POSTERUNEK KOLEJOWY WISŁA MOST
(Nowe hasło_LM) |
|||
(Nie pokazano 2 wersji utworzonych przez jednego użytkownika) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{web}} | {{web}} | ||
− | '''POSTERUNEK KOLEJOWY WISŁA MOST''', dawny posterunek odgałęźny, na którym dwutorowa, zeletryfikowana linia kolejowa numer 226 (Pruszcz Gdański – Gdańsk Port Północny) przechodziła w linię jednotorową, co było spowodowane przeprawą nad Martwą Wisłą. Dodatkowo odchodziły od niej: jednotorowa linia kolejowa numer 965 (Wisła Most – Gdańsk Kanał Kaszubski) oraz tor do zespołu bocznic Gdańsk Grobla. Położony był na 12,5 kilometrze linii numer 226. Znajdował się na terenie obecnej dzielnicy Rudniki. Otwarty w 1905 na nowej linii kolejowej pod nazwą Weichselbrücke. Od 1945 nosił nazwę Wisła Most R1, a od 1974 funkcjonował jako Wisła Most.<br/><br/> | + | '''POSTERUNEK KOLEJOWY WISŁA MOST''', dawny posterunek odgałęźny, na którym dwutorowa, zeletryfikowana [[LINIA KOLEJOWA NUMER 226 | linia kolejowa numer 226]] (Pruszcz Gdański – Gdańsk Port Północny) przechodziła w linię jednotorową, co było spowodowane przeprawą nad Martwą Wisłą. Dodatkowo odchodziły od niej: jednotorowa [[LINIA KOLEJOWA NUMER 965 | linia kolejowa numer 965]] (Wisła Most – Gdańsk Kanał Kaszubski) oraz tor do zespołu bocznic Gdańsk Grobla. Położony był na 12,5 kilometrze linii numer 226. Znajdował się na terenie obecnej dzielnicy Gdańsk-[[RUDNIKI | Rudniki]]. Otwarty w 1905 na nowej linii kolejowej pod nazwą Weichselbrücke. Od 1945 nosił nazwę Wisła Most R1, a od 1974 funkcjonował jako Wisła Most.<br/><br/> |
− | Z jego południowej strony wybiegała linia numer 226 w kierunku stacji Pruszcz Gdański. Z drugiej strony biegła linia numer 226 w kierunku stacji Gdańsk Port Północny oraz linia numer 965 w kierunku stacji Gdańsk Kanał Kaszubski. Na terenie posterunku znajdował się most nad Martwą Wisłą z przęsłem obrotowym, które po zelektryfikowaniu linii numer 226 nie było wykorzystywane. Poza tym funkcjonował w jego obrębie wiadukt nad przebiegającą poniżej torów | + | Z jego południowej strony wybiegała linia numer 226 w kierunku stacji Pruszcz Gdański. Z drugiej strony biegła linia numer 226 w kierunku stacji Gdańsk Port Północny oraz linia numer 965 w kierunku [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK KANAŁ KASZUBSKI | stacji Gdańsk Kanał Kaszubski]]. Na terenie posterunku znajdował się [[MOST KOLEJOWY NAD MARTWĄ WISŁĄ | most kolejowy nad Martwą Wisłą]] z przęsłem obrotowym, które po zelektryfikowaniu linii numer 226 nie było wykorzystywane. Poza tym funkcjonował w jego obrębie wiadukt nad przebiegającą poniżej torów ul. Sienną. Posterunek obsługiwał tylko ruch pociągów towarowych, dlatego też nie znajdowały się tam perony. Był on prowadzony z nastawni oznaczonej symbolem WM przy pomocy przekaźnikowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Budynek ten zlokalizowany był po wschodniej stronie torów, na południowym brzegu Martwej Wisły. Przy torach znajdowała się sygnalizacja świetlna.<br/><br/> |
− | W 2016, w ramach modernizacji linii numer 226, oddano do użytku nowy, dwutorowy | + | W 2016, w ramach modernizacji linii numer 226, oddano do użytku nowy, dwutorowy [[MOST KOLEJOWY NAD MARTWĄ WISŁĄ | most kolejowy nad Martwą Wisłą]]. Zlikwidowano natomiast posterunek, którego obszar wszedł w skład stacji Gdańsk Port Północny. {{author: PP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] |
Aktualna wersja na dzień 08:11, 15 maj 2022
POSTERUNEK KOLEJOWY WISŁA MOST, dawny posterunek odgałęźny, na którym dwutorowa, zeletryfikowana linia kolejowa numer 226 (Pruszcz Gdański – Gdańsk Port Północny) przechodziła w linię jednotorową, co było spowodowane przeprawą nad Martwą Wisłą. Dodatkowo odchodziły od niej: jednotorowa linia kolejowa numer 965 (Wisła Most – Gdańsk Kanał Kaszubski) oraz tor do zespołu bocznic Gdańsk Grobla. Położony był na 12,5 kilometrze linii numer 226. Znajdował się na terenie obecnej dzielnicy Gdańsk- Rudniki. Otwarty w 1905 na nowej linii kolejowej pod nazwą Weichselbrücke. Od 1945 nosił nazwę Wisła Most R1, a od 1974 funkcjonował jako Wisła Most.
Z jego południowej strony wybiegała linia numer 226 w kierunku stacji Pruszcz Gdański. Z drugiej strony biegła linia numer 226 w kierunku stacji Gdańsk Port Północny oraz linia numer 965 w kierunku stacji Gdańsk Kanał Kaszubski. Na terenie posterunku znajdował się most kolejowy nad Martwą Wisłą z przęsłem obrotowym, które po zelektryfikowaniu linii numer 226 nie było wykorzystywane. Poza tym funkcjonował w jego obrębie wiadukt nad przebiegającą poniżej torów ul. Sienną. Posterunek obsługiwał tylko ruch pociągów towarowych, dlatego też nie znajdowały się tam perony. Był on prowadzony z nastawni oznaczonej symbolem WM przy pomocy przekaźnikowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Budynek ten zlokalizowany był po wschodniej stronie torów, na południowym brzegu Martwej Wisły. Przy torach znajdowała się sygnalizacja świetlna.
W 2016, w ramach modernizacji linii numer 226, oddano do użytku nowy, dwutorowy most kolejowy nad Martwą Wisłą. Zlikwidowano natomiast posterunek, którego obszar wszedł w skład stacji Gdańsk Port Północny.