HOFFMANN JOHANN BENEDIKT sen., malarz

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
 
(Nie pokazano 4 wersji utworzonych przez jednego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
 
{{paper}}
 
{{paper}}
[[File:Hoffmann Johann Benedikt senior.JPG|thumb|Johann Benedikt Hoffmann senior, rytował [[DEISCH MATTHAEUS | Matthaeus Deisch]]]]
+
[[File:Hoffmann Johann Benedikt senior.JPG|thumb|Johann Benedikt Hoffmann senior, rytował [[DEISCH MATTHAEUS, rytownik | Matthaeus Deisch]]]]
  
'''JOHANN BENEDIKT HOFFMANN sen.''' (1667 Żary, Śląsk – 10 III 1745 Gdańsk), artysta malarz. Syn Zachariasa Hoffmanna, kołodzieja, i Marii Greff. W Gdańsku w cechu malarzy od 1694, mistrzem został 24 IV 1695 na podstawie pracy ''Porwanie Sabinek'' (wykonanej pod nadzorem [[STECH ANDREAS | Andreasa Stecha]]), w 1696 otrzymał [[OBYWATELSTWO MIEJSKIE | obywatelstwo miejskie]]. W latach 1716–1742 wielokrotnie starszy cechu. Nauczyciel [[KLEIN DANIEL | Daniela Kleina]], [[WESSEL JACOB | Jacoba Wessla]] i swego syna [[HOFFMANN JOHANN BENEDIKT jr | Johanna Benedikta]].<br/><br/>
+
'''JOHANN BENEDIKT HOFFMANN sen.''' (1667 Żary (Sorau), Dolne Łużyce – 10 III 1745 Gdańsk), artysta malarz. Syn Zachariasa Hoffmanna, kołodzieja, i Marii Greff. W Gdańsku w cechu malarzy od 1694, mistrzem został 24 IV 1695 na podstawie pracy ''Porwanie Sabinek'' (wykonanej pod nadzorem [[STECH ANDREAS, malarz | Andreasa Stecha]]), w 1696 otrzymał [[OBYWATELSTWO MIEJSKIE | obywatelstwo miejskie]]. W latach 1716–1742 wielokrotnie starszy cechu. Nauczyciel [[KLEIN DANIEL, malarz | Daniela Kleina]], [[WESSEL JACOB, artysta malarz | Jacoba Wessla]] i swego syna [[HOFFMANN JOHANN BENEDIKT jr, malarz | Johanna Benedikta]].<br/><br/>
Portrecista. Jego prace są znane z zachowanych miedziorytów według jego wzorów malarskich, w tym z portretów burmistrzów [[FERBER CONSTANTIN (III) | Constantina Ferbera]] i [[BORCKMANN ANDREAS (II) | Andreasa Borckmanna]]. Z oryginalnych prac malarskich zachował się w zbiorach [[POLSKA AKADEMIA NAUK BIBLIOTEKA GDAŃSKA  | Polskiej Akademii Nauk Biblioteki Gdańskiej]] barwny herb gdańskiej rodziny Engelcków na dyplomie potwierdzającym przyznanie burmistrzowi [[ENGELCKE FRIEDRICH GOTTLIEB | Friedrichowi Gottliebowi Engelckemu]] praw szlacheckich. Jego z kolei portret rytował [[DEISCH MATTHAEUS | Matthaeus Deisch]] na podstawie wzoru wykonanego w 1714 przez rysownika Marieckyʼego. {{author: MrGl}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]]
+
Portrecista. Jego prace są znane z zachowanych miedziorytów według jego wzorów malarskich, w tym z portretów burmistrzów [[FERBER CONSTANTIN (III), burmistrz Gdańska | Constantina Ferbera]] i [[BORCKMANN ANDREAS (II), burmistrz Gdańska | Andreasa Borckmanna]], czy zaginionego w czasie II wojny światowej studenta Johanna Wilhelma Schmiedena (wnuka burmistrza [[SCHMIEDEN JOHANN ERNST, burmistrz Gdańska | Johanna Ernsta Schmiedena]]), z 1715 (miedzioryt w Rijksmuseum w Amsterdamie). Z oryginalnych prac malarskich zachował się w zbiorach [[POLSKA AKADEMIA NAUK BIBLIOTEKA GDAŃSKA  | Polskiej Akademii Nauk Biblioteki Gdańskiej]] barwny herb gdańskiej rodziny Engelcków na dyplomie potwierdzającym przyznanie burmistrzowi [[ENGELCKE FRIEDRICH GOTTLIEB, burmistrz Gdańska | Friedrichowi Gottliebowi Engelckemu]] praw szlacheckich. Nie zachowały się m.in., będące przed II wojną światową w tych zbiorach barwny herb rodziny Bauerów (1721) oraz barwny herb rajcy Reinholda Cölmera z jego epitafium (1723; rysunek oraz wykonana według niego tarcza herbowa – z [[DWÓR ARTUSA| Dworu Artusa]]). Jego z kolei portret rytował [[DEISCH MATTHAEUS, rytownik | Matthaeus Deisch]] na podstawie wzoru wykonanego w 1714 przez rysownika Marieckyʼego.
 +
Nie zachowała się także uważana za wybitny obraz ''Sprawiedliwość'', wisząca na prawo od wejścia wewnątrz Dworu Artusa, ale już pod koniec XVIII w. jej stan określany był jako bardzo zaniedbany. Tworzył także malowidła sufitowe i ścienne w stylu francuskim, m.in. w Dworze Artusa, w [[KOŚCIÓŁ ŚW. MIKOŁAJA| kościele św. Mikołaja]] oraz w domach zamożnych obywateli (m.in. Rothenbuscha przy Wollwebergasse czy Martensa). {{author: MrGl}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]] <br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/>
 +
'''Bibliografia''': <br/>
 +
Hirsching Friedrich Karl Gottlob, ''Nachrichten von sehenswürdigen Gemälde- und Kupferstichsammlungen ...'', Bd. 1, Erlangen 1786, s. 117, 118.<br/>
 +
Mosingiewicz Anna, ''Hoffmann Jan Benedykt'', w: Słownik Biograficzny Pomorza Nadwiślańskiego, t. II, Gdańsk 1994, s. 211–213.

Aktualna wersja na dzień 08:49, 16 lis 2024

Johann Benedikt Hoffmann senior, rytował Matthaeus Deisch

JOHANN BENEDIKT HOFFMANN sen. (1667 Żary (Sorau), Dolne Łużyce – 10 III 1745 Gdańsk), artysta malarz. Syn Zachariasa Hoffmanna, kołodzieja, i Marii Greff. W Gdańsku w cechu malarzy od 1694, mistrzem został 24 IV 1695 na podstawie pracy Porwanie Sabinek (wykonanej pod nadzorem Andreasa Stecha), w 1696 otrzymał obywatelstwo miejskie. W latach 1716–1742 wielokrotnie starszy cechu. Nauczyciel Daniela Kleina, Jacoba Wessla i swego syna Johanna Benedikta.

Portrecista. Jego prace są znane z zachowanych miedziorytów według jego wzorów malarskich, w tym z portretów burmistrzów Constantina Ferbera i Andreasa Borckmanna, czy zaginionego w czasie II wojny światowej studenta Johanna Wilhelma Schmiedena (wnuka burmistrza Johanna Ernsta Schmiedena), z 1715 (miedzioryt w Rijksmuseum w Amsterdamie). Z oryginalnych prac malarskich zachował się w zbiorach Polskiej Akademii Nauk Biblioteki Gdańskiej barwny herb gdańskiej rodziny Engelcków na dyplomie potwierdzającym przyznanie burmistrzowi Friedrichowi Gottliebowi Engelckemu praw szlacheckich. Nie zachowały się m.in., będące przed II wojną światową w tych zbiorach barwny herb rodziny Bauerów (1721) oraz barwny herb rajcy Reinholda Cölmera z jego epitafium (1723; rysunek oraz wykonana według niego tarcza herbowa – z Dworu Artusa). Jego z kolei portret rytował Matthaeus Deisch na podstawie wzoru wykonanego w 1714 przez rysownika Marieckyʼego. Nie zachowała się także uważana za wybitny obraz Sprawiedliwość, wisząca na prawo od wejścia wewnątrz Dworu Artusa, ale już pod koniec XVIII w. jej stan określany był jako bardzo zaniedbany. Tworzył także malowidła sufitowe i ścienne w stylu francuskim, m.in. w Dworze Artusa, w kościele św. Mikołaja oraz w domach zamożnych obywateli (m.in. Rothenbuscha przy Wollwebergasse czy Martensa). MrGl









Bibliografia:
Hirsching Friedrich Karl Gottlob, Nachrichten von sehenswürdigen Gemälde- und Kupferstichsammlungen ..., Bd. 1, Erlangen 1786, s. 117, 118.
Mosingiewicz Anna, Hoffmann Jan Benedykt, w: Słownik Biograficzny Pomorza Nadwiślańskiego, t. II, Gdańsk 1994, s. 211–213.

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania