HAKENBERGER ANDREAS, kompozytor, patron ronda

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
 
(Nie pokazano 10 wersji utworzonych przez jednego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
 
{{paper}}
 
{{paper}}
'''ANDREAS''' (Andrysz) '''HAKENBERGER''' (Hackenberger), (1574 Kremmin (Krzemień, obecnie pow. Stargard Szczeciński) – pochowany 5 VI 1627 Gdańsk), katolik, muzyk, śpiewak, kapelmistrz. Prawdopodobnie wykształcenie muzyczne odebrał w Gdańsku u [[WANNING JOHANNES | Johannesa Wanninga]]. Od 1602 do 1607 członek kapeli Zygmunta III Wazy w funkcjach lutnisty, śpiewaka i prawdopodobnie kompozytora. W 1607 dwukrotnie składał [[RADA MIEJSKA | Radzie Miejskiej]] Gdańska petycje o zatrudnieniu na stanowisku
+
[[File: Andreas_Hakenberger.jpg |thumb| Andreas Hakenberger, ''Harmonia sacra'', 1617]]
kapelmistrza [[LUTERANIE | luterańskiego]] gdańskiego [[KOŚCIÓŁ WNIEBOWZIĘCIA NAJŚWIĘTSZEJ MARII PANNY | kościoła Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny]] (NMP), konkurując między innymi z [[FÖRSTER CASPER sen. | Casprem Försterem st.]]. 27 IV 1608 otrzymał posadę kapelmistrza kapeli Rady Miejskiej, co było równoznaczne z objęciem stanowiska kapelmistrza kapeli kościoła NMP Najświętszej Marii Panny. Niezadowolonym z wyboru katolika odpowiadał, że jest muzykiem, a nie teologiem. Do 1614 udało mu się powiększyć personel Kapeli Rady Miejskiej do znaczącej liczby 14 śpiewaków i 11 instrumentalistów, dzięki czemu mógł wystawiać swoje licznie obsadzone dzieła sakralne. Stanowisko piastował do początku roku 1627, zastąpił go Casper Förster sen.<br/><br/>
+
'''ANDREAS''' (Andrysz) '''HAKENBERGER''' (Hackenberger, Akenberger) (1574 Kremmin (Krzemień, obecnie pow. Stargard Szczeciński) – pochowany 5 VI 1627 Gdańsk), kompozytor. Katolik. W 1587 wpisany na listę studentów uniwersytetu Viadrina (Frankfurt nad Odrą) jako Andreas Hackenbergh Crommensis. Od 1602 do 1607 członek kapeli Zygmunta III Wazy. W 1607 dwukrotnie składał [[RADA MIEJSKA | Radzie Miejskiej]] Gdańska petycje, prosząc o zatrudnienie na stanowisku kapelmistrza [[LUTERANIE | luterańskiego]] gdańskiego [[KOŚCIÓŁ WNIEBOWZIĘCIA NAJŚWIĘTSZEJ MARII PANNY | kościoła Najświętszej Marii Panny]] (NMP), konkurując m.in. z działającym w Szczecinie Philippem Dulichiusem (1562–1631) oraz [[FÖRSTER CASPER sen., muzyk | Casprem Försterem sen.]] Posadę kapelmistrza kościoła NMP, równoznaczną ze stanowiskiem kapelmistrza Rady Miejskiej, otrzymał 27 IV 1608, choć pierwsze wynagrodzenie wypłacono mu już 31 marca.  
Autor czterech zbiorów utworów polifonicznych oraz dwóch mszy, kompozycji wokalnych o tematyce religijnej i świeckiej. Do muzyki religijnej używał tekstów łacińskich, do świeckich – niemieckich. Najstarszym jego zachowanym utworem jest pięciogłosowy motet ''In die magna'', wydany w Krakowie w 1604, w zbiorze Wincentego Liliusa. W 1610 roku wydano w Gdańsku zbiór jego kompozycji do niemieckich tekstów świeckich, ''Newe deutsche Gesänge'', które napisał według wzorów włoskiego madrygału na pięć i osiem głosów. Zawarte w nim utwory wielogłosowe wykonywane były najprawdopodobniej w [[DWÓR ARTUSA| Dworze Artusa]]. Był to też jedyny zbiór madrygałów opublikowany w Rzeczpospolitej. Nie zdobył jednak popularności ze względu na niemieckojęzyczne teksty. W 1612 opublikowano łacińskie ''tricinia'' do tekstów św. Bernarda (''Odaria Suavissima ex Mellifluo D. Bernardi Jubilo delibata trium vocum'').<br/><br/>
+
Niezadowolonym z wyboru katolika odpowiadał, że jest muzykiem, a nie teologiem.<br/><br/>
Do najbardziej znanych należą utwory z dwóch ostatnich zbiorów, w których znajduje się kilkadziesiąt łacińskich motetów opartych na modnej wówczas technice polichóralnej ''cori spezzati'' (włoskie: chóry podzielone), przeznaczonych na przeciwstawione sobie dwa lub trzy chóry, rozmieszczone często w różnych częściach kościoła: wydany w Szczecinie, a dedykowany arcybiskupowi gnieźnieńskiemu Wawrzyńcowi Gembickiemu zbiór ''Sacri modulorum concentus, de festis solennibus totius anni et de tempore'' (1615), zawierający 41 utworów oraz wydany we Frankfurcie,dedykowany królowi Zygmuntowi III Wazie zbiór ''Harmonie sacra seu VI Motetti sex - duodecim vocum cum Basso continuo'' (1617), w skład którego wchodzi 21 ośmiogłosowych motetów. Oba zbiory napisano do religijnych tekstów łacińskich (najliczniej reprezentowane są psalmy i antyfony). Pięćdziesiąt pięć jego utworów zawiera słynna ''Tabulatura Pelplińska'', odkryta w 1959 przez muzykologa Adama Sutkowskiego.<br/><br/>
+
W 1614 kapela Rady Miejskiej była liczniejsza niż w poprzednich latach, liczyła 14 śpiewaków i 11 instrumentalistów, dzięki czemu kapelmistrz mógł prezentować swoje wieloobsadowe, polichóralne utwory, które zgodnie z ówczesną praktyką wykonywano z towarzyszeniem instrumentów. Zachowało się 105 jego polifonicznych kompozycji: trzy zbiory dzieł religijnych, dwie msze oraz jeden zbiór utworów świeckich. Kompozycje religijne pisał do tekstów łacińskich, świeckie do tekstów niemieckich. Najstarszym zachowanym utworem jest pięciogłosowy motet ''In die magna'', wydany w Krakowie w 1604, w kolekcji Wincentego Liliusa. W 1610 opublikowano w Gdańsku zbiór jego kompozycji świeckich, ''Newe deutsche Gesänge'', które napisane zostały (jak zaznaczono na karcie tytułowej) według wzorów włoskiego madrygału na pięć i osiem głosów. Zawarte w nim utwory wielogłosowe wykonywane były najprawdopodobniej w [[DWÓR ARTUSA| Dworze Artusa]]. W 1612 ukazały się we Frankfurcie łacińskie ''tricinia'' do tekstów św. Bernarda ''Odaria Suavissima ex Mellifluo D. Bernardi Jubilo delibata trium vocum''.<br/><br/>
Był trzykrotnie żonaty, po raz trzeci od 31 I 1627 z Dorotą Bochińską. Pod koniec życia borykał się z problemami finansowymi. Pochowany w kościele NMP. Od 2004 roku patron ronda przy skrzyżowaniu ulic Schuberta, Beethovena i [[TRZY LIPY | Trzy Lipy]]. {{author: DP}} {{author: JANSZ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]]
+
Do najbardziej znanych jego kompozycji należą utwory z dwóch ostatnich zbiorów, w których znajduje się kilkadziesiąt łacińskich motetów opartych na modnej wówczas technice polichóralnej ''cori spezzati''. Kompozycje przeznaczone są na dwa lub trzy chóry, które dla wzmocnienia efektu przestrzenności rozmieszczano często w różnych częściach kościoła. Wydany w 1615 w Szczecinie, a dedykowany biskupowi gnieźnieńskiemu Wawrzyńcowi Gembickiemu, zbiór ''Sacri modulorum'' zawiera 21 ośmiogłosowych utworów. Wydany we Frankfurcie w 1617 druk, dedykowany królowi Zygmuntowi III Wazie, ''Harmonia sacra'' obejmuje 41 motetów na dwa lub trzy chóry. <br/><br/>
 +
Pod koniec życia borykał się z problemami finansowymi. Był trzykrotnie żonaty, w wypadku obu pierwszych żon znane są tylko daty ich pochówków w katolickim [[KOŚCIÓŁ ŚW. MIKOŁAJA| kościele św. Mikołaja]] (22 III 1612 oraz 3 IV 1625), trzecią żoną była poślubiona 31 I 1627 gdańszczanka Dorota Bochińska. Pochowany w kościele św. Mikołaja, funkcję kapelmistrza przejął po nim w 1627 Casper Förster sen.<br/><br/>
 +
O popularności jego dzieł poza Gdańskiem świadczy pięćdziesiąt pięć kompozycji, które skopiowano w słynnej ''Tabulaturze Pelplińskiej'', datowanej na lata 30. i 40. XVII wieku. Od 2004 patron ronda przy skrzyżowaniu ulic Schuberta, Beethovena i [[TRZY LIPY | Trzy Lipy]]. Jego muzykę propaguje [[SCHOLA CANTORUM GEDANENSIS, chór| Polski Chór Kameralny „Schola Cantorum Gedanensis”]]. W 2023 w nawie północnej kościoła św. Mikołaja odsłonięto poświęconą mu tablicę. {{author: DP}} {{author: JANSZ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]]<br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/>
 +
 
 +
 
 +
 
 +
'''Bibliografia''':<br/>
 +
Kociumbas Piotr, ''Muzyka kościołów protestanckich w nowożytnym Gdańsku'', w: ''Gdańsk protestancki w epoce nowożytnej. W 500-lecie wystąpienia Marcina Lutra'', red. Edmund Kizik i Sławomir Kościelak, Gdańsk 2017. <br/>
 +
Popinigis Danuta, ''Hakenberger Andreas'', Die Musik in Geschichte und Gegenwart, Bd. 8, hrsg. v. Ludwig Finscher, Bärenreiter-Verlag, Kassel-Stuttgart 2002.<br/>
 +
Popinigis Danuta, ''Muzyka Andrzeja Hakenbergera'', Gdańsk 1997.<br/>
 +
Rauschning Hermann, ''Geschichte der Musik und Musikpflege in Danzig'', Danzig 1931.<br/>
 +
Sparger Dennis A., ''Hakenberger Andrzej (Andreas)'', The New Grove Distionary of Music and Musicians, second edition, vol. 10, ed. Stanley Sadie, executive editor John Tyrrel, London 2000.

Aktualna wersja na dzień 08:44, 25 cze 2023

Andreas Hakenberger, Harmonia sacra, 1617

ANDREAS (Andrysz) HAKENBERGER (Hackenberger, Akenberger) (1574 Kremmin (Krzemień, obecnie pow. Stargard Szczeciński) – pochowany 5 VI 1627 Gdańsk), kompozytor. Katolik. W 1587 wpisany na listę studentów uniwersytetu Viadrina (Frankfurt nad Odrą) jako Andreas Hackenbergh Crommensis. Od 1602 do 1607 członek kapeli Zygmunta III Wazy. W 1607 dwukrotnie składał Radzie Miejskiej Gdańska petycje, prosząc o zatrudnienie na stanowisku kapelmistrza luterańskiego gdańskiego kościoła Najświętszej Marii Panny (NMP), konkurując m.in. z działającym w Szczecinie Philippem Dulichiusem (1562–1631) oraz Casprem Försterem sen. Posadę kapelmistrza kościoła NMP, równoznaczną ze stanowiskiem kapelmistrza Rady Miejskiej, otrzymał 27 IV 1608, choć pierwsze wynagrodzenie wypłacono mu już 31 marca. Niezadowolonym z wyboru katolika odpowiadał, że jest muzykiem, a nie teologiem.

W 1614 kapela Rady Miejskiej była liczniejsza niż w poprzednich latach, liczyła 14 śpiewaków i 11 instrumentalistów, dzięki czemu kapelmistrz mógł prezentować swoje wieloobsadowe, polichóralne utwory, które zgodnie z ówczesną praktyką wykonywano z towarzyszeniem instrumentów. Zachowało się 105 jego polifonicznych kompozycji: trzy zbiory dzieł religijnych, dwie msze oraz jeden zbiór utworów świeckich. Kompozycje religijne pisał do tekstów łacińskich, świeckie – do tekstów niemieckich. Najstarszym zachowanym utworem jest pięciogłosowy motet In die magna, wydany w Krakowie w 1604, w kolekcji Wincentego Liliusa. W 1610 opublikowano w Gdańsku zbiór jego kompozycji świeckich, Newe deutsche Gesänge, które napisane zostały (jak zaznaczono na karcie tytułowej) według wzorów włoskiego madrygału na pięć i osiem głosów. Zawarte w nim utwory wielogłosowe wykonywane były najprawdopodobniej w Dworze Artusa. W 1612 ukazały się we Frankfurcie łacińskie tricinia do tekstów św. Bernarda Odaria Suavissima ex Mellifluo D. Bernardi Jubilo delibata trium vocum.

Do najbardziej znanych jego kompozycji należą utwory z dwóch ostatnich zbiorów, w których znajduje się kilkadziesiąt łacińskich motetów opartych na modnej wówczas technice polichóralnej cori spezzati. Kompozycje przeznaczone są na dwa lub trzy chóry, które dla wzmocnienia efektu przestrzenności rozmieszczano często w różnych częściach kościoła. Wydany w 1615 w Szczecinie, a dedykowany biskupowi gnieźnieńskiemu Wawrzyńcowi Gembickiemu, zbiór Sacri modulorum zawiera 21 ośmiogłosowych utworów. Wydany we Frankfurcie w 1617 druk, dedykowany królowi Zygmuntowi III Wazie, Harmonia sacra obejmuje 41 motetów na dwa lub trzy chóry.

Pod koniec życia borykał się z problemami finansowymi. Był trzykrotnie żonaty, w wypadku obu pierwszych żon znane są tylko daty ich pochówków w katolickim kościele św. Mikołaja (22 III 1612 oraz 3 IV 1625), trzecią żoną była poślubiona 31 I 1627 gdańszczanka Dorota Bochińska. Pochowany w kościele św. Mikołaja, funkcję kapelmistrza przejął po nim w 1627 Casper Förster sen.

O popularności jego dzieł poza Gdańskiem świadczy pięćdziesiąt pięć kompozycji, które skopiowano w słynnej Tabulaturze Pelplińskiej, datowanej na lata 30. i 40. XVII wieku. Od 2004 patron ronda przy skrzyżowaniu ulic Schuberta, Beethovena i Trzy Lipy. Jego muzykę propaguje Polski Chór Kameralny „Schola Cantorum Gedanensis”. W 2023 w nawie północnej kościoła św. Mikołaja odsłonięto poświęconą mu tablicę. DP JANSZ










Bibliografia:
Kociumbas Piotr, Muzyka kościołów protestanckich w nowożytnym Gdańsku, w: Gdańsk protestancki w epoce nowożytnej. W 500-lecie wystąpienia Marcina Lutra, red. Edmund Kizik i Sławomir Kościelak, Gdańsk 2017.
Popinigis Danuta, Hakenberger Andreas, Die Musik in Geschichte und Gegenwart, Bd. 8, hrsg. v. Ludwig Finscher, Bärenreiter-Verlag, Kassel-Stuttgart 2002.
Popinigis Danuta, Muzyka Andrzeja Hakenbergera, Gdańsk 1997.
Rauschning Hermann, Geschichte der Musik und Musikpflege in Danzig, Danzig 1931.
Sparger Dennis A., Hakenberger Andrzej (Andreas), The New Grove Distionary of Music and Musicians, second edition, vol. 10, ed. Stanley Sadie, executive editor John Tyrrel, London 2000.

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania