BEHNKE UND SIEG, firma handlowo–żeglugowa

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
 
(Nie pokazano 14 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
 
{{paper}}
 
{{paper}}
 
[[File:1_Behenke_und_Sieg.jpg|thumb|Kamienica (z prawej) przy Langer Markt 20 (Długi Targ), w latach 1921–1945 własność firmy  
 
[[File:1_Behenke_und_Sieg.jpg|thumb|Kamienica (z prawej) przy Langer Markt 20 (Długi Targ), w latach 1921–1945 własność firmy  
„Behnke und Sieg” i rodziny Sieg, 1938]]
+
Behnke und Sieg i rodziny Sieg, 1938]]
[[File: Parowiec_Etzel.jpg |thumb| Należący do firmy „Behnke und Sieg” parowiec „Etzel”, zbudowany w Glasgow w 1878, złomowany w Gdańsku w 1933]]
+
[[File: Parowiec_Etzel.jpg |thumb| Należący do firmy Behnke und Sieg parowiec „Etzel”, zbudowany w Glasgow w 1878, złomowany w Gdańsku w 1933]]
[[File:1_Behnke_und_Sieg.jpg|thumb|Jeden ze statków firmy „Behnke und Sieg”, 1934]]
+
[[File:1_Behnke_und_Sieg.jpg|thumb| Należący do firmy Behnke und Sieg parowiec „Susa”, zbudowany w 1883 w Szwecji, złomowany w 1936 w Gdańsku]]
[[File:2_Behenke_und_Sieg.jpg|thumb|Jeden ze statków firmy „Behnke und Sieg”, 1940]]
+
[[File: Marie_Therese_1888_Behenke_i_Sieg.jpg |thumb| Należący do firmy Behenke und Sieg parowiec „Marie Therese”, zbudowany w 1893]]
[[File:Emil_Heinrich_Otto_Behenke.jpg|thumb|Reklama firmy armatorskiej „Behnke und Sieg”, 1929]]
+
[[File:2_Behenke_und_Sieg.jpg|thumb| Należący do firmy Behnke und Sieg parowiec „Kommerzienrat Sieg”, zbudowany w 1911 w stoczni Nylands Vaerksted w Oslo, 1940]]
 +
[[File: Ada__parowiec.jpg |thumb| Należący do firmy Behnke und Sieg parowiec „Ada”, 1933]]
  
'''BEHNKE UND SIEG''', firma handlowo-żeglugowa, utworzona w roku 1890 przez [[BEHNKE EMIL HEINRICH OTTO | Emila H.O. Behnkego]] i [[SIEG FRIEDRICH WALDEMAR | Waldemara Siega]]. W 1894 posiadali 2 parowce zbudowane w [[STOCZNIA KLAWITTERA | Stoczni Klawittera]], o tonażu 3573 BRT, w 1914 już 5 jednostek o tonażu 2353 BRT do rejsów kabotażowych po Morzu Bałtyckim i Morzu Północnym. Główna siedziba firmy mieściła się w roku 1897 na Jopengasse 67 (ul. Piwna), w latach 1921–1945 przy Langer Markt 20 (ul. Długi Targ); filia – w Nowym Porcie: w 1914 przy Hafenstraße 7 (ulica obecnie nie istnieje), w 1928 Olivaer Straße 33A (ul. Oliwska). Od 1925 do 1939 dysponowała w Gdańsku także kamienicą przy Ankerschmiedegasse 15 (ul. Kotowiczników), nabyta od spadkobierców [[STEIMMIG FRANZ RUDOLF | Franza Rudolfa Steimmiga]]. W Gdańsku firma działała do roku 1945, następnie do 1955 w Niemczech.<br /><br />
+
'''BEHNKE UND SIEG''', firma handlowo-żeglugowa, utworzona w 1890 przez [[BEHNKE EMIL HEINRICH OTTO, armator | Emila Heinrich Otto Behnkego]] i [[SIEG FRIEDRICH WALDEMAR, przedsiębiorca, radny | Waldemara Siega]]. W 1894 posiadała dwa parowce zbudowane w [[STOCZNIA KLAWITTERA | Stoczni Klawittera]] o tonażu 3573 BRT, w 1914 już pięć jednostek o tonażu 2353 BRT do rejsów kabotażowych po Morzu Bałtyckim i Morzu Północnym. Główna siedziba firmy w 1897 mieściła się na Jopengasse 67 (ul. Piwna), w latach 1921–1945 przy Langer Markt 20 (ul. Długi Targ); filia – w Nowym Porcie: w 1914 przy Hafenstraße 7 (ulica obecnie nie istnieje), w 1928 Olivaer Straße 33 A (ul. Oliwska). Od 1925 do 1939 dysponowała w Gdańsku także kamienicą przy Ankerschmiedegasse 15 (ul. Kotwiczników), nabytą od spadkobierców [[STEIMMIG FRANZ RUDOLF, przedsiębiorca | Franza Rudolfa Steimmiga]]. W Gdańsku działała do 1945, następnie do 1955 w Niemczech.<br /><br />
  
Od 1939 firma eksploatowała frachtowiec „Weischel” (ex. Queen Alexandra”, zbudowany 1906 w Danii, od 1906 pod zmieniona nazwą własność Hamburg – Danzig Linie GmbH). Połowę udziału w statku miał polski Skarb Państwa, w związku z czym w 1945, stacjonując w Hamburgu, przyznany został stronie polskiej. Miał początkowo nosić nazwę „Słupsk”, ostatecznie od 1946 do 1967 pływał w PLO i PŻM jako s/s „Rataj”. {{author:MrGl}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]]
+
M.in. od 1919 firma eksploatowała frachtowiec „Weischel” (ex. „Queen Alexandra”, zbudowany 1906 w Danii, od 1906 pod zmienioną nazwą własność Hamburg – Danzig Linie GmbH). Połowę udziału w statku miał polski Skarb Państwa, w związku z czym w 1945 stacjonujący w Hamburgu frachtowiec został przyznany stronie polskiej. Miał początkowo nosić nazwę „Słupsk”, ostatecznie od 1946 do 1967 pływał w PLO i PŻM jako s/s „Rataj”. Zob. też [[KATASTROFA STATKU „EMIL BERENZ” W 1902 | katastrofa statku „Emil Berenz”]]. {{author:MrGl}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]]

Aktualna wersja na dzień 08:48, 27 wrz 2024

Kamienica (z prawej) przy Langer Markt 20 (Długi Targ), w latach 1921–1945 własność firmy Behnke und Sieg i rodziny Sieg, 1938
Należący do firmy Behnke und Sieg parowiec „Etzel”, zbudowany w Glasgow w 1878, złomowany w Gdańsku w 1933
Należący do firmy Behnke und Sieg parowiec „Susa”, zbudowany w 1883 w Szwecji, złomowany w 1936 w Gdańsku
Należący do firmy Behenke und Sieg parowiec „Marie Therese”, zbudowany w 1893
Należący do firmy Behnke und Sieg parowiec „Kommerzienrat Sieg”, zbudowany w 1911 w stoczni Nylands Vaerksted w Oslo, 1940
Należący do firmy Behnke und Sieg parowiec „Ada”, 1933

BEHNKE UND SIEG, firma handlowo-żeglugowa, utworzona w 1890 przez Emila Heinrich Otto Behnkego i Waldemara Siega. W 1894 posiadała dwa parowce zbudowane w Stoczni Klawittera o tonażu 3573 BRT, w 1914 już pięć jednostek o tonażu 2353 BRT – do rejsów kabotażowych po Morzu Bałtyckim i Morzu Północnym. Główna siedziba firmy w 1897 mieściła się na Jopengasse 67 (ul. Piwna), w latach 1921–1945 przy Langer Markt 20 (ul. Długi Targ); filia – w Nowym Porcie: w 1914 przy Hafenstraße 7 (ulica obecnie nie istnieje), w 1928 Olivaer Straße 33 A (ul. Oliwska). Od 1925 do 1939 dysponowała w Gdańsku także kamienicą przy Ankerschmiedegasse 15 (ul. Kotwiczników), nabytą od spadkobierców Franza Rudolfa Steimmiga. W Gdańsku działała do 1945, następnie do 1955 w Niemczech.

M.in. od 1919 firma eksploatowała frachtowiec „Weischel” (ex. „Queen Alexandra”, zbudowany 1906 w Danii, od 1906 pod zmienioną nazwą własność Hamburg – Danzig Linie GmbH). Połowę udziału w statku miał polski Skarb Państwa, w związku z czym w 1945 stacjonujący w Hamburgu frachtowiec został przyznany stronie polskiej. Miał początkowo nosić nazwę „Słupsk”, ostatecznie od 1946 do 1967 pływał w PLO i PŻM jako s/s „Rataj”. Zob. też katastrofa statku „Emil Berenz”. MrGl

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania