DANZIG, statek żaglowy (1826)
(Nie pokazano 2 wersji utworzonych przez jednego użytkownika) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{web}} | {{web}} | ||
'''„DANZIG”''', statek żaglowy (dwupokładowy trójmasztowiec, kadłub z drewna dębowego), zbudowany w 1826 roku w Gdańsku dla Königlich-Preußische Seehandlung (port macierzysty Gdańsk). Sprzedany w 1853-1854 bez zmiany nazwy do Norwegii, armator Jørgen Christiansen z Drammen, po 1864 przerejestrowany do Larvik. Od 1872 armator Just Wright z Langesund, od 1873 G. S. Nielsen z Farsund. Pod norweską banderą przewoził głównie emigrantów do Ameryki Północnej. W 1874 roku sprzedany do Szwecji, dalsze losy nieznane. <br/><br/> | '''„DANZIG”''', statek żaglowy (dwupokładowy trójmasztowiec, kadłub z drewna dębowego), zbudowany w 1826 roku w Gdańsku dla Königlich-Preußische Seehandlung (port macierzysty Gdańsk). Sprzedany w 1853-1854 bez zmiany nazwy do Norwegii, armator Jørgen Christiansen z Drammen, po 1864 przerejestrowany do Larvik. Od 1872 armator Just Wright z Langesund, od 1873 G. S. Nielsen z Farsund. Pod norweską banderą przewoził głównie emigrantów do Ameryki Północnej. W 1874 roku sprzedany do Szwecji, dalsze losy nieznane. <br/><br/> | ||
− | Pojemność: w 1827 – 40 460 starych łasztów pruskich (724 NRT, 861 DWT); w 1842 – 54 | + | Pojemność: w 1827 – 40.460 starych łasztów pruskich (724 NRT, 861 DWT); w 1842 – 54.344½ łasztów handlowych (689 NRT); w 1866 – 629 NRT; w 1873 – 706 NRT; w 1827 – 46 m długości, 5,5 – 5,8 m zanurzenia; w 1873 – 49,4 m długości; 10,1 m szerokość, 6,6 m zanurzenia. {{author: OM}}<br/><br/> |
{| class="tableGda" | {| class="tableGda" | ||
Linia 30: | Linia 30: | ||
| class="authorEgTab" | {{author: OM}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]] | | class="authorEgTab" | {{author: OM}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]] | ||
|} | |} | ||
+ | <br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/> | ||
+ | '''Bibliografia''': <br/> | ||
+ | Fornaçon Siegfried, ''Die Danziger Seeschiffe 1815-1945'', „Strandgut”, nr 25-32 (2/1991-3/1993). <br/> | ||
+ | Kozlowski Pawel, ''Rekonstruktion der preussischen Handelsflotte sowie Probleme der Schiffahrt und Häfen der südlichen Ostseeküste 1793-1830'', Marburg 1999. <br/> | ||
+ | „Renseignements sur Navires” 1842-1848. <br/> | ||
+ | „Registre de Renseignements sur Navires” 1849-1865. <br/> | ||
+ | „Registre Maritime” 1872/73. <br/> | ||
+ | Sjøhistorie, www.sjohistorie.no. |
Aktualna wersja na dzień 18:54, 3 maj 2021
„DANZIG”, statek żaglowy (dwupokładowy trójmasztowiec, kadłub z drewna dębowego), zbudowany w 1826 roku w Gdańsku dla Königlich-Preußische Seehandlung (port macierzysty Gdańsk). Sprzedany w 1853-1854 bez zmiany nazwy do Norwegii, armator Jørgen Christiansen z Drammen, po 1864 przerejestrowany do Larvik. Od 1872 armator Just Wright z Langesund, od 1873 G. S. Nielsen z Farsund. Pod norweską banderą przewoził głównie emigrantów do Ameryki Północnej. W 1874 roku sprzedany do Szwecji, dalsze losy nieznane.
Pojemność: w 1827 – 40.460 starych łasztów pruskich (724 NRT, 861 DWT); w 1842 – 54.344½ łasztów handlowych (689 NRT); w 1866 – 629 NRT; w 1873 – 706 NRT; w 1827 – 46 m długości, 5,5 – 5,8 m zanurzenia; w 1873 – 49,4 m długości; 10,1 m szerokość, 6,6 m zanurzenia.
Okres | Imię i nazwisko |
---|---|
1840–1853 | Friedrich Wilhelm Pust |
od 1854 | N. Backer |
przed 1861 | O. L. Rosen |
do 1863 | D. Smith |
1863–1868 | H. G. Lugg |
1868–1874 | N. Christiansen |
Bibliografia:
Fornaçon Siegfried, Die Danziger Seeschiffe 1815-1945, „Strandgut”, nr 25-32 (2/1991-3/1993).
Kozlowski Pawel, Rekonstruktion der preussischen Handelsflotte sowie Probleme der Schiffahrt und Häfen der südlichen Ostseeküste 1793-1830, Marburg 1999.
„Renseignements sur Navires” 1842-1848.
„Registre de Renseignements sur Navires” 1849-1865.
„Registre Maritime” 1872/73.
Sjøhistorie, www.sjohistorie.no.