LOEHLEIN GEORG SIMON, kompozytor, kapelmistrz

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
 
(Nie pokazano 4 wersji utworzonych przez jednego użytkownika)
Linia 2: Linia 2:
 
[[File:Georg_Simon_Loehlein.png|thumb|Jedna z prac Georga Simona Loehleina, ''Trzy koncerty na klawesyn lub piano-forte z towarzyszeniem dwojga skrzypiec i basu …'',]]
 
[[File:Georg_Simon_Loehlein.png|thumb|Jedna z prac Georga Simona Loehleina, ''Trzy koncerty na klawesyn lub piano-forte z towarzyszeniem dwojga skrzypiec i basu …'',]]
  
'''GEORG SIMON LOEHLEIN''' (Löhlein) (ochrzczony 16 VII 1725 Neustadt koło Coburga – 16 XII 1781 Gdańsk), kompozytor, nauczyciel muzyki, kapelmistrz w [[KOŚCIÓŁ WNIEBOWZIĘCIA NAJŚWIĘTSZEJ MARII PANNY | kościele Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny]] (NMP). Syn organisty i nauczyciela w Neustadt Johanna Michaela (zm. 1765) i Rosiny z domu Müller, córki burmistrza Neustadt Andreasa. Muzyki uczył się początkowo najprawdopodobniej u ojca.<br/><br/>
+
'''GEORG SIMON LOEHLEIN''' (Löhlein) (ochrzczony 16 VII 1725 Neustadt koło Coburga – 16 XII 1781 Gdańsk), kompozytor, nauczyciel muzyki, kapelmistrz w [[KOŚCIÓŁ WNIEBOWZIĘCIA NAJŚWIĘTSZEJ MARII PANNY | kościele Najświętszej Marii Panny]] (NMP). Syn organisty i nauczyciela w Neustadt Johanna Michaela (zm. 1765) i Rosiny z domu Müller, córki burmistrza Neustadt Andreasa. Muzyki uczył się początkowo najprawdopodobniej u ojca.<br/><br/>
 
Jako szesnastolatek – ze względu na pokaźną posturę (około 190 cm wzrostu) – w trakcie podróży do Kopenhagi wcielony siłą w Poczdamie do służby wojskowej, początkowo do tzw. gwardii olbrzymów (reprezentacyjnego 6. Pruskiego Pułku Piechoty), po jej rozwiązaniu przeniesiony do jednostki liniowej. W latach 1740–1742, 1744–1745 brał udział w pruskich działaniach wojennych. Ciężko ranny w czasie wojny z Austrią w bitwie pod Kolinem (18 VI 1757) zrezygnował z kariery wojskowej.<br/><br/>
 
Jako szesnastolatek – ze względu na pokaźną posturę (około 190 cm wzrostu) – w trakcie podróży do Kopenhagi wcielony siłą w Poczdamie do służby wojskowej, początkowo do tzw. gwardii olbrzymów (reprezentacyjnego 6. Pruskiego Pułku Piechoty), po jej rozwiązaniu przeniesiony do jednostki liniowej. W latach 1740–1742, 1744–1745 brał udział w pruskich działaniach wojennych. Ciężko ranny w czasie wojny z Austrią w bitwie pod Kolinem (18 VI 1757) zrezygnował z kariery wojskowej.<br/><br/>
 
W 1758 immatrykulował się na uniwersytecie w Jenie, tamże w 1761 został dyrektorem muzycznym i kierownikiem Collegium Musicum. Rozgłos przynosiły mu pisane podówczas utwory sceniczne (pieśni, oratoria i kantaty jak ''Passionskantate'' czy ''Der Jenaische Pursche''). W 1763 kontynuował w Lipsku studia z dziedziny filozofii, etyki i poetyki u Christiana Fürchtegotta Gellerta (1715–1769), jednocześnie koncertując: początkowo jako harfista, następnie jako wirtuoz fortepianu i członek orkiestry towarzystwa Leipziger Concert (późniejsza Gewandhausorchester) pod dyrekcją Johanna Adama Hillera (1728-1804). Od 1771 był dyrektorem muzycznym tej orkiestry.<br/><br/>  
 
W 1758 immatrykulował się na uniwersytecie w Jenie, tamże w 1761 został dyrektorem muzycznym i kierownikiem Collegium Musicum. Rozgłos przynosiły mu pisane podówczas utwory sceniczne (pieśni, oratoria i kantaty jak ''Passionskantate'' czy ''Der Jenaische Pursche''). W 1763 kontynuował w Lipsku studia z dziedziny filozofii, etyki i poetyki u Christiana Fürchtegotta Gellerta (1715–1769), jednocześnie koncertując: początkowo jako harfista, następnie jako wirtuoz fortepianu i członek orkiestry towarzystwa Leipziger Concert (późniejsza Gewandhausorchester) pod dyrekcją Johanna Adama Hillera (1728-1804). Od 1771 był dyrektorem muzycznym tej orkiestry.<br/><br/>  
 
Ceniony nauczyciel muzyki, autor wielokrotnie wznawianych podręczników ''Clavier-Schule'' (1765) i ''Anweisung zum Violinspielen'' (1774). Komponował muzykę sceniczną, kameralną i fortepianową jak i okolicznościowe utwory wokalno-instrumentalne (np. ''Sei Partite per il Clavicembalo, op. I'' (1766), ''Sei Partite per il Clavicembalo op. III'' (1770)). Napisał muzykę do ''Pieśni noworocznej'' (''Neujahrslied'') poznanego osobiście Johanna Wolfganga Goethego. <br/><br/>
 
Ceniony nauczyciel muzyki, autor wielokrotnie wznawianych podręczników ''Clavier-Schule'' (1765) i ''Anweisung zum Violinspielen'' (1774). Komponował muzykę sceniczną, kameralną i fortepianową jak i okolicznościowe utwory wokalno-instrumentalne (np. ''Sei Partite per il Clavicembalo, op. I'' (1766), ''Sei Partite per il Clavicembalo op. III'' (1770)). Napisał muzykę do ''Pieśni noworocznej'' (''Neujahrslied'') poznanego osobiście Johanna Wolfganga Goethego. <br/><br/>
Powołany już w 1779, dopiero 11 I 1781 zatrudniony na stanowisku kapelmistrza w gdańskim kościele NMP jako następca [[MOHRHEIM FRIEDRICH CHRISTIAN SAMUEL | Friedricha Ch. Mohrheima]]. Podjął próbę zreformowania życia koncertowego w środowisku gdańskich melomanów. Opublikował w [[DANZIGER ERFAHRUNGEN | „Wöchentliche Danziger Anzeigen”]] (1781) szczegółowy plan artystycznych zamierzeń. Pochowany 2 I 1782 w kościele NMP. {{author: JW}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]]<br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/>
+
Powołany już w 1779, dopiero 11 I 1781 zatrudniony na stanowisku kapelmistrza w gdańskim kościele NMP jako następca [[MOHRHEIM FRIEDRICH CHRISTIAN SAMUEL, kompozytor, kapelmistrz | Friedricha Ch. Mohrheima]]. Podjął próbę zreformowania życia koncertowego w środowisku gdańskich melomanów. Opublikował w [[DANZIGER ERFAHRUNGEN, pismo ogłoszeniowe | „Wöchentliche Danziger Anzeigen”]] (1781) szczegółowy plan artystycznych zamierzeń. Żonaty był z Johanną Elisabetha. Pochowany 2 I 1782 w kościele NMP. {{author: JW}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]]<br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/>
  
  
 
'''Bibliografia''':<br/>
 
'''Bibliografia''':<br/>
 +
Archiwum Państwowe Gdańsk, sygn. 354/363 s. 105 (zgon); 300,5/193a, s. 71–107 (spisany pośmiertnie inwentarz posiadanych rzeczy).<br/>
 
Albus Mechthild, ''Löhlein Georg Simon'', w: Neue Deutsche Biographie, Bd. 15, Berlin 1987.<br/>
 
Albus Mechthild, ''Löhlein Georg Simon'', w: Neue Deutsche Biographie, Bd. 15, Berlin 1987.<br/>
 
Beer Axel, ''Musikverlag und Musikalienhandel in Leipzig in der zweiten Hälfte des 18. Jahrhunderts'', w: ''Das Leipziger Musikverlagswesen. Innerstädtische Netzwerke und internationale Ausstrahlung'', Hildesheim 2016.<br/>
 
Beer Axel, ''Musikverlag und Musikalienhandel in Leipzig in der zweiten Hälfte des 18. Jahrhunderts'', w: ''Das Leipziger Musikverlagswesen. Innerstädtische Netzwerke und internationale Ausstrahlung'', Hildesheim 2016.<br/>
 
Fürstenau Moritz, ''Loehlein Georg Simon'', w: Allgemeine Deutsche Biographie, Bd. 19, Leipzig 1884.<br/>
 
Fürstenau Moritz, ''Loehlein Georg Simon'', w: Allgemeine Deutsche Biographie, Bd. 19, Leipzig 1884.<br/>
 
Glasenapp  Franzgeorg von, ''Georg Simon Löhlein (1725–1781). Sein Leben und seine Werke, insbesondere seiner volkstümlichen Musiklehrbücher'', Halle 1937.
 
Glasenapp  Franzgeorg von, ''Georg Simon Löhlein (1725–1781). Sein Leben und seine Werke, insbesondere seiner volkstümlichen Musiklehrbücher'', Halle 1937.

Aktualna wersja na dzień 13:25, 27 gru 2022

Jedna z prac Georga Simona Loehleina, Trzy koncerty na klawesyn lub piano-forte z towarzyszeniem dwojga skrzypiec i basu …,

GEORG SIMON LOEHLEIN (Löhlein) (ochrzczony 16 VII 1725 Neustadt koło Coburga – 16 XII 1781 Gdańsk), kompozytor, nauczyciel muzyki, kapelmistrz w kościele Najświętszej Marii Panny (NMP). Syn organisty i nauczyciela w Neustadt Johanna Michaela (zm. 1765) i Rosiny z domu Müller, córki burmistrza Neustadt Andreasa. Muzyki uczył się początkowo najprawdopodobniej u ojca.

Jako szesnastolatek – ze względu na pokaźną posturę (około 190 cm wzrostu) – w trakcie podróży do Kopenhagi wcielony siłą w Poczdamie do służby wojskowej, początkowo do tzw. gwardii olbrzymów (reprezentacyjnego 6. Pruskiego Pułku Piechoty), po jej rozwiązaniu przeniesiony do jednostki liniowej. W latach 1740–1742, 1744–1745 brał udział w pruskich działaniach wojennych. Ciężko ranny w czasie wojny z Austrią w bitwie pod Kolinem (18 VI 1757) zrezygnował z kariery wojskowej.

W 1758 immatrykulował się na uniwersytecie w Jenie, tamże w 1761 został dyrektorem muzycznym i kierownikiem Collegium Musicum. Rozgłos przynosiły mu pisane podówczas utwory sceniczne (pieśni, oratoria i kantaty jak Passionskantate czy Der Jenaische Pursche). W 1763 kontynuował w Lipsku studia z dziedziny filozofii, etyki i poetyki u Christiana Fürchtegotta Gellerta (1715–1769), jednocześnie koncertując: początkowo jako harfista, następnie jako wirtuoz fortepianu i członek orkiestry towarzystwa Leipziger Concert (późniejsza Gewandhausorchester) pod dyrekcją Johanna Adama Hillera (1728-1804). Od 1771 był dyrektorem muzycznym tej orkiestry.

Ceniony nauczyciel muzyki, autor wielokrotnie wznawianych podręczników Clavier-Schule (1765) i Anweisung zum Violinspielen (1774). Komponował muzykę sceniczną, kameralną i fortepianową jak i okolicznościowe utwory wokalno-instrumentalne (np. Sei Partite per il Clavicembalo, op. I (1766), Sei Partite per il Clavicembalo op. III (1770)). Napisał muzykę do Pieśni noworocznej (Neujahrslied) poznanego osobiście Johanna Wolfganga Goethego.

Powołany już w 1779, dopiero 11 I 1781 zatrudniony na stanowisku kapelmistrza w gdańskim kościele NMP jako następca Friedricha Ch. Mohrheima. Podjął próbę zreformowania życia koncertowego w środowisku gdańskich melomanów. Opublikował w „Wöchentliche Danziger Anzeigen” (1781) szczegółowy plan artystycznych zamierzeń. Żonaty był z Johanną Elisabetha. Pochowany 2 I 1782 w kościele NMP. JW










Bibliografia:
Archiwum Państwowe Gdańsk, sygn. 354/363 s. 105 (zgon); 300,5/193a, s. 71–107 (spisany pośmiertnie inwentarz posiadanych rzeczy).
Albus Mechthild, Löhlein Georg Simon, w: Neue Deutsche Biographie, Bd. 15, Berlin 1987.
Beer Axel, Musikverlag und Musikalienhandel in Leipzig in der zweiten Hälfte des 18. Jahrhunderts, w: Das Leipziger Musikverlagswesen. Innerstädtische Netzwerke und internationale Ausstrahlung, Hildesheim 2016.
Fürstenau Moritz, Loehlein Georg Simon, w: Allgemeine Deutsche Biographie, Bd. 19, Leipzig 1884.
Glasenapp Franzgeorg von, Georg Simon Löhlein (1725–1781). Sein Leben und seine Werke, insbesondere seiner volkstümlichen Musiklehrbücher, Halle 1937.

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania