LINIA KOLEJOWA NUMER 226
(nowe hasło 08.2021 AB) |
|||
(Nie pokazano 9 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{web}} | {{web}} | ||
+ | [[File: Linia_kolejowa_numer_226.jpg |thumb| Linia kolejowa numer 226]] | ||
− | '''LINIA KOLEJOWA NUMER 226''', normalnotorowa, | + | '''LINIA KOLEJOWA NUMER 226''', normalnotorowa, zelektryfikowana, dwutorowa linia kolejowa biegnąca ze stacji Pruszcz Gdański, przez [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK OLSZYNKA | stację Gdańsk Olszynka]], do [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK PORT PÓŁNOCNY | stacji Gdańsk Port Północny]]. Jej zarządcą są PKP Polskie Linie Kolejowe. Ma długość 13,6 kilometra i w obrębie Gdańska przebiega z kierunku południowego na północny, przez dzielnice: [[ORUNIA | Orunia]]-Św. Wojciech-Lipce, [[OLSZYNKA | Olszynka]], [[RUDNIKI | Rudniki]] i [[PRZERÓBKA | Przeróbka]]. Na linii prowadzony jest ruch towarowy. <br/><br/> |
− | Pierwszy odcinek tej linii biegnący od | + | Pierwszy odcinek tej linii biegnący od dzisiejszej stacji Gdańsk Olszynka do stacji Gdańsk Grobla (ówcześnie Danzig Strohdeich) został otwarty 15 XII 1905. Stanowił on część połączenia z obecną [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK POŁUDNIOWY | stacją kolejową Gdańsk Południowy]]. W tym samym czasie powstał również odcinek biegnący od stacji Gdańsk Grobla do stacji Gdańsk Kanał Kaszubski (ówcześnie Kaiserhafen) i dalej poprzez przeprawę promową na wyspę Ostrów. Na podstawie traktatu wersalskiego od 1 XI 1921 linia przeszła pod zarząd Polskich Kolei Państwowych (PKP). Po wybuchu II wojny światowej weszła w skład sieci Reichsbahn, która była niemiecką koleją państwową. Podczas drugiej wojny światowej – w 1942 – dobudowano połączenie ze stacji Pruszcz Gdański do dzisiejszego punktu Gdańsk Olszynka R1. Wraz z zakończeniem działań wojennych zarząd nad linią objęło PKP.<br/><br/> |
− | + | Do 1970 linia jednotorowa, następnie na odcinkach Pruszcz Gdański – [[POSTERUNEK KOLEJOWY GDAŃSK ŚWIĘTY WOJCIECH | Gdańsk Święty Wojciech]] oraz Gdańsk Olszynka – Gdańsk Port Północny R1 dobudowanodrugi tor. Jednocześnie zelektryfikowano linię na całym jej przebiegu. W 1980 położono drugi tor między [[POSTERUNEK KOLEJOWY GDAŃSK ŚWIĘTY WOJCIECH | posterunkiem Gdańsk Święty Wojciech]] a stacją Gdańsk Olszynka. <br/><br/> | |
− | W latach 2014–2015 linia na całej swej długości została zmodernizowana poprzez zmianę nawierzchni torowej, wymianę bądź przebudowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym, układów torowych, peronów i innej towarzyszącej infrastruktury. W tym czasie wybudowano między innymi nowy, dwutorowy most nad Martwą Wisłą, po którym pierwszy pociąg przejechał 21 I 2016. Zastąpił on stary, trójprzęsłowy, jednotorowy most obrotowy pochodzący z początków XX wieku, który został rozebrany. {{author: PP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]]<br/> | + | W latach 2014–2015 linia na całej swej długości została zmodernizowana poprzez zmianę nawierzchni torowej, wymianę bądź przebudowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym, układów torowych, peronów i innej towarzyszącej infrastruktury. W tym czasie wybudowano między innymi nowy, dwutorowy most nad Martwą Wisłą, po którym pierwszy pociąg przejechał 21 I 2016. Zastąpił on stary, trójprzęsłowy, jednotorowy most obrotowy pochodzący z początków XX wieku, który został rozebrany. {{author: PP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]]<br/><br/> |
{| class="tableGda" | {| class="tableGda" | ||
Linia 16: | Linia 17: | ||
|- | |- | ||
| 4,2 | | 4,2 | ||
− | | Gdańsk Święty Wojciech | + | | [[POSTERUNEK KOLEJOWY GDAŃSK ŚWIĘTY WOJCIECH | Gdańsk Święty Wojciech]] |
| posterunek odgałęźny | | posterunek odgałęźny | ||
| | | | ||
Linia 41: | Linia 42: | ||
|- | |- | ||
| 13,6 | | 13,6 | ||
− | | Gdańsk Port Północny | + | | [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK PORT PÓŁNOCNY | Gdańsk Port Północny]] |
| stacja kolejowa | | stacja kolejowa | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| class="authorEgTab" | {{author: PP}} | | class="authorEgTab" | {{author: PP}} |
Aktualna wersja na dzień 15:03, 2 kwi 2023
LINIA KOLEJOWA NUMER 226, normalnotorowa, zelektryfikowana, dwutorowa linia kolejowa biegnąca ze stacji Pruszcz Gdański, przez stację Gdańsk Olszynka, do stacji Gdańsk Port Północny. Jej zarządcą są PKP Polskie Linie Kolejowe. Ma długość 13,6 kilometra i w obrębie Gdańska przebiega z kierunku południowego na północny, przez dzielnice: Orunia-Św. Wojciech-Lipce, Olszynka, Rudniki i Przeróbka. Na linii prowadzony jest ruch towarowy.
Pierwszy odcinek tej linii biegnący od dzisiejszej stacji Gdańsk Olszynka do stacji Gdańsk Grobla (ówcześnie Danzig Strohdeich) został otwarty 15 XII 1905. Stanowił on część połączenia z obecną stacją kolejową Gdańsk Południowy. W tym samym czasie powstał również odcinek biegnący od stacji Gdańsk Grobla do stacji Gdańsk Kanał Kaszubski (ówcześnie Kaiserhafen) i dalej poprzez przeprawę promową na wyspę Ostrów. Na podstawie traktatu wersalskiego od 1 XI 1921 linia przeszła pod zarząd Polskich Kolei Państwowych (PKP). Po wybuchu II wojny światowej weszła w skład sieci Reichsbahn, która była niemiecką koleją państwową. Podczas drugiej wojny światowej – w 1942 – dobudowano połączenie ze stacji Pruszcz Gdański do dzisiejszego punktu Gdańsk Olszynka R1. Wraz z zakończeniem działań wojennych zarząd nad linią objęło PKP.
Do 1970 linia jednotorowa, następnie na odcinkach Pruszcz Gdański – Gdańsk Święty Wojciech oraz Gdańsk Olszynka – Gdańsk Port Północny R1 dobudowanodrugi tor. Jednocześnie zelektryfikowano linię na całym jej przebiegu. W 1980 położono drugi tor między posterunkiem Gdańsk Święty Wojciech a stacją Gdańsk Olszynka.
W latach 2014–2015 linia na całej swej długości została zmodernizowana poprzez zmianę nawierzchni torowej, wymianę bądź przebudowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym, układów torowych, peronów i innej towarzyszącej infrastruktury. W tym czasie wybudowano między innymi nowy, dwutorowy most nad Martwą Wisłą, po którym pierwszy pociąg przejechał 21 I 2016. Zastąpił on stary, trójprzęsłowy, jednotorowy most obrotowy pochodzący z początków XX wieku, który został rozebrany.
Kilometraż linii kolejowej numer 226 | Nazwa | Rodzaj posterunku / przystanku osobowego | Uwagi |
---|---|---|---|
4,2 | Gdańsk Święty Wojciech | posterunek odgałęźny | |
8,0 | Gdańsk Olszynka R1 | rozjazd odgałęziający | |
10,2 | Gdańsk Olszynka | węzłowa stacja kolejowa | |
12,5 | Gdańsk Port Północny R1 | rozjazd odgałęziający | |
12,8 | Gdańsk Port Północny R4 | rozjazd odgałęziający | |
13,6 | Gdańsk Port Północny | stacja kolejowa | |