lutra, odegrał istotną rolę w rewolcie społeczno-religijnej skierowanej przeciwko władzom Gdańska i Kościołowi, za co w roku 1526 został skazany na banicję.<br/><br/>
 +
Przebywał w Krakowie w otoczeniu bp. Piotra Tomickiego i kanclerza Krzysztofa Szydłowieckiego. Dzięki wstawiennictwu króla w 1527 Rada Gdańska uchyliła wyrok. Warsztatowi, który pod kierownictwem Michaela wykonał ołtarz w kościele NMP w Gdańsku, można przypisać między innymi relief z Ogrójcem na tylnej ściance mensy tego ołtarza, figurę Archanioła i Pasję z belki tęczowej z [[KOŚCIÓŁ ŚW. KATARZYNY ALEKSANDRYJSKIEJ | kościoła św. Katarzyny]] (obecnie w [[MUZEUM NARODOWE | Muzeum Narodowym]]) oraz wiele prac malarskich, m.in. skrzydła: ołtarzy św. Franciszka i Trójcy św. w [[KOŚCIÓŁ I KLASZTOR FRANCISZKANÓW ŚW. TRÓJCY | kościele św. Trójcy]], Boga Ojca z kościoła św. Katarzyny (obecnie w Muzeum Narodowym), w kościele norbertanek w Żukowie z 1515 roku, ołtarza głównego w kościele Najświętszej Marii Panny w Elblągu oraz ołtarza słodowników z tej samej świątyni (obecnie oba w kościele św. Mikołaja w Elblągu) oraz dyptyk wotywny z roku 1518 (obecnie Germanisches Nationalmuseum w Norymberdze).<br/><br/>
 +
Rzeźby, które powstały w jego warsztacie, charakteryzują się masywną formą, powtarzającym się typem okrągłej twarzy o drobnych ustach, nosie i oczach, ciężkimi szatami o niezbyt urozmaiconym dukcie fałdów, często przybierających kształt równolegle biegnących wałków; sceny malowane rozgrywają się we wnętrzach lub na tle pejzażu, widać w nich większą dbałość o detale i indywidualizację postaci, zamiłowanie do elementów dekoracyjnych (kolumny i arkady z motywami figuralnymi), kontrastowych zestawień barwnych i rozwiązań tonalnych utrzymanych w różnych odcieniach szarości. Wiele scen rzeźbionych i malowanych nawiązuje do prac graficznych między innymi Albrechta Dürera, Hansa Schäufeleina i Hansa Burgkmaira. Warsztat Michaela przybył wraz z nim do Gdańska niewątpliwie z Niemiec Południowych (Szwabia, Bawaria), o czym świadczą jego dzieła, mające wyraźną analogię w tamtym środowisku. {{author: AW}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]]

Aktualna wersja na dzień 17:59, 26 gru 2022

Szafa główna ołtarza w kościele Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny: na trójdzielnym tronie, rozdzielonym filarkami, ponadnaturalnej wielkości postacie (od prawej) Boga Ojca, Marii, Chrystusa; nad głową Marii Gołębica (Duch Święty) i aniołowie trzymający koronę
Figura Boga Ojca (fragment)
Figura Marii (fragment)
Figura Chrystusa (fragment)

MICHAEL (Michel) von AUGSBURG (według przekazów z XVII wieku nazwisko Glantz lub Schwartz), artysta malarz. Notowany w Gdańsku w latach 1510–1526. W 1511 roku władze gdańskie spisały z nim umowę na wykonanie ołtarza głównego w kościele Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny (NMP; ołtarze). Kontrakt należy do najwyższych odnotowanych w tym okresie (początkowo na kwotę 2886 grzywien, w 1512 wzrósł do 3386 grzywien, następnie do ponad 7000, wreszcie 13 550 grzywien i 15 groszy). Dzieło zostało ukończone w roku 1517. Nie wiadomo, jaki był osobisty udział Michaela w powstaniu dzieła. Ogromna skala i wielość zastosowanych technik artystycznych pozwalają sądzić, iż przy realizacji pracowało wielu rzeźbiarzy, malarzy i złotników.

W roku 1511 otrzymał zlecenie na ołtarz (?) od klasztoru św. Brygidy w Nådendal (obecnie Naantali) koło Åbo (obecnie Turku, Finlandia), lecz nie wywiązał się z zamówienia. W 1512 przedstawiciele kościoła i władz miejskich w Lęborku powierzyli mu wykonanie rzeźbionego i malowanego tryptyku (nie wiadomo, jakie było miejsce przeznaczenia i czy w ogóle wykonano zamówienie). Od roku 1518 należał do gdańskiego bractwa św. Reinholda. W 1. połowie lat 20. XVI wieku, będąc zwolennikiem nauk Marcina Lutra, odegrał istotną rolę w rewolcie społeczno-religijnej skierowanej przeciwko władzom Gdańska i Kościołowi, za co w roku 1526 został skazany na banicję.

Przebywał w Krakowie w otoczeniu bp. Piotra Tomickiego i kanclerza Krzysztofa Szydłowieckiego. Dzięki wstawiennictwu króla w 1527 Rada Gdańska uchyliła wyrok. Warsztatowi, który pod kierownictwem Michaela wykonał ołtarz w kościele NMP w Gdańsku, można przypisać między innymi relief z Ogrójcem na tylnej ściance mensy tego ołtarza, figurę Archanioła i Pasję z belki tęczowej z kościoła św. Katarzyny (obecnie w Muzeum Narodowym) oraz wiele prac malarskich, m.in. skrzydła: ołtarzy św. Franciszka i Trójcy św. w kościele św. Trójcy, Boga Ojca z kościoła św. Katarzyny (obecnie w Muzeum Narodowym), w kościele norbertanek w Żukowie z 1515 roku, ołtarza głównego w kościele Najświętszej Marii Panny w Elblągu oraz ołtarza słodowników z tej samej świątyni (obecnie oba w kościele św. Mikołaja w Elblągu) oraz dyptyk wotywny z roku 1518 (obecnie Germanisches Nationalmuseum w Norymberdze).

Rzeźby, które powstały w jego warsztacie, charakteryzują się masywną formą, powtarzającym się typem okrągłej twarzy o drobnych ustach, nosie i oczach, ciężkimi szatami o niezbyt urozmaiconym dukcie fałdów, często przybierających kształt równolegle biegnących wałków; sceny malowane rozgrywają się we wnętrzach lub na tle pejzażu, widać w nich większą dbałość o detale i indywidualizację postaci, zamiłowanie do elementów dekoracyjnych (kolumny i arkady z motywami figuralnymi), kontrastowych zestawień barwnych i rozwiązań tonalnych utrzymanych w różnych odcieniach szarości. Wiele scen rzeźbionych i malowanych nawiązuje do prac graficznych między innymi Albrechta Dürera, Hansa Schäufeleina i Hansa Burgkmaira. Warsztat Michaela przybył wraz z nim do Gdańska niewątpliwie z Niemiec Południowych (Szwabia, Bawaria), o czym świadczą jego dzieła, mające wyraźną analogię w tamtym środowisku. AW

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania