KASPRZYK EWA, aktorka

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
 
(Nie pokazano 4 wersji utworzonych przez jednego użytkownika)
Linia 2: Linia 2:
 
[[File:Ewa_Kasprzyk.png|thumb|Ewa Kasprzyk]]
 
[[File:Ewa_Kasprzyk.png|thumb|Ewa Kasprzyk]]
  
'''EWA JADWIGA KASPRZYK''' (ur. 1 I 1957 Stargard Szczeciński), aktorka. Absolwentka liceum ogólnokształcącego w rodzinnym mieście, pedagogiki kulturalno-oświatowej Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Słupsku, w 1983 ukończyła Państwową Wyższą Szkołę Teatralną (PWST) w Krakowie. W [[TEATR WYBRZEŻE | Teatrze Wybrzeże]] występowała w latach 1983–2000, zadebiutowała tu 25 VI 1983 rolą w ''Reportażu z pop-festiwalu'' Tibora Dery’ego w reżyserii [[GORDON KRZYSZTOF | Krzysztofa Gordona]]. Do 2000 na gdańskiej scenie pojawiła się w wielu wyrazistych rolach klasycznych i współczesnych, między innymi w sztuce ''Bałałajkin i spółka'' Siergieja Michałkowa w reżyserii Kazimierza Kutza (premiera 23 XI 1984), ''Stąd do Ameryki'' [[ZAWISTOWSKI WŁADYSŁAW | Władysława Zawistowskiego]] w reżyserii Mikołaja Grabowskiego (19 VIII 1988), ''Antoniuszu i Kleopatrze'' Williama Shakespeare’a w reżyserii [[BABICKI KRZYSZTOF | Krzysztofa Babickiego]] (16 II 1992), ''Łysej śpiewaczce'' Eugène’a Ionesco w reżyserii Grzegorza Chrapkiewicza (9 VIII 1996), w ''Medyku mimo chęci'' Moliera w reżyserii Krzysztofa Zaleskiego (27 III 1999). Jej ostatnią premierą w Teatrze Wybrzeże była Babette w ''Biedermannie i podpalaczach'' Maksa Frischa w reżyserii Krzysztofa Babickiego (28 X 1999).<br/><br/>
+
'''EWA JADWIGA KASPRZYK''' (ur. 1 I 1957 Stargard Szczeciński), aktorka. Absolwentka liceum ogólnokształcącego w rodzinnym mieście, pedagogiki kulturalno-oświatowej Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Słupsku, w 1983 ukończyła Państwową Wyższą Szkołę Teatralną (PWST) w Krakowie. W [[TEATR WYBRZEŻE | Teatrze Wybrzeże]] występowała w latach 1983–2000, zadebiutowała tu 25 VI 1983 rolą w ''Reportażu z pop-festiwalu'' Tibora Dery’ego w reżyserii [[GORDON KRZYSZTOF, aktor, reżyser | Krzysztofa Gordona]]. Do 2000 na gdańskiej scenie pojawiła się w wielu wyrazistych rolach klasycznych i współczesnych, między innymi w sztuce ''Bałałajkin i spółka'' Siergieja Michałkowa w reżyserii Kazimierza Kutza (premiera 23 XI 1984), ''Stąd do Ameryki'' [[ZAWISTOWSKI WŁADYSŁAW, poeta, dramaturg, powieściopisarz | Władysława Zawistowskiego]] w reżyserii Mikołaja Grabowskiego (19 VIII 1988), ''Antoniuszu i Kleopatrze'' Williama Shakespeare’a w reżyserii [[BABICKI KRZYSZTOF, reżyser | Krzysztofa Babickiego]] (16 II 1992), ''Łysej śpiewaczce'' Eugène’a Ionesco w reżyserii Grzegorza Chrapkiewicza (9 VIII 1996), w ''Medyku mimo chęci'' Moliera w reżyserii Krzysztofa Zaleskiego (27 III 1999). Jej ostatnią premierą w Teatrze Wybrzeże była Babette w ''Biedermannie i podpalaczach'' Maksa Frischa w reżyserii Krzysztofa Babickiego (28 X 1999).<br/><br/>
 
W latach 1995–2002 występowała również w sopockim Teatrze Atelier w spektaklach reżyserowanych przez André Hübnera-Ochodlo, między innymi w ''Wilkach'' Agnieszki Osieckiej (premiera 4 VIII 1995), ''Demonach'' Larsa Norena (8 VIII 1998), ''Upadku'' Biljany Sbrljanović (2 VIII 2002). Od 2000 jest aktorką warszawskiego Teatru Kwadrat. Wielokrotnie występowała w filmie, między innymi w ''Dziewczętach z Nowolipek'' Barbary Sass (1985), ''Koglu-moglu'' Romana Załuskiego (1988), ''Kochaj i rób, co chcesz'' Roberta Glińskiego (1997), ''Wojnie polsko-ruskiej'' Xawerego Żuławskiego (2009). Grała też w serialach telewizyjnych, między innymi ''Złotopolscy'' (1998–2007), ''Na dobre i na złe'' (od 2008), ''Przyjaciółki'' (od 2011). Już na początku kariery, na I Ogólnopolskim Przeglądzie Spektakli Dyplomowych Szkół Teatralnych w Łodzi, otrzymała wyróżnienie za rolę w ''Pluskwie'' Włodzimierza Majakowskiego w reżyserii Jerzego Treli (spektakl PWST w Krakowie).<br/><br/>
 
W latach 1995–2002 występowała również w sopockim Teatrze Atelier w spektaklach reżyserowanych przez André Hübnera-Ochodlo, między innymi w ''Wilkach'' Agnieszki Osieckiej (premiera 4 VIII 1995), ''Demonach'' Larsa Norena (8 VIII 1998), ''Upadku'' Biljany Sbrljanović (2 VIII 2002). Od 2000 jest aktorką warszawskiego Teatru Kwadrat. Wielokrotnie występowała w filmie, między innymi w ''Dziewczętach z Nowolipek'' Barbary Sass (1985), ''Koglu-moglu'' Romana Załuskiego (1988), ''Kochaj i rób, co chcesz'' Roberta Glińskiego (1997), ''Wojnie polsko-ruskiej'' Xawerego Żuławskiego (2009). Grała też w serialach telewizyjnych, między innymi ''Złotopolscy'' (1998–2007), ''Na dobre i na złe'' (od 2008), ''Przyjaciółki'' (od 2011). Już na początku kariery, na I Ogólnopolskim Przeglądzie Spektakli Dyplomowych Szkół Teatralnych w Łodzi, otrzymała wyróżnienie za rolę w ''Pluskwie'' Włodzimierza Majakowskiego w reżyserii Jerzego Treli (spektakl PWST w Krakowie).<br/><br/>
 
W 1996 uhonorowana nagrodą teatralną wojewody gdańskiego za rok poprzedni, za rolę w ''Trzech siostrach'' Antoniego Czechowa w reżyserii Krzysztofa Babickiego (Teatr Wybrzeże, premiera 18 VI 1995). Na XXVI Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych (2001) otrzymała nagrodę za pierwszoplanową rolę kobiecą w filmie ''Bellissima'' w reżyserii Artura Urbańskiego. Ta sama rola rok później została nagrodzona na Międzynarodowym Festiwalu Telewizyjnym w Wenecji. W 2002 Radio Gdańsk przyznało jej tytuł Radiowej Osobowości Roku. W 2009 otrzymała Nagrodę Fundacji Równości Hiacynt, a w 2011 – nagrodę w Nowym Jorku na 2nd United Solo Theatre Festival za rolę w sztuce ''Patty Diphusa'' Pedra Almodóvara w reżyserii Marty Ogrodzińskiej (Teatr Rozmaitości, Warszawa).<br/><br/>
 
W 1996 uhonorowana nagrodą teatralną wojewody gdańskiego za rok poprzedni, za rolę w ''Trzech siostrach'' Antoniego Czechowa w reżyserii Krzysztofa Babickiego (Teatr Wybrzeże, premiera 18 VI 1995). Na XXVI Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych (2001) otrzymała nagrodę za pierwszoplanową rolę kobiecą w filmie ''Bellissima'' w reżyserii Artura Urbańskiego. Ta sama rola rok później została nagrodzona na Międzynarodowym Festiwalu Telewizyjnym w Wenecji. W 2002 Radio Gdańsk przyznało jej tytuł Radiowej Osobowości Roku. W 2009 otrzymała Nagrodę Fundacji Równości Hiacynt, a w 2011 – nagrodę w Nowym Jorku na 2nd United Solo Theatre Festival za rolę w sztuce ''Patty Diphusa'' Pedra Almodóvara w reżyserii Marty Ogrodzińskiej (Teatr Rozmaitości, Warszawa).<br/><br/>
Do 2019 była żoną inzyniera Jerzego Bernatowicza, matka Małgorzaty (ur. 1987). {{author: JAK}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]]
+
Do 2019 była żoną inżyniera Jerzego Bernatowicza, matka Małgorzaty (ur. 1987). {{author: JAK}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]]

Aktualna wersja na dzień 15:35, 4 gru 2022

Ewa Kasprzyk

EWA JADWIGA KASPRZYK (ur. 1 I 1957 Stargard Szczeciński), aktorka. Absolwentka liceum ogólnokształcącego w rodzinnym mieście, pedagogiki kulturalno-oświatowej Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Słupsku, w 1983 ukończyła Państwową Wyższą Szkołę Teatralną (PWST) w Krakowie. W Teatrze Wybrzeże występowała w latach 1983–2000, zadebiutowała tu 25 VI 1983 rolą w Reportażu z pop-festiwalu Tibora Dery’ego w reżyserii Krzysztofa Gordona. Do 2000 na gdańskiej scenie pojawiła się w wielu wyrazistych rolach klasycznych i współczesnych, między innymi w sztuce Bałałajkin i spółka Siergieja Michałkowa w reżyserii Kazimierza Kutza (premiera 23 XI 1984), Stąd do Ameryki Władysława Zawistowskiego w reżyserii Mikołaja Grabowskiego (19 VIII 1988), Antoniuszu i Kleopatrze Williama Shakespeare’a w reżyserii Krzysztofa Babickiego (16 II 1992), Łysej śpiewaczce Eugène’a Ionesco w reżyserii Grzegorza Chrapkiewicza (9 VIII 1996), w Medyku mimo chęci Moliera w reżyserii Krzysztofa Zaleskiego (27 III 1999). Jej ostatnią premierą w Teatrze Wybrzeże była Babette w Biedermannie i podpalaczach Maksa Frischa w reżyserii Krzysztofa Babickiego (28 X 1999).

W latach 1995–2002 występowała również w sopockim Teatrze Atelier w spektaklach reżyserowanych przez André Hübnera-Ochodlo, między innymi w Wilkach Agnieszki Osieckiej (premiera 4 VIII 1995), Demonach Larsa Norena (8 VIII 1998), Upadku Biljany Sbrljanović (2 VIII 2002). Od 2000 jest aktorką warszawskiego Teatru Kwadrat. Wielokrotnie występowała w filmie, między innymi w Dziewczętach z Nowolipek Barbary Sass (1985), Koglu-moglu Romana Załuskiego (1988), Kochaj i rób, co chcesz Roberta Glińskiego (1997), Wojnie polsko-ruskiej Xawerego Żuławskiego (2009). Grała też w serialach telewizyjnych, między innymi Złotopolscy (1998–2007), Na dobre i na złe (od 2008), Przyjaciółki (od 2011). Już na początku kariery, na I Ogólnopolskim Przeglądzie Spektakli Dyplomowych Szkół Teatralnych w Łodzi, otrzymała wyróżnienie za rolę w Pluskwie Włodzimierza Majakowskiego w reżyserii Jerzego Treli (spektakl PWST w Krakowie).

W 1996 uhonorowana nagrodą teatralną wojewody gdańskiego za rok poprzedni, za rolę w Trzech siostrach Antoniego Czechowa w reżyserii Krzysztofa Babickiego (Teatr Wybrzeże, premiera 18 VI 1995). Na XXVI Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych (2001) otrzymała nagrodę za pierwszoplanową rolę kobiecą w filmie Bellissima w reżyserii Artura Urbańskiego. Ta sama rola rok później została nagrodzona na Międzynarodowym Festiwalu Telewizyjnym w Wenecji. W 2002 Radio Gdańsk przyznało jej tytuł Radiowej Osobowości Roku. W 2009 otrzymała Nagrodę Fundacji Równości Hiacynt, a w 2011 – nagrodę w Nowym Jorku na 2nd United Solo Theatre Festival za rolę w sztuce Patty Diphusa Pedra Almodóvara w reżyserii Marty Ogrodzińskiej (Teatr Rozmaitości, Warszawa).

Do 2019 była żoną inżyniera Jerzego Bernatowicza, matka Małgorzaty (ur. 1987). JAK

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania