RO-RO, pojazdowiec, statek

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
(wstawienie ilustracji (e-mail z 10.12.2018))
 
(Nie pokazano 4 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
 
{{paper}}
 
{{paper}}
[[File:1_RO-RO.jpg|thumb|MS „Elbląg”, statek typu Ro-Ro, w porcie gdańskim]]
+
[[File:1_RO-RO.jpg|thumb|MS „Elbląg”, statek typu Ro-Ro, w porcie gdyńskim]]
 
[[File:2__RO-RO).jpg|thumb|MS „Inowrocław”, statek typu Ro-Ro, widoczna furta do załadunku kontenerów]]
 
[[File:2__RO-RO).jpg|thumb|MS „Inowrocław”, statek typu Ro-Ro, widoczna furta do załadunku kontenerów]]
 +
[[File:Prom_samochodowo-pasażerski.jpg|thumb|Prom samochodowo-pasażerski]]
  
'''RO-RO''', pojazdowiec, statek do przewozu ładunków wtaczanych. Typ statku produkowany w kilku wariantach w wielu stoczniach na świecie. Od 1976 roku [[STOCZNIA GDAŃSKA | Stocznia Gdańska]] budowała skomplikowane pod względem konstrukcyjnym i technicznym pojazdowce, na których załadunku dokonywano przez rampę w części rufowej statku, umożliwiającą wtaczanie na specjalnych platformach kontenerów i wjazd samochodów ciężarowych. Pierwsza była seria typu B-481 o nośności 17 300 ton, zaprojektowana przez zespół mgr. inż. Zbigniewa Bisagi. Prototypowy statek „Skulptor Konenkov” ukończono w 1976 roku. Dziesiąty i ostatni z tej serii przekazano ZSRR w 1986. W 1987 roku zbudowano dla armatora fińskiego pierwszy pojazdowiec o nośności 8840 ton (typ B-489). Stały się jedną ze specjalności stoczni, jednak pokrewne (jak promy pasażersko-samochodowe) sprawiały duże kłopoty. Nie należał do udanych kontrakt na dostawę promu „Stena Scandinavica”. Prace nad tą jednostką, oznaczoną jako typ B-494, trwały długo i ostatecznie zostały ukończone przy udziale fachowców z zewnątrz 1987. W następnych latach podjęto jeszcze budowę dużych pojazdowców typu B-501/1, z których 4 jednostki przekazano armatorowi fińskiemu w latach 1994–1995. Odmianą pojazdowców są przede wszystkim statki do przewozu wyłącznie samochodów, promy samochodowo-pasażerskie i okręty desantowe (transportowe). {{author: JL}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]]
+
'''RO-RO''', pojazdowiec, statek do przewozu ładunków wtaczanych (od ang. roll-on / roll-off). Typ statku produkowany w kilku wariantach w wielu stoczniach na świecie. Od 1976 [[STOCZNIA GDAŃSKA | Stocznia Gdańska]] budowała skomplikowane pod względem konstrukcyjnym i technicznym pojazdowce, na których załadunku dokonywano przez rampę w części rufowej statku, umożliwiającą wtaczanie na specjalnych platformach kontenerów i wjazd samochodów ciężarowych.<br/><br/>
 +
Pierwsza była seria typu B-481 o nośności 17 300 ton, zaprojektowana przez zespół mgr. inż. Zbigniewa Bisagi. Prototypowy statek „Skulptor Konenkov” ukończono w 1976. Dziesiąty i ostatni z tej serii przekazano ZSRR w 1986. W 1987 zbudowano dla armatora fińskiego pierwszy pojazdowiec o nośności 8840 ton (typ B-489). Stały się jedną ze specjalności stoczni, jednak pokrewne (jak promy pasażersko-samochodowe) sprawiały duże kłopoty. Nie należał do udanych kontrakt na dostawę promu „Stena Scandinavica”. Prace nad tą jednostką, oznaczoną jako typ B-494, trwały długo i ostatecznie zostały ukończone przy udziale fachowców z zewnątrz 1987. <br/><br/>
 +
W następnych latach podjęto jeszcze budowę dużych pojazdowców typu B-501/1, z których cztery jednostki przekazano armatorowi fińskiemu w latach 1994–1995. Odmianą pojazdowców są przede wszystkim statki do przewozu wyłącznie samochodów, promy samochodowo-pasażerskie i okręty desantowe (transportowe). {{author: JL}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]]

Aktualna wersja na dzień 17:44, 2 gru 2022

MS „Elbląg”, statek typu Ro-Ro, w porcie gdyńskim
MS „Inowrocław”, statek typu Ro-Ro, widoczna furta do załadunku kontenerów
Prom samochodowo-pasażerski

RO-RO, pojazdowiec, statek do przewozu ładunków wtaczanych (od ang. roll-on / roll-off). Typ statku produkowany w kilku wariantach w wielu stoczniach na świecie. Od 1976 Stocznia Gdańska budowała skomplikowane pod względem konstrukcyjnym i technicznym pojazdowce, na których załadunku dokonywano przez rampę w części rufowej statku, umożliwiającą wtaczanie na specjalnych platformach kontenerów i wjazd samochodów ciężarowych.

Pierwsza była seria typu B-481 o nośności 17 300 ton, zaprojektowana przez zespół mgr. inż. Zbigniewa Bisagi. Prototypowy statek „Skulptor Konenkov” ukończono w 1976. Dziesiąty i ostatni z tej serii przekazano ZSRR w 1986. W 1987 zbudowano dla armatora fińskiego pierwszy pojazdowiec o nośności 8840 ton (typ B-489). Stały się jedną ze specjalności stoczni, jednak pokrewne (jak promy pasażersko-samochodowe) sprawiały duże kłopoty. Nie należał do udanych kontrakt na dostawę promu „Stena Scandinavica”. Prace nad tą jednostką, oznaczoną jako typ B-494, trwały długo i ostatecznie zostały ukończone przy udziale fachowców z zewnątrz 1987.

W następnych latach podjęto jeszcze budowę dużych pojazdowców typu B-501/1, z których cztery jednostki przekazano armatorowi fińskiemu w latach 1994–1995. Odmianą pojazdowców są przede wszystkim statki do przewozu wyłącznie samochodów, promy samochodowo-pasażerskie i okręty desantowe (transportowe). JL

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania