HANSESTADT DANZIG, statek pasażerski

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
 
(Nie pokazano 2 wersji utworzonych przez jednego użytkownika)
Linia 3: Linia 3:
 
[[File:Hansestadt_Danzig_statek_pasazerski.jpg|thumb|„Hansestadt Danzig” przy molo w Sopocie]]
 
[[File:Hansestadt_Danzig_statek_pasazerski.jpg|thumb|„Hansestadt Danzig” przy molo w Sopocie]]
 
[[File:„Hansestadt Danzig”, lata 30. XX wieku.JPG|thumb|„Hansestadt Danzig”, lata 30. XX wieku]]
 
[[File:„Hansestadt Danzig”, lata 30. XX wieku.JPG|thumb|„Hansestadt Danzig”, lata 30. XX wieku]]
[[File: Hansestadt_Danzig_znaczek_pocztowy.jpeg |thumb| „Hansestadt Danzig” na [[ZNACZKI POCZTOWE II WOLNEGO MIASTA GDAŃSKA | znaczku pocztowym II Wolnego Miasta Gdańska]], z serii wypuszczonej w 1938]]
 
  
  
  
  
'''„HANSESTADT DANZIG”''', statek pasażerski, zbudowany w 1926 roku w szczecińskiej stoczni Oderwerke (wodowany 17 marca, w służbie od 14 lipca), pojemność 2225 RT, długość 80,3 m (po przedłużeniu w latach 1933–1935 pojemność 2431 RT, długość 90,5 m), szerokość 11,7 m, zanurzenie 3,9 m; dwa silniki wysokoprężne o łącznej mocy 6400 KM, dwie śruby; prędkość 15 węzłów; 67 członków załogi, 960 pasażerów. Należał do Norddeutscher Lloyd z Bremy, port macierzysty: Świnoujście. W 1933 przedłużony o 10,5 m.<br/><br/>
+
'''„HANSESTADT DANZIG”''', statek pasażerski, zbudowany w 1926 w szczecińskiej stoczni Oderwerke (wodowany 17 marca, w służbie od 14 lipca), pojemność 2225 RT, długość 80,3 m (po przedłużeniu w latach 1933–1935 pojemność 2431 RT, długość 90,5 m), szerokość 11,7 m, zanurzenie 3,9 m; dwa silniki wysokoprężne o łącznej mocy 6400 KM, dwie śruby; prędkość 15 węzłów; 67 członków załogi, 960 pasażerów. Należał do Norddeutscher Lloyd z Bremy, port macierzysty: Świnoujście. <br/><br/>
Obsługiwał, z podobnymi jednostkami „Preussen” (rok budowy 1927) i „Tannenberg” (rok budowy 1936), regularne połączenia pasażerskie pomiędzy Szczecinem a Królewcem, niekiedy z przedłużeniem do Helsinek, zawijając do Kołobrzegu, Sopotu i Gdańska; użytkowany przez państwową służbę transportową Seedienst Ostpreußen. Zmobilizowany w 1939 roku, przebudowany na pomocniczy stawiacz min, dwa działa 88 mm, cztery karabiny maszynowe, mógł zabierać od 360 do 460 min, 83 członków załogi. Brał udział w desancie w 1940 na Kopenhagę i Bornholm. <br/><br/>
+
Obsługiwał, z podobnymi jednostkami „Preussen” (rok budowy 1927) i „Tannenberg” (rok budowy 1936), regularne połączenia pasażerskie pomiędzy Szczecinem a Królewcem, niekiedy z przedłużeniem do Helsinek, zawijając do Kołobrzegu, Sopotu i Gdańska; użytkowany przez państwową służbę transportową Seedienst Ostpreußen. Zmobilizowany w 1939, przebudowany na pomocniczy stawiacz min, dwa działa 88 mm, cztery karabiny maszynowe, mógł zabierać od 360 do 460 min, 83 członków załogi. Brał udział w desancie w 1940 na Kopenhagę i Bornholm. <br/><br/>
9 VII 1941, wracając z fińskiego portu Abo do Świnoujścia, w obawie przed radzieckimi okrętami podwodnymi wszedł na zaminowane wody terytorialne Szwecji i zatonął krótko przed godziną 19 na południowy wschód od wyspy Öland, na wysokości osiedla Gräsgard, zginęło dziewięciu członków załogi. W 1952 roku, ze względu na uszkodzenia, nie powiódł się szwedzki plan podniesienia wraku; do lat 70. XX wieku złomowany podwodnie. {{author: WDAN}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]]
+
9 VII 1941, wracając z fińskiego portu Åbo do Świnoujścia, w obawie przed radzieckimi okrętami podwodnymi wszedł na zaminowane wody terytorialne Szwecji i zatonął krótko przed godziną 19 na południowy wschód od wyspy Öland, na wysokości osiedla Gräsgard, zginęło dziewięciu członków załogi. W 1952, ze względu na uszkodzenia, nie powiódł się szwedzki plan podniesienia wraku; do lat 70. XX wieku złomowany podwodnie. {{author: WDAN}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]]

Aktualna wersja na dzień 17:17, 30 lis 2022

„Hansestadt Danzig” na morzu
„Hansestadt Danzig” przy molo w Sopocie
„Hansestadt Danzig”, lata 30. XX wieku



„HANSESTADT DANZIG”, statek pasażerski, zbudowany w 1926 w szczecińskiej stoczni Oderwerke (wodowany 17 marca, w służbie od 14 lipca), pojemność 2225 RT, długość 80,3 m (po przedłużeniu w latach 1933–1935 pojemność 2431 RT, długość 90,5 m), szerokość 11,7 m, zanurzenie 3,9 m; dwa silniki wysokoprężne o łącznej mocy 6400 KM, dwie śruby; prędkość 15 węzłów; 67 członków załogi, 960 pasażerów. Należał do Norddeutscher Lloyd z Bremy, port macierzysty: Świnoujście.

Obsługiwał, z podobnymi jednostkami „Preussen” (rok budowy 1927) i „Tannenberg” (rok budowy 1936), regularne połączenia pasażerskie pomiędzy Szczecinem a Królewcem, niekiedy z przedłużeniem do Helsinek, zawijając do Kołobrzegu, Sopotu i Gdańska; użytkowany przez państwową służbę transportową Seedienst Ostpreußen. Zmobilizowany w 1939, przebudowany na pomocniczy stawiacz min, dwa działa 88 mm, cztery karabiny maszynowe, mógł zabierać od 360 do 460 min, 83 członków załogi. Brał udział w desancie w 1940 na Kopenhagę i Bornholm.

9 VII 1941, wracając z fińskiego portu Åbo do Świnoujścia, w obawie przed radzieckimi okrętami podwodnymi wszedł na zaminowane wody terytorialne Szwecji i zatonął krótko przed godziną 19 na południowy wschód od wyspy Öland, na wysokości osiedla Gräsgard, zginęło dziewięciu członków załogi. W 1952, ze względu na uszkodzenia, nie powiódł się szwedzki plan podniesienia wraku; do lat 70. XX wieku złomowany podwodnie. WDAN

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania