FESTIWAL GOLDBERGOWSKI

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
 
(Nie pokazano 8 wersji utworzonych przez 4 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
 
{{paper}}
 
{{paper}}
[[File:Festiwal_Goldbergowski_w_kościele_św__Tr__jcy.JPG|thumb|Festiwal Goldbergowski w kościele św. Trójcy]]'''FESTIWAL GOLDBERGOWSKI.''' Doroczna impreza muzyczna, organizowana od 2006, kiedy przypadała 250. rocznica śmierci q Johanna Gottlieba Goldberga. Pomysłodawczynią i obecną dyrektorką Festiwalu jest Alina Ratkowska, adiunkt Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie, zwyciężczyni Międzynarodowego Konkursu Klawesynowego w Bolonii w 2005 roku. Ideą nadrzędną festiwalu jest prezentacja najciekawszych interpretacji muzyki dawnej z wykorzystaniem oryginalnego instrumentarium, zjawisk artystycznych inspirowanych muzyką dawną. Impreza przybliża muzyczne dziedzictwo Gdańska, dzięki współpracy z q BG PAN istnieje możliwość wykonywania najcenniejszych zachowanych dzieł z twórczości gdańskich mistrzów epoki baroku. {{author: MAD}} [[Category: Encyklopedia]]
+
[[File: Festiwal Goldbergowski w kościele św. Trójcy.JPG|thumb|Festiwal Goldbergowski<br/>w kościele św. Trójcy]]
 +
'''FESTIWAL GOLDBERGOWSKI.''' Doroczna impreza muzyczna, organizowana od 2006, kiedy przypadała 250. rocznica śmierci [[GOLDBERG JOHANN GOTTLIEB, klawesynista, kompozytor | Johanna Gottlieba Goldberga]]. Pomysłodawczynią i dyrektorką Festiwalu jest prof. dr hab. Alina Ratkowska (ur. 22 X 1976 Gdynia), adiunkt, od 2004 kierowniczka Katedry Organów i Klawesynu Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie, od 2022 dyrektor naczelna i artystyczna Polskiej Filharmonii „Sinfonia Baltica” im. Wojciech Kilara w Słupsku, zwyciężczyni Międzynarodowego Konkursu Klawesynowego w Bolonii w 2005.<br/><br/>
 +
Ideą nadrzędną festiwalu jest prezentacja najciekawszych interpretacji muzyki dawnej z wykorzystaniem oryginalnego instrumentarium, zjawisk artystycznych inspirowanych muzyką dawną, przede wszystkim powstającą w dawnych wiekach w Gdańsku albo w Gdańsku wykonywaną. Impreza przybliża muzyczne dziedzictwo Gdańska, dzięki współpracy z [[POLSKA AKADEMIA NAUK BIBLIOTEKA GDAŃSKA | Polską Akademią Nauk Biblioteką Gdańską]] istnieje możliwość wykonywania najcenniejszych zachowanych dzieł z twórczości gdańskich mistrzów epoki baroku.  
 +
{{author: MAD}}  <br/><br/>
 +
Kolejne edycje festiwalu mają stały punkt programu: wykonanie ''Wariacji Goldbergowskich'' Johanna Sebastiana Bacha, który napisał je w 1741, specjalnie dla Johanna Gottlieba Goldberga, swojego ucznia. Kompozycja składa się z Arii i 30 wariacji, utworów w różnym stylu, ściśle jednak opartych na jej schemacie harmonicznym, pierwotnie przeznaczonych na klawesyn, później wykonywanych na fortepianie. Zadaniem dyrektorki Festiwalu jest wyszukiwanie zespołów wykonujących ''Wariacje'' przepisane na zupełnie inne instrumenty. Np. w 2023 osobiście dyrygowała na Festiwalu orkiestrą Polskiej Filharmonii Kameralnej „Sopot”, która wykonała ''Wariacje'' w aranżacji na orkiestrę smyczkową, autorstwa amerykańskiego skrzypka i dyrygenta pochodzenia rosyjskiego Dmitrija Sitkowieckiego (ur. 27 IX 1954 Baku), syna pianistki, Belli Dawidowicz, zwycięzczyni IV Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie (1949). {{author: JANSZ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]]

Aktualna wersja na dzień 18:14, 3 cze 2024

Festiwal Goldbergowski
w kościele św. Trójcy

FESTIWAL GOLDBERGOWSKI. Doroczna impreza muzyczna, organizowana od 2006, kiedy przypadała 250. rocznica śmierci Johanna Gottlieba Goldberga. Pomysłodawczynią i dyrektorką Festiwalu jest prof. dr hab. Alina Ratkowska (ur. 22 X 1976 Gdynia), adiunkt, od 2004 kierowniczka Katedry Organów i Klawesynu Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie, od 2022 dyrektor naczelna i artystyczna Polskiej Filharmonii „Sinfonia Baltica” im. Wojciech Kilara w Słupsku, zwyciężczyni Międzynarodowego Konkursu Klawesynowego w Bolonii w 2005.

Ideą nadrzędną festiwalu jest prezentacja najciekawszych interpretacji muzyki dawnej z wykorzystaniem oryginalnego instrumentarium, zjawisk artystycznych inspirowanych muzyką dawną, przede wszystkim powstającą w dawnych wiekach w Gdańsku albo w Gdańsku wykonywaną. Impreza przybliża muzyczne dziedzictwo Gdańska, dzięki współpracy z Polską Akademią Nauk Biblioteką Gdańską istnieje możliwość wykonywania najcenniejszych zachowanych dzieł z twórczości gdańskich mistrzów epoki baroku. MAD

Kolejne edycje festiwalu mają stały punkt programu: wykonanie Wariacji Goldbergowskich Johanna Sebastiana Bacha, który napisał je w 1741, specjalnie dla Johanna Gottlieba Goldberga, swojego ucznia. Kompozycja składa się z Arii i 30 wariacji, utworów w różnym stylu, ściśle jednak opartych na jej schemacie harmonicznym, pierwotnie przeznaczonych na klawesyn, później wykonywanych na fortepianie. Zadaniem dyrektorki Festiwalu jest wyszukiwanie zespołów wykonujących Wariacje przepisane na zupełnie inne instrumenty. Np. w 2023 osobiście dyrygowała na Festiwalu orkiestrą Polskiej Filharmonii Kameralnej „Sopot”, która wykonała Wariacje w aranżacji na orkiestrę smyczkową, autorstwa amerykańskiego skrzypka i dyrygenta pochodzenia rosyjskiego Dmitrija Sitkowieckiego (ur. 27 IX 1954 Baku), syna pianistki, Belli Dawidowicz, zwycięzczyni IV Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie (1949). JANSZ

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania