PRZYSTANEK KOLEJOWY PRZEGALINA
Linia 2: | Linia 2: | ||
'''PRZYSTANEK KOLEJOWY PRZEGALINA''' ([[PRZEGALINA | Przegalina]]), nieistniejący przystanek osobowy położony na jednotorowej, niezelektryfikowanej linii wąskotorowej o rozstawie szyn 750 milimetrów. <br/><br/> | '''PRZYSTANEK KOLEJOWY PRZEGALINA''' ([[PRZEGALINA | Przegalina]]), nieistniejący przystanek osobowy położony na jednotorowej, niezelektryfikowanej linii wąskotorowej o rozstawie szyn 750 milimetrów. <br/><br/> | ||
Otwarty w 1905 pod nazwą Einlage jako część lewobrzeżnej sieci kolei wąskotorowej na Żuławach, która należała do spółki Westpreußische Kleinbahnen Aktien-Gesellschaft. W 1930 jego nazwę zmieniono na Einlage (Weichsel). Po II wojnie światowej przemianowany na Jazy nad Wisłą, od 1948 funkcjonował pod nazwą Jazowa, w 1954 pod nazwą Przegalino, od 1959 Przegalina. Od 1945 przejęty przez Polskie Koleje Państwowe, które w celu administrowania całą żuławską koleją wąskotorową utworzyły Zarząd Gdańskich Kolei Wąskotorowych przy Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowej w Gdańsku z siedzibą w Nowym Stawie. <br/><br/> | Otwarty w 1905 pod nazwą Einlage jako część lewobrzeżnej sieci kolei wąskotorowej na Żuławach, która należała do spółki Westpreußische Kleinbahnen Aktien-Gesellschaft. W 1930 jego nazwę zmieniono na Einlage (Weichsel). Po II wojnie światowej przemianowany na Jazy nad Wisłą, od 1948 funkcjonował pod nazwą Jazowa, w 1954 pod nazwą Przegalino, od 1959 Przegalina. Od 1945 przejęty przez Polskie Koleje Państwowe, które w celu administrowania całą żuławską koleją wąskotorową utworzyły Zarząd Gdańskich Kolei Wąskotorowych przy Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowej w Gdańsku z siedzibą w Nowym Stawie. <br/><br/> | ||
− | Położony był pomiędzy przystankami osobowymi [[PRZYSTANEK KOLEJOWY SZEWCE GDAŃSKIE | Gdańsk Szewce Gdańskie]] i Przegalina Kolonia, obok obecnej ul. Świbnieńskiej oraz [[STOCZNIA DANZIG-KÖNIGLICHE MASCHINENBAUINSPEKTION | przystani lodołamaczy]]. Znajdował się na nim jeden peron jednokrawędziowy, budynek oraz boczny tor z ładownią (niezachowane). <br/><br/> | + | Położony był pomiędzy przystankami osobowymi [[PRZYSTANEK KOLEJOWY SZEWCE GDAŃSKIE | Gdańsk Szewce Gdańskie]] i [[PRZYSTANEK KOLEJOWY PRZEGALINA KOLONIA | Przegalina Kolonia]], obok obecnej ul. Świbnieńskiej oraz [[STOCZNIA DANZIG-KÖNIGLICHE MASCHINENBAUINSPEKTION | przystani lodołamaczy]]. Znajdował się na nim jeden peron jednokrawędziowy, budynek oraz boczny tor z ładownią (niezachowane). <br/><br/> |
Ruch pasażerski na linii został zawieszony 31 V 1971, tory rozebrano w 1974. {{author: PP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] | Ruch pasażerski na linii został zawieszony 31 V 1971, tory rozebrano w 1974. {{author: PP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] |
Aktualna wersja na dzień 09:15, 15 maj 2022
PRZYSTANEK KOLEJOWY PRZEGALINA ( Przegalina), nieistniejący przystanek osobowy położony na jednotorowej, niezelektryfikowanej linii wąskotorowej o rozstawie szyn 750 milimetrów.
Otwarty w 1905 pod nazwą Einlage jako część lewobrzeżnej sieci kolei wąskotorowej na Żuławach, która należała do spółki Westpreußische Kleinbahnen Aktien-Gesellschaft. W 1930 jego nazwę zmieniono na Einlage (Weichsel). Po II wojnie światowej przemianowany na Jazy nad Wisłą, od 1948 funkcjonował pod nazwą Jazowa, w 1954 pod nazwą Przegalino, od 1959 Przegalina. Od 1945 przejęty przez Polskie Koleje Państwowe, które w celu administrowania całą żuławską koleją wąskotorową utworzyły Zarząd Gdańskich Kolei Wąskotorowych przy Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowej w Gdańsku z siedzibą w Nowym Stawie.
Położony był pomiędzy przystankami osobowymi Gdańsk Szewce Gdańskie i Przegalina Kolonia, obok obecnej ul. Świbnieńskiej oraz przystani lodołamaczy. Znajdował się na nim jeden peron jednokrawędziowy, budynek oraz boczny tor z ładownią (niezachowane).
Ruch pasażerski na linii został zawieszony 31 V 1971, tory rozebrano w 1974.