KORAB, Koło Studentów Polaków
(Nie pokazano 1 wersji utworzonej przez jednego użytkownika) | |||
Linia 3: | Linia 3: | ||
[[File: Korab.jpg |thumb| Godło „Korabia”]] | [[File: Korab.jpg |thumb| Godło „Korabia”]] | ||
[[File: Korab_1931.jpg |thumb| Członkowie „Korabia” na wycieczce z Gdańska przez Warszawę do Włoch, 1931]] | [[File: Korab_1931.jpg |thumb| Członkowie „Korabia” na wycieczce z Gdańska przez Warszawę do Włoch, 1931]] | ||
− | '''KORAB''', Koło Studentów Polaków Techniki Okrętowej „Korab”, utworzone w 1924 w [[TECHNISCHE HOCHSCHULE DANZIG | Technische Hochschule Danzig]] (THD) przez studentów Albina Witka i [[POTYRAŁA ALEKSANDER | Aleksandra Potyrałę]]. Celem stowarzyszenia było między innymi zespolenie działania wszystkich członków Polaków studiujących na Wydziale Okrętowym, reprezentowanie ich potrzeb oraz interesów wobec [[BRATNIA POMOC ZRZESZENIA STUDENTÓW POLAKÓW POLITECHNIKI GDAŃSKIEJ | Bratniej Pomocy]], władz uczelni i ówczesnych władz polskich. Początkowo skromne liczebnie, było kołem studenckim o charakterze naukowym i samopomocowym. Akcje propagandowe koła w Polsce powodowały systematyczny napływ studentów na Wydział Okrętowy, którzy zasilali następnie szeregi stowarzyszenia. W 1929 przemianowane na Związek Studentów Polaków Techniki Okrętowej przy THD. Członkowie absolwenci w 1936 założyli Stowarzyszenie Techników Okrętowych Polskich i w 1937 powołali Stowarzyszenie Polskich Inżynierów Budownictwa Okrętowego (liczyło 18 członków).<br/><br/> | + | '''KORAB''', Koło Studentów Polaków Techniki Okrętowej „Korab”, utworzone w 1924 w [[TECHNISCHE HOCHSCHULE DANZIG | Technische Hochschule Danzig]] (THD) przez studentów Albina Witka i [[POTYRAŁA ALEKSANDER, profesor Politechniki Gdańskiej, patron gdańskiej ulicy | Aleksandra Potyrałę]]. Celem stowarzyszenia było między innymi zespolenie działania wszystkich członków Polaków studiujących na Wydziale Okrętowym, reprezentowanie ich potrzeb oraz interesów wobec [[BRATNIA POMOC ZRZESZENIA STUDENTÓW POLAKÓW POLITECHNIKI GDAŃSKIEJ | Bratniej Pomocy]], władz uczelni i ówczesnych władz polskich. Początkowo skromne liczebnie, było kołem studenckim o charakterze naukowym i samopomocowym. Akcje propagandowe koła w Polsce powodowały systematyczny napływ studentów na Wydział Okrętowy, którzy zasilali następnie szeregi stowarzyszenia. W 1929 przemianowane na Związek Studentów Polaków Techniki Okrętowej przy THD. Członkowie absolwenci w 1936 założyli Stowarzyszenie Techników Okrętowych Polskich i w 1937 powołali Stowarzyszenie Polskich Inżynierów Budownictwa Okrętowego (liczyło 18 członków).<br/><br/> |
Po II wojnie światowej stowarzyszenie reaktywowano (27 XI 1945). W 1950 decyzją polityczną jego działalność zawieszono, wznowiono 5 V 1957. W 1953 powołano branżową organizację – Sekcję Okrętowców – na mocy uchwały Zarządu Głównego Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Mechaników Polskich. Od 1957 organizacja ta miała oddziały w innych miastach. W 1991 staraniem Sekcji Okrętowców ZG SIMP powstało Towarzystwo Okrętowców Polskich „Korab”, którego Zarząd Główny ma siedzibę w Gdańsku. Organizacja pozostaje towarzystwem branżowym podległym SIMP-owi. Celem działań towarzystwa jest między innymi zapewnienie członkom możliwości odbywania dyskusji na tematy fachowe i wyrażanie opinii zbiorowej w ważnych sprawach dotyczących gospodarki morskiej.<br/><br/> | Po II wojnie światowej stowarzyszenie reaktywowano (27 XI 1945). W 1950 decyzją polityczną jego działalność zawieszono, wznowiono 5 V 1957. W 1953 powołano branżową organizację – Sekcję Okrętowców – na mocy uchwały Zarządu Głównego Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Mechaników Polskich. Od 1957 organizacja ta miała oddziały w innych miastach. W 1991 staraniem Sekcji Okrętowców ZG SIMP powstało Towarzystwo Okrętowców Polskich „Korab”, którego Zarząd Główny ma siedzibę w Gdańsku. Organizacja pozostaje towarzystwem branżowym podległym SIMP-owi. Celem działań towarzystwa jest między innymi zapewnienie członkom możliwości odbywania dyskusji na tematy fachowe i wyrażanie opinii zbiorowej w ważnych sprawach dotyczących gospodarki morskiej.<br/><br/> | ||
Od 1957 równolegle funkcjonuje (z przerwami) Koło Studentów Techniki Okrętowej Politechniki Gdańskiej „Korab”, mające opiekuna – pracownika naukowego Wydziału Okrętownictwa i Oceanotechniki. Sukcesem studentów w latach 2005–2011 skupionych w „Korabiu” były czołowe lokaty w międzynarodowych zawodach politechnik w regatach dwuosobowych rowerów wodnych, w których wyrafinowane konstrukcje pojazdów wodnych i ich systemów napędowych, poruszanych siłami mięśni, miały decydujący wpływ na osiągane wyniki. Drugą specjalnością studentów z koła naukowego „Korab” są konstrukcje napędzane energią elektryczną uzyskiwaną z baterii solarnych, na których uczestniczą z dużym powodzeniem w międzynarodowych regatach. W 1977 w Londynie podczas I Walnego Zjazdu Okrętowców Polskich na Obczyźnie utworzono stowarzyszenie o charakterze koleżeńskim Korab International. {{author: JL}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]] | Od 1957 równolegle funkcjonuje (z przerwami) Koło Studentów Techniki Okrętowej Politechniki Gdańskiej „Korab”, mające opiekuna – pracownika naukowego Wydziału Okrętownictwa i Oceanotechniki. Sukcesem studentów w latach 2005–2011 skupionych w „Korabiu” były czołowe lokaty w międzynarodowych zawodach politechnik w regatach dwuosobowych rowerów wodnych, w których wyrafinowane konstrukcje pojazdów wodnych i ich systemów napędowych, poruszanych siłami mięśni, miały decydujący wpływ na osiągane wyniki. Drugą specjalnością studentów z koła naukowego „Korab” są konstrukcje napędzane energią elektryczną uzyskiwaną z baterii solarnych, na których uczestniczą z dużym powodzeniem w międzynarodowych regatach. W 1977 w Londynie podczas I Walnego Zjazdu Okrętowców Polskich na Obczyźnie utworzono stowarzyszenie o charakterze koleżeńskim Korab International. {{author: JL}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]] |
Aktualna wersja na dzień 21:07, 10 gru 2022
KORAB, Koło Studentów Polaków Techniki Okrętowej „Korab”, utworzone w 1924 w Technische Hochschule Danzig (THD) przez studentów Albina Witka i Aleksandra Potyrałę. Celem stowarzyszenia było między innymi zespolenie działania wszystkich członków Polaków studiujących na Wydziale Okrętowym, reprezentowanie ich potrzeb oraz interesów wobec Bratniej Pomocy, władz uczelni i ówczesnych władz polskich. Początkowo skromne liczebnie, było kołem studenckim o charakterze naukowym i samopomocowym. Akcje propagandowe koła w Polsce powodowały systematyczny napływ studentów na Wydział Okrętowy, którzy zasilali następnie szeregi stowarzyszenia. W 1929 przemianowane na Związek Studentów Polaków Techniki Okrętowej przy THD. Członkowie absolwenci w 1936 założyli Stowarzyszenie Techników Okrętowych Polskich i w 1937 powołali Stowarzyszenie Polskich Inżynierów Budownictwa Okrętowego (liczyło 18 członków).
Po II wojnie światowej stowarzyszenie reaktywowano (27 XI 1945). W 1950 decyzją polityczną jego działalność zawieszono, wznowiono 5 V 1957. W 1953 powołano branżową organizację – Sekcję Okrętowców – na mocy uchwały Zarządu Głównego Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Mechaników Polskich. Od 1957 organizacja ta miała oddziały w innych miastach. W 1991 staraniem Sekcji Okrętowców ZG SIMP powstało Towarzystwo Okrętowców Polskich „Korab”, którego Zarząd Główny ma siedzibę w Gdańsku. Organizacja pozostaje towarzystwem branżowym podległym SIMP-owi. Celem działań towarzystwa jest między innymi zapewnienie członkom możliwości odbywania dyskusji na tematy fachowe i wyrażanie opinii zbiorowej w ważnych sprawach dotyczących gospodarki morskiej.
Od 1957 równolegle funkcjonuje (z przerwami) Koło Studentów Techniki Okrętowej Politechniki Gdańskiej „Korab”, mające opiekuna – pracownika naukowego Wydziału Okrętownictwa i Oceanotechniki. Sukcesem studentów w latach 2005–2011 skupionych w „Korabiu” były czołowe lokaty w międzynarodowych zawodach politechnik w regatach dwuosobowych rowerów wodnych, w których wyrafinowane konstrukcje pojazdów wodnych i ich systemów napędowych, poruszanych siłami mięśni, miały decydujący wpływ na osiągane wyniki. Drugą specjalnością studentów z koła naukowego „Korab” są konstrukcje napędzane energią elektryczną uzyskiwaną z baterii solarnych, na których uczestniczą z dużym powodzeniem w międzynarodowych regatach. W 1977 w Londynie podczas I Walnego Zjazdu Okrętowców Polskich na Obczyźnie utworzono stowarzyszenie o charakterze koleżeńskim Korab International.