ROYAL CLIPPER, żaglowiec
(Nie pokazano 2 wersji utworzonych przez jednego użytkownika) | |||
Linia 2: | Linia 2: | ||
[[File: SV_Royal_Clipper.jpg |thumb| SV Royal Clipper]] | [[File: SV_Royal_Clipper.jpg |thumb| SV Royal Clipper]] | ||
[[File:Royal_Clpper_planik.jpg|thumb|„Royal Clipper”, pierwotny planik z trzema żaglopłatami]] | [[File:Royal_Clpper_planik.jpg|thumb|„Royal Clipper”, pierwotny planik z trzema żaglopłatami]] | ||
− | '''„ROYAL CLIPPER”''', największy zbudowany współcześnie w Gdańsku żaglowiec | + | '''„ROYAL CLIPPER”''', największy zbudowany współcześnie w Gdańsku żaglowiec, wzorowany na żaglowcu „Preußen”, który zatonął w 1910 po zderzeniu z parowcem. Eksploatowany jako luksusowy wycieczkowiec w rejsach po Karaibach i Morzu Śródziemnym.<br/><br/> |
− | W Gdańsku w 1986, z inicjatywy miesięcznika „Morze”, powstał projekt wycieczkowego żaglowca mającego realizować ideę tzw. „wczasów pod banderą” dla ludzi pracy. Projekt wykonany przez [[CHOREŃ ZYGMUNT | Zygmunta Chorenia]] zakładał budowę trzymasztowej jednostki wyposażonej w żaglopłaty, stanowiące rozwinięcie ożaglowania zastosowanego na statku badawczym „Oceania”. Projekt, adresowany do górników i którego koszty pokryć miał śląski przemysł, nosił nazwę „Gwarek”. Pomysł zaprezentowany został w Sejmie Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, zyskał polityczne wsparcie Komitetu Centralnego Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej. W 1987 powołano spółkę akcyjną Polskie Żagle, której zadaniem miała być realizacja przedsięwzięcia. Akcje „Gwarka” wykupiły państwowe firmy, a także osoby prywatne.<br/><br/> | + | W Gdańsku w 1986, z inicjatywy miesięcznika „Morze”, powstał projekt wycieczkowego żaglowca mającego realizować ideę tzw. „wczasów pod banderą” dla ludzi pracy. Projekt wykonany przez [[CHOREŃ ZYGMUNT, projektant statków i wielkich żaglowców | Zygmunta Chorenia]] zakładał budowę trzymasztowej jednostki wyposażonej w żaglopłaty, stanowiące rozwinięcie ożaglowania zastosowanego na statku badawczym „Oceania”. Projekt, adresowany do górników i którego koszty pokryć miał śląski przemysł, nosił nazwę „Gwarek”. Pomysł zaprezentowany został w Sejmie Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, zyskał polityczne wsparcie Komitetu Centralnego Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej. W 1987 powołano spółkę akcyjną Polskie Żagle, której zadaniem miała być realizacja przedsięwzięcia. Akcje „Gwarka” wykupiły państwowe firmy, a także osoby prywatne.<br/><br/> |
− | 29 XII 1987 Polskie Żagle SA podpisały umowę ze [[STOCZNIA GDAŃSKA | Stocznią Gdańską im. Lenina]]. Statek zwodowano we wrześniu 1991. Projekt modyfikowano, starając się go dostosować do wymogów komercyjnego rynku żeglugowego, jednak brak źródeł dalszego finansowania sprawił, że „Gwarek” rdzewiał w stoczniowym basenie, a próby znalezienia partnerów czy kontrahenta gotowego kupić kadłub, nie dawały rezultatów. W 1995 żaglowcem zainteresowała się między innymi firma Sirocco Sport Project. Według nowego projektu żaglowiec miał służyć miłośnikom sportów wodnych. Po poprawkach konstruktorskich w rufowej części statku zaplanowano miejsce dla 15 skuterów wodnych, 16 kajaków oceanicznych, desek surfingowych, ślizgaczy i | + | 29 XII 1987 Polskie Żagle SA podpisały umowę ze [[STOCZNIA GDAŃSKA | Stocznią Gdańską im. Lenina]]. Statek zwodowano we wrześniu 1991. Projekt modyfikowano, starając się go dostosować do wymogów komercyjnego rynku żeglugowego, jednak brak źródeł dalszego finansowania sprawił, że „Gwarek” rdzewiał w stoczniowym basenie, a próby znalezienia partnerów czy kontrahenta gotowego kupić kadłub, nie dawały rezultatów. W 1995 żaglowcem zainteresowała się między innymi firma Sirocco Sport Project. Według nowego projektu żaglowiec miał służyć miłośnikom sportów wodnych. Po poprawkach konstruktorskich w rufowej części statku zaplanowano miejsce dla 15 skuterów wodnych, 16 kajaków oceanicznych, desek surfingowych, ślizgaczy i dwóch motolotni, a dla płetwonurków – komorę dekompresyjną. Projekt ten również nie został zakończony, choć żaglowiec był gotowy w 80%.<br/><br/> |
− | W 1998 zainteresował się nim Mikael Kraft, właściciel firmy Star Clippers, eksploatującej żaglowce wycieczkowe. Kupił kadłub po cenie złomu i jego przebudowę zlecił gdańskiej stoczni Cenal. Przeprojektowanie ożaglowania (z trzech żaglopłatów na pięć masztów z ożaglowaniem rejowym) powierzono autorowi pierwotnego projektu Zygmuntowi Choreniowi, a prace wyposażeniowe przeprowadzono w holenderskiej stoczni Merwede: luksusowe kabiny – apartamenty, basen, fontanna, kominki z żywym ogniem, wszystko w marmurach, polerowanym egzotycznym drewnie, mosiądzach, jedwabiach i dywanach, z obrazami uznanych mistrzów na ścianach. Przebudowa kosztowała 30 mln franków. <br/><br/> | + | W 1998 zainteresował się nim Mikael Kraft, właściciel firmy Star Clippers, eksploatującej żaglowce wycieczkowe. Kupił kadłub po cenie złomu i jego przebudowę zlecił gdańskiej stoczni Cenal, w tym wydłużenie kadłuba o prawie 24 m. Przeprojektowanie ożaglowania (z trzech żaglopłatów na pięć masztów z ożaglowaniem rejowym) powierzono autorowi pierwotnego projektu Zygmuntowi Choreniowi, a prace wyposażeniowe przeprowadzono w holenderskiej stoczni Merwede: luksusowe kabiny – apartamenty, basen, fontanna, kominki z żywym ogniem, wszystko w marmurach, polerowanym egzotycznym drewnie, mosiądzach, jedwabiach i dywanach, z obrazami uznanych mistrzów na ścianach. Przebudowa kosztowała 30 mln franków. <br/><br/> |
− | W lipcu 2000 niedoszły „Gwarek” otrzymał nową nazwę „Royal Clipper”, jego matką chrzestną była królowa szwedzka Sylwia. Armator tego | + | W lipcu 2000 niedoszły „Gwarek” otrzymał nową nazwę „Royal Clipper”, jego matką chrzestną była królowa szwedzka Sylwia. Armator tego żaglowca zatrudnia w 20-osobowej załodze Polaków, m.in. także na stanowisku kapitana. Do chwili zwodowania (10 VI 2017) w Splicie SV „Golden Horizon”, zaprojektowanego również przez Zygmunta Chorenia, był największym żaglowcem na świecie. {{author: AG}} <br /><br /> |
{| class="tableGda" | {| class="tableGda" | ||
|- | |- |
Aktualna wersja na dzień 14:33, 19 lis 2023
„ROYAL CLIPPER”, największy zbudowany współcześnie w Gdańsku żaglowiec, wzorowany na żaglowcu „Preußen”, który zatonął w 1910 po zderzeniu z parowcem. Eksploatowany jako luksusowy wycieczkowiec w rejsach po Karaibach i Morzu Śródziemnym.
W Gdańsku w 1986, z inicjatywy miesięcznika „Morze”, powstał projekt wycieczkowego żaglowca mającego realizować ideę tzw. „wczasów pod banderą” dla ludzi pracy. Projekt wykonany przez Zygmunta Chorenia zakładał budowę trzymasztowej jednostki wyposażonej w żaglopłaty, stanowiące rozwinięcie ożaglowania zastosowanego na statku badawczym „Oceania”. Projekt, adresowany do górników i którego koszty pokryć miał śląski przemysł, nosił nazwę „Gwarek”. Pomysł zaprezentowany został w Sejmie Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, zyskał polityczne wsparcie Komitetu Centralnego Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej. W 1987 powołano spółkę akcyjną Polskie Żagle, której zadaniem miała być realizacja przedsięwzięcia. Akcje „Gwarka” wykupiły państwowe firmy, a także osoby prywatne.
29 XII 1987 Polskie Żagle SA podpisały umowę ze Stocznią Gdańską im. Lenina. Statek zwodowano we wrześniu 1991. Projekt modyfikowano, starając się go dostosować do wymogów komercyjnego rynku żeglugowego, jednak brak źródeł dalszego finansowania sprawił, że „Gwarek” rdzewiał w stoczniowym basenie, a próby znalezienia partnerów czy kontrahenta gotowego kupić kadłub, nie dawały rezultatów. W 1995 żaglowcem zainteresowała się między innymi firma Sirocco Sport Project. Według nowego projektu żaglowiec miał służyć miłośnikom sportów wodnych. Po poprawkach konstruktorskich w rufowej części statku zaplanowano miejsce dla 15 skuterów wodnych, 16 kajaków oceanicznych, desek surfingowych, ślizgaczy i dwóch motolotni, a dla płetwonurków – komorę dekompresyjną. Projekt ten również nie został zakończony, choć żaglowiec był gotowy w 80%.
W 1998 zainteresował się nim Mikael Kraft, właściciel firmy Star Clippers, eksploatującej żaglowce wycieczkowe. Kupił kadłub po cenie złomu i jego przebudowę zlecił gdańskiej stoczni Cenal, w tym wydłużenie kadłuba o prawie 24 m. Przeprojektowanie ożaglowania (z trzech żaglopłatów na pięć masztów z ożaglowaniem rejowym) powierzono autorowi pierwotnego projektu Zygmuntowi Choreniowi, a prace wyposażeniowe przeprowadzono w holenderskiej stoczni Merwede: luksusowe kabiny – apartamenty, basen, fontanna, kominki z żywym ogniem, wszystko w marmurach, polerowanym egzotycznym drewnie, mosiądzach, jedwabiach i dywanach, z obrazami uznanych mistrzów na ścianach. Przebudowa kosztowała 30 mln franków.
W lipcu 2000 niedoszły „Gwarek” otrzymał nową nazwę „Royal Clipper”, jego matką chrzestną była królowa szwedzka Sylwia. Armator tego żaglowca zatrudnia w 20-osobowej załodze Polaków, m.in. także na stanowisku kapitana. Do chwili zwodowania (10 VI 2017) w Splicie SV „Golden Horizon”, zaprojektowanego również przez Zygmunta Chorenia, był największym żaglowcem na świecie.
„Gwarek” | „Royal Clipper” | |
---|---|---|
Wyporność | 4163 t | |
Długość | 110 m | 133,2 m |
Szerokość | 16 | 16,4 |
Zanurzenie | 5,6 m | 5,7 |
Ożaglowanie | 3 żaglopłaty (1500 m²) | 42 żagle rejowe (5050 m²) |
Silnik | 1520 kW | 3730 kW |
Prędkość | silnik: 11,5 węzła | silnik: 13,5 węzła |
żagle: >17 węzłów | ||
Załoga | 66 | 110 |
Pasażerowie | 233 | 228 |