GROTT, rodzina
(Nie pokazano 7 wersji utworzonych przez jednego użytkownika) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
− | '''GROTT''', rodzina mistrzów budowy okrętów w Gdańsku, zamieszkała przy Kielgraben 4 (ul. Na Stępce), pracująca w stoczniach prywatnych. <br /><br /> '''Ephraim Peter''' (9 II 1786 Gdańsk – 25 I 1858 Gdańsk), 24 V 1810 otrzymał | + | '''GROTT''', rodzina mistrzów budowy okrętów w Gdańsku, zamieszkała przy Kielgraben 4 (ul. Na Stępce), pracująca w stoczniach prywatnych. <br /><br /> |
+ | '''Johann Jacob''', urodzony w Gdańsku, 19 V 1773 za 100 florenów nabył jako szyper [[OBYWATELSTWO MIEJSKIE | obywatelstwo miasta]]. Pracował przy statkach zamawianych zwłaszcza przez gdańskiego armatora [[FRANTZIUS THEODOSIUS CHRISTIAN, kupiec, armator | Theodosiusa Christiana Frantziusa]], m.in. w 1792 wybudował dla niego duże (440- i 430-łasztowe) żaglowce „Halley von Danzig” i „Tycho de Brahe”. Oprócz niżej wymienionych miał także syna Johanna Jacoba jr, który 10 I 1811 otrzymał obywatelstwo Gdańska jako tzw. Bürger-Kind (dziecko gdańskich obywateli).<br /><br /> | ||
+ | '''Ephraim Peter''' (9 II 1786 Gdańsk – 25 I 1858 Gdańsk), syn Johanna Jacoba. 24 V 1810 otrzymał obywatelstwo Gdańska (na zasadzie jak brat Johann Jacob jr) jako cieśla okrętowy (Schiffs-zimmermann), w okresie 1840–1841 z synami pracował w [[STOCZNIA KLAWITTERA | Stoczni Klawittera]] przy budowie pierwszych statków o napędzie parowym: „Pfeil” („Strzała”) i „Blitz” („Błyskawica”).<br/><br/> | ||
'''Beniamin Wilhelm''' (6 VIII 1784 Gdańsk – 18 VII 1863 Gdańsk), brat poprzedniego. W latach 1817 i 1831 pracował w swoim zawodzie i mieszkał przy Rammbau 830 (ul. Krosna 4), w 1854 i 1863 przy Brabank 8 (ul. Stara Stocznia).<br/><br/> | '''Beniamin Wilhelm''' (6 VIII 1784 Gdańsk – 18 VII 1863 Gdańsk), brat poprzedniego. W latach 1817 i 1831 pracował w swoim zawodzie i mieszkał przy Rammbau 830 (ul. Krosna 4), w 1854 i 1863 przy Brabank 8 (ul. Stara Stocznia).<br/><br/> | ||
'''Friedrich Alexander Herrmann''' (9 VIII 1818 Gdańsk – po 1874), syn Ephraima Petera, cieśla okrętowy.<br/><br/> | '''Friedrich Alexander Herrmann''' (9 VIII 1818 Gdańsk – po 1874), syn Ephraima Petera, cieśla okrętowy.<br/><br/> | ||
− | '''Karl Adolf Louis''' (1 I 1823 Gdańsk – 4 IV 1890 Gdańsk), syn Ephraima Petera. Początkowo pracował w zespole ojca, po jego śmierci samodzielnie zawierał kontrakty na budowę statków. W 1858 | + | '''Karl Adolf Louis''' (1 I 1823 Gdańsk – 4 IV 1890 Gdańsk), syn Ephraima Petera. Początkowo pracował w zespole ojca, po jego śmierci samodzielnie zawierał kontrakty na budowę statków. W 1858 zwodował statek żaglowy dla kupca Gustava Friedricha Ottona Heyna o pojemności 660 łasztów, fregatę „G.F.O. Heyn”. W 1865 prowadził firmę budowy okrętów żaglowych pod mianem E.P. Grott und Sohn przy Kielgraben 4 (ul. Na Stępce).<br/><br/> |
− | '''Otto Theodor''' (28 IX 1826 Gdańsk – 1 II 1879 Gdańsk), syn Ephraima Petera. Pracował przy budowie statków żaglowych na zlecenie prywatnych armatorów. <br />'''Wilhelm Rudolf''' (4 V 1818 Gdańsk – 4 I 1894 Nowy Port), syn Beniamina Wilhelma. W 1871 | + | '''Otto Theodor''' (28 IX 1826 Gdańsk – 1 II 1879 Gdańsk), syn Ephraima Petera. Pracował przy budowie statków żaglowych na zlecenie prywatnych armatorów. <br/><br/> |
+ | '''Wilhelm Rudolf''' (4 V 1818 Gdańsk – 4 I 1894 Nowy Port), syn Beniamina Wilhelma. W 1871 był mistrzem budowy okrętów, pracował w jednej z gdańskich stoczni. Był członkiem cechu budowniczych okrętów (Die Innung der Schiffsbaumeister) w Gdańsku. Mieszkał w Nowym Porcie przy Schleusenstraße 13 (ul. Zamknięta), potem Broschkischerweg 18 (ul. Wiślna). {{author: MrGl}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]] |
Aktualna wersja na dzień 08:55, 23 wrz 2023
GROTT, rodzina mistrzów budowy okrętów w Gdańsku, zamieszkała przy Kielgraben 4 (ul. Na Stępce), pracująca w stoczniach prywatnych.
Johann Jacob, urodzony w Gdańsku, 19 V 1773 za 100 florenów nabył jako szyper obywatelstwo miasta. Pracował przy statkach zamawianych zwłaszcza przez gdańskiego armatora Theodosiusa Christiana Frantziusa, m.in. w 1792 wybudował dla niego duże (440- i 430-łasztowe) żaglowce „Halley von Danzig” i „Tycho de Brahe”. Oprócz niżej wymienionych miał także syna Johanna Jacoba jr, który 10 I 1811 otrzymał obywatelstwo Gdańska jako tzw. Bürger-Kind (dziecko gdańskich obywateli).
Ephraim Peter (9 II 1786 Gdańsk – 25 I 1858 Gdańsk), syn Johanna Jacoba. 24 V 1810 otrzymał obywatelstwo Gdańska (na zasadzie jak brat Johann Jacob jr) jako cieśla okrętowy (Schiffs-zimmermann), w okresie 1840–1841 z synami pracował w Stoczni Klawittera przy budowie pierwszych statków o napędzie parowym: „Pfeil” („Strzała”) i „Blitz” („Błyskawica”).
Beniamin Wilhelm (6 VIII 1784 Gdańsk – 18 VII 1863 Gdańsk), brat poprzedniego. W latach 1817 i 1831 pracował w swoim zawodzie i mieszkał przy Rammbau 830 (ul. Krosna 4), w 1854 i 1863 przy Brabank 8 (ul. Stara Stocznia).
Friedrich Alexander Herrmann (9 VIII 1818 Gdańsk – po 1874), syn Ephraima Petera, cieśla okrętowy.
Karl Adolf Louis (1 I 1823 Gdańsk – 4 IV 1890 Gdańsk), syn Ephraima Petera. Początkowo pracował w zespole ojca, po jego śmierci samodzielnie zawierał kontrakty na budowę statków. W 1858 zwodował statek żaglowy dla kupca Gustava Friedricha Ottona Heyna o pojemności 660 łasztów, fregatę „G.F.O. Heyn”. W 1865 prowadził firmę budowy okrętów żaglowych pod mianem E.P. Grott und Sohn przy Kielgraben 4 (ul. Na Stępce).
Otto Theodor (28 IX 1826 Gdańsk – 1 II 1879 Gdańsk), syn Ephraima Petera. Pracował przy budowie statków żaglowych na zlecenie prywatnych armatorów.
Wilhelm Rudolf (4 V 1818 Gdańsk – 4 I 1894 Nowy Port), syn Beniamina Wilhelma. W 1871 był mistrzem budowy okrętów, pracował w jednej z gdańskich stoczni. Był członkiem cechu budowniczych okrętów (Die Innung der Schiffsbaumeister) w Gdańsku. Mieszkał w Nowym Porcie przy Schleusenstraße 13 (ul. Zamknięta), potem Broschkischerweg 18 (ul. Wiślna).