LINIA KOLEJOWA NUMER 9
(nowe hasło 08.2021 AB) |
|||
(Nie pokazano 7 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{web}} | {{web}} | ||
− | + | [[File: 3_Linia_kolejowa_numer_9.jpg |thumb| Linia kolejowa numer 9]] | |
− | '''LINIA KOLEJOWA NUMER 9''', normalnotorowa, dwutorowa, | + | '''LINIA KOLEJOWA NUMER 9''', normalnotorowa, dwutorowa, zelektryfikowana linia kolejowa biegnąca z Warszawy Wschodniej przez Działdowo, Iławę Główną, Malbork i Tczew do [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK GŁÓWNY | Gdańska Głównego]]. Jej zarządcą są PKP Polskie Linie Kolejowe. Ma długość 323,4 kilometra i w obrębie Gdańska biegnie z południa na północ przez dzielnice: [[ORUNIA | Orunia]]-Św.Wojciech-Lipce i [[ŚRÓDMIEŚCIE | Śródmieście]]. Prowadzony jest na niej ruch pasażerski i towarowy. <br/><br/> |
− | Odcinek z Tczewa do Gdańska został oddany do użytku 19 VII 1852, gdy przejechał po nim pierwszy pociąg. Natomiast oficjalne otwarcie nastąpiło 6 VIII 1852, wraz z przybyciem pociągu króla pruskiego Fryderyka Wilhelma IV do Gdańska. Ówcześnie była to linia jednotorowa o znaczeniu miejscowym i kończyła się na dworcu Gdańsk Brama Nizinna. W dniu 1 X 1867 oddano do użytku linię pomiędzy dworcem Gdańsk Brama Wyżynna a Nowym Portem, a 1 X 1896 otwarto tymczasowy | + | Odcinek z Tczewa do Gdańska został oddany do użytku 19 VII 1852, gdy przejechał po nim pierwszy pociąg. Natomiast oficjalne otwarcie nastąpiło 6 VIII 1852, wraz z przybyciem pociągu króla pruskiego Fryderyka Wilhelma IV do Gdańska ([[KOLEJ | kolej]]). Ówcześnie była to linia jednotorowa o znaczeniu miejscowym i kończyła się na [[DWORZEC BRAMA NIZINNA| dworcu Gdańsk Brama Nizinna]]. W dniu 1 X 1867 oddano do użytku linię pomiędzy [[DWORZEC BRAMA WYŻYNNA| dworcem Gdańsk Brama Wyżynna]] a [[NOWY PORT | Nowym Portem]], a 1 X 1896 otwarto tymczasowy [[DWORZEC CENTRALNY | Dworzec Centralny]], który przejął funkcję dworców przy Bramie Nizinnej oraz Bramie Wyżynnej. W 1900 oddano do użytku dworzec [[DWORZEC GDAŃSK GŁÓWNY| Gdańsk Główny]] i od tej pory linia numer 9 ma dzisiejszy przebieg w obrębie miasta. W 1911 dobudowano jej drugi tor z Tczewa do Gdańska. W 1969 zelektryfikowano odcinek z Tczewa do Gdańska Głównego. W 1985 na linii od stacji Pruszcz Gdański do [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK POŁUDNIOWY | stacji Gdańsk Południowy]] zainstalowano samoczynną blokadę liniową. W latach 2006–2014 została gruntownie zmodernizowana. {{author: PP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] <BR/><BR/> |
{| class="tableGda" | {| class="tableGda" | ||
Linia 17: | Linia 17: | ||
| przystanek osobowy | | przystanek osobowy | ||
| zlikwidowany | | zlikwidowany | ||
+ | |- | ||
+ | | 322,1 | ||
+ | | [[PRZYSTANEK KOLEJOWY GDAŃSK LIPCE | Gdańsk Lipce]] | ||
+ | | przystanek osobowy | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | | 324,5 | ||
+ | | [[PRZYSTANEK KOLEJOWY GDAŃSK ORUNIA | Gdańsk Orunia]] | ||
+ | | przystanek osobowy | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | | 325,8 | ||
+ | | [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK POŁUDNIOWY | Gdańsk Południowy]] | ||
+ | | węzłowa stacja kolejowa | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | | 326,7 | ||
+ | | [[PRZYSTANEK KOLEJOWY GDAŃSK BISKUPIA GÓRKA | Gdańsk Biskupia Górka]] | ||
+ | | przystanek osobowy | ||
+ | | zlikwidowany | ||
+ | |- | ||
+ | | 327,7 | ||
+ | | [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK GŁÓWNY | Gdańsk Główny]] | ||
+ | | węzłowa stacja kolejowa | ||
+ | | stanowi koniec linii numer 9 | ||
|- | |- | ||
| class="authorEgTab" | {{author: PP}} | | class="authorEgTab" | {{author: PP}} |
Aktualna wersja na dzień 08:18, 15 maj 2022
LINIA KOLEJOWA NUMER 9, normalnotorowa, dwutorowa, zelektryfikowana linia kolejowa biegnąca z Warszawy Wschodniej przez Działdowo, Iławę Główną, Malbork i Tczew do Gdańska Głównego. Jej zarządcą są PKP Polskie Linie Kolejowe. Ma długość 323,4 kilometra i w obrębie Gdańska biegnie z południa na północ przez dzielnice: Orunia-Św.Wojciech-Lipce i Śródmieście. Prowadzony jest na niej ruch pasażerski i towarowy.
Odcinek z Tczewa do Gdańska został oddany do użytku 19 VII 1852, gdy przejechał po nim pierwszy pociąg. Natomiast oficjalne otwarcie nastąpiło 6 VIII 1852, wraz z przybyciem pociągu króla pruskiego Fryderyka Wilhelma IV do Gdańska ( kolej). Ówcześnie była to linia jednotorowa o znaczeniu miejscowym i kończyła się na dworcu Gdańsk Brama Nizinna. W dniu 1 X 1867 oddano do użytku linię pomiędzy dworcem Gdańsk Brama Wyżynna a Nowym Portem, a 1 X 1896 otwarto tymczasowy Dworzec Centralny, który przejął funkcję dworców przy Bramie Nizinnej oraz Bramie Wyżynnej. W 1900 oddano do użytku dworzec Gdańsk Główny i od tej pory linia numer 9 ma dzisiejszy przebieg w obrębie miasta. W 1911 dobudowano jej drugi tor z Tczewa do Gdańska. W 1969 zelektryfikowano odcinek z Tczewa do Gdańska Głównego. W 1985 na linii od stacji Pruszcz Gdański do stacji Gdańsk Południowy zainstalowano samoczynną blokadę liniową. W latach 2006–2014 została gruntownie zmodernizowana.
Kilometraż linii kolejowej numer 9 | Nazwa | Rodzaj posterunku / przystanku osobowego | Uwagi |
---|---|---|---|
320,9 | Gdańsk Święty Wojciech | przystanek osobowy | zlikwidowany |
322,1 | Gdańsk Lipce | przystanek osobowy | |
324,5 | Gdańsk Orunia | przystanek osobowy | |
325,8 | Gdańsk Południowy | węzłowa stacja kolejowa | |
326,7 | Gdańsk Biskupia Górka | przystanek osobowy | zlikwidowany |
327,7 | Gdańsk Główny | węzłowa stacja kolejowa | stanowi koniec linii numer 9 |