BAIRE, kanonierka kubańska (1906)
(Nie pokazano 4 wersji utworzonych przez jednego użytkownika) | |||
Linia 2: | Linia 2: | ||
[[File:Baire_1912.jpg|thumb|„Baire", 1912]] | [[File:Baire_1912.jpg|thumb|„Baire", 1912]] | ||
[[File:Baire_1921.jpg|thumb|„Baire", 1921]] | [[File:Baire_1921.jpg|thumb|„Baire", 1921]] | ||
− | ''' | + | '''„BAIRE”''', kanonierka zbudowana w [[STOCZNIA KLAWITTERA | Stoczni Klawittera]]. Zamówiona w grudniu 1905 za 115 000 dolarów przez rząd Kuby za pośrednictwem firmy G. Hempel & Co. z Hawany. Zwodowana w październiku 1906 (nr budowy 310). <br/><br/> |
Wyporność 500 ton, pojemność 384 BRT, 47 NRT; wymiary: długość 59,75 m; szerokość 7 m; zanurzenie 2,75 m; napęd: dwie sześciocylindrowe maszyny parowe potrójnego rozprężania o łącznej mocy indykowanej 1160 KM, dwa kotły Babcock & Wilcox, dwie śruby; prędkość maksymalna 15,3 węzła; zapas węgla 120 t; uzbrojenie: dwa działka 57 mm, dwa 47 mm Krupp; karabin maszynowy 7,5 mm Maxim. <br/><br/> | Wyporność 500 ton, pojemność 384 BRT, 47 NRT; wymiary: długość 59,75 m; szerokość 7 m; zanurzenie 2,75 m; napęd: dwie sześciocylindrowe maszyny parowe potrójnego rozprężania o łącznej mocy indykowanej 1160 KM, dwa kotły Babcock & Wilcox, dwie śruby; prędkość maksymalna 15,3 węzła; zapas węgla 120 t; uzbrojenie: dwa działka 57 mm, dwa 47 mm Krupp; karabin maszynowy 7,5 mm Maxim. <br/><br/> | ||
− | Początkowo służyła w podlegającej kubańskiemu Ministerstwu Finansów Straży Wybrzeża (Guardacostas), od 1911 w nowoutworzonej marynarce wojennej (Marina de Guerra Cubana). W 1917 przeszła remont w stoczni United States Navy Yard w Charleston, w ramach którego została przezbrojona (działa 57 mm zastąpiono czterema 76 mm). Od 1927 służyła sporadycznie jako jacht prezydencki. Wycofana ze służby w pierwszym kwartale 1943 | + | Początkowo służyła w podlegającej kubańskiemu Ministerstwu Finansów Straży Wybrzeża (Guardacostas), od 1911 w nowoutworzonej marynarce wojennej (Marina de Guerra Cubana). W 1917 przeszła remont w stoczni United States Navy Yard w Charleston, w ramach którego została przezbrojona (działa 57 mm zastąpiono czterema 76 mm). Od 1927 służyła sporadycznie jako jacht prezydencki. Wycofana ze służby w pierwszym kwartale 1943. <br/><br/> |
− | Pierwszym dowódcą okrętu był kpt. Luis Flores Castellanos; w 1923 okrętem dowodził kmdr Enrique Ferrer; a do sierpnia 1931 kmdr ppor. (capitán de corbeta) Juan E. Rivera. {{author: OM}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]] | + | Pierwszym dowódcą okrętu był kpt. Luis Flores Castellanos; w 1923 okrętem dowodził kmdr Enrique Ferrer; a do sierpnia 1931 kmdr ppor. (capitán de corbeta) Juan E. Rivera. {{author: OM}} <br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/> |
+ | |||
+ | |||
+ | '''Bibliografia''': <br/> | ||
+ | Figueredo Alfredo E., ''El cañonero Baire 1906-1943'', www.histarmar.com.ar. <br/> | ||
+ | „Jane's Fighting Ships” 1919, s. 469; 1933/34, s. 137; 1946/47, s. 154. <br/> | ||
+ | „Les Flottes de Combat” 1917, s. 293. <br/> | ||
+ | ''The New Cuban Revenue Cutter'', „The Cuba Review & Bulletin”, 5, nr 12 (XI 1907), s. 11. <br/> | ||
+ | „The Naval Pocket-Book” 1910, s. 51; 1915, s. 217. <br/> | ||
+ | ''Verzeichnis der im Jahre 1907 auf deutschen Schiffswerften, sowie für deutsche Rechnung im Auslande erbauten Schiffe und Fahrzeuge'', Berlin: Germanischer Lloyd, 1907, s. 48-49. [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]] |
Aktualna wersja na dzień 11:03, 19 kwi 2022
„BAIRE”, kanonierka zbudowana w Stoczni Klawittera. Zamówiona w grudniu 1905 za 115 000 dolarów przez rząd Kuby za pośrednictwem firmy G. Hempel & Co. z Hawany. Zwodowana w październiku 1906 (nr budowy 310).
Wyporność 500 ton, pojemność 384 BRT, 47 NRT; wymiary: długość 59,75 m; szerokość 7 m; zanurzenie 2,75 m; napęd: dwie sześciocylindrowe maszyny parowe potrójnego rozprężania o łącznej mocy indykowanej 1160 KM, dwa kotły Babcock & Wilcox, dwie śruby; prędkość maksymalna 15,3 węzła; zapas węgla 120 t; uzbrojenie: dwa działka 57 mm, dwa 47 mm Krupp; karabin maszynowy 7,5 mm Maxim.
Początkowo służyła w podlegającej kubańskiemu Ministerstwu Finansów Straży Wybrzeża (Guardacostas), od 1911 w nowoutworzonej marynarce wojennej (Marina de Guerra Cubana). W 1917 przeszła remont w stoczni United States Navy Yard w Charleston, w ramach którego została przezbrojona (działa 57 mm zastąpiono czterema 76 mm). Od 1927 służyła sporadycznie jako jacht prezydencki. Wycofana ze służby w pierwszym kwartale 1943.
Pierwszym dowódcą okrętu był kpt. Luis Flores Castellanos; w 1923 okrętem dowodził kmdr Enrique Ferrer; a do sierpnia 1931 kmdr ppor. (capitán de corbeta) Juan E. Rivera.
Bibliografia:
Figueredo Alfredo E., El cañonero Baire 1906-1943, www.histarmar.com.ar.
„Jane's Fighting Ships” 1919, s. 469; 1933/34, s. 137; 1946/47, s. 154.
„Les Flottes de Combat” 1917, s. 293.
The New Cuban Revenue Cutter, „The Cuba Review & Bulletin”, 5, nr 12 (XI 1907), s. 11.
„The Naval Pocket-Book” 1910, s. 51; 1915, s. 217.
Verzeichnis der im Jahre 1907 auf deutschen Schiffswerften, sowie für deutsche Rechnung im Auslande erbauten Schiffe und Fahrzeuge, Berlin: Germanischer Lloyd, 1907, s. 48-49.