GDAŃSK, MS, drobnicowiec (1950)
(uzupełnienie BŚ (e-mail z 27.10.2018)) |
|||
(Nie pokazano 2 wersji utworzonych przez jednego użytkownika) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
[[File:Drobnicowiec MS „Gdańsk”.JPG|thumb|Drobnicowiec MS „Gdańsk”]] | [[File:Drobnicowiec MS „Gdańsk”.JPG|thumb|Drobnicowiec MS „Gdańsk”]] | ||
− | '''„GDAŃSK”''', MS (Motor Ship), drobnicowiec, z serii B-50, pojemność brutto 2670 RT, pojemność netto 1379 RT, nośność 3970 DTW (dysponował pięcioma, częściowo chłodzonymi ładowniami), długość 114,10 m, szerokość 14,80, zanurzenie 6,20 m, silnik spalinowy o mocy 2793 kW, prędkość 14 węzłów, załoga 31 osób, miejsce dla 10 pasażerów. Nazwę zatwierdziło w maju 1950 | + | '''„GDAŃSK”''', MS (Motor Ship), drobnicowiec, z serii B-50, pojemność brutto 2670 RT, pojemność netto 1379 RT, nośność 3970 DTW (dysponował pięcioma, częściowo chłodzonymi ładowniami), długość 114,10 m, szerokość 14,80, zanurzenie 6,20 m, silnik spalinowy o mocy 2793 kW, prędkość 14 węzłów, załoga 31 osób, miejsce dla 10 pasażerów.<br/><br/> |
+ | Nazwę zatwierdziło w maju 1950 Ministerstwo Żeglugi ustalając, że seria drobnicowców nosić będzie nazwy miast polskich (w kolejności „Nowa Huta”, „Łódź”, „Gdańsk”, „Gdynia”, „Szczecin”). Kadłub zbudowano w [[STOCZNIA GDAŃSKA | Stoczni Gdańskiej]], ukończony w Stoczni Gdyńskiej, położenie stępki 18 III 1950, wodowany 5 III 1951, podniesienie bandery 21 IV 1954; w Polskich Liniach Oceanicznych od 22 IV 1954 do 1979. Pływał na linii lewantyńskiej, na Bliski Wschód, oraz do Ameryki Południowej.<br/><br/> | ||
+ | 14 III 1961 zderzył się we mgle w kanale La Manche z tankowcem bandery libijskiej „Atlantic Unity”, uszkodzony dziób ponad linią wodną remontowano w Southampton. W 50 podróży morskiej, pod dowództwem kapitana Czesława Pawłowicza, 6 III 1962 w Zatoce Biskajskiej uratował 26-osobową załogę płonącego statku M/S „Katema” (bandera marokańska), odstawioną do Tangeru. We wrześniu tego roku uratowany kapitan marokański na statku „Djerada” (na którym płynęło także 10 innych marynarzy uratowanych z „Katemy”), wchodząc jako pierwszy po II wojnie światowej statek bandery marokańskiej do gdańskiego portu, rozpoznał cumujący w porcie „Gdańsk”, witając go salutem banderą i syreną okrętową.<br/><br/> | ||
+ | W czerwcu 1962 dostarczył do Gdańska między innymi siedem skrzyń dla Muzeum Narodowego w Warszawie ze starożytnymi zabytkami z polskich wykopalisk w Egipcie, prowadzonych przez zespół prof. Kazimierza Michałowskiego. W 1966 statek, jako pierwszy, uhonorowany został odznaką [[ZA ZASŁUGI DLA GDAŃSKA | „Za Zasługi dla Gdańska”]] (odznakę wymalowano na burcie, pod nazwą) i medalem „X Wieków Gdańska”.<br/><br/> | ||
+ | W 1979 (opuszczenie polskiej bandery 1 XI 1979) sprzedany firmie St. Caroline Shipping Ltd., pływał pod nazwą „Dansk” pod banderą Panamy. W 1980 przejęty przez Silver Line Trading Corporation zmienił nazwę na „Gulf Karim”. Od października 1981 złomowany w Gadani Beach w Pakistanie. {{author: BŚ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]] |
Aktualna wersja na dzień 15:30, 6 sie 2022
„GDAŃSK”, MS (Motor Ship), drobnicowiec, z serii B-50, pojemność brutto 2670 RT, pojemność netto 1379 RT, nośność 3970 DTW (dysponował pięcioma, częściowo chłodzonymi ładowniami), długość 114,10 m, szerokość 14,80, zanurzenie 6,20 m, silnik spalinowy o mocy 2793 kW, prędkość 14 węzłów, załoga 31 osób, miejsce dla 10 pasażerów.
Nazwę zatwierdziło w maju 1950 Ministerstwo Żeglugi ustalając, że seria drobnicowców nosić będzie nazwy miast polskich (w kolejności „Nowa Huta”, „Łódź”, „Gdańsk”, „Gdynia”, „Szczecin”). Kadłub zbudowano w Stoczni Gdańskiej, ukończony w Stoczni Gdyńskiej, położenie stępki 18 III 1950, wodowany 5 III 1951, podniesienie bandery 21 IV 1954; w Polskich Liniach Oceanicznych od 22 IV 1954 do 1979. Pływał na linii lewantyńskiej, na Bliski Wschód, oraz do Ameryki Południowej.
14 III 1961 zderzył się we mgle w kanale La Manche z tankowcem bandery libijskiej „Atlantic Unity”, uszkodzony dziób ponad linią wodną remontowano w Southampton. W 50 podróży morskiej, pod dowództwem kapitana Czesława Pawłowicza, 6 III 1962 w Zatoce Biskajskiej uratował 26-osobową załogę płonącego statku M/S „Katema” (bandera marokańska), odstawioną do Tangeru. We wrześniu tego roku uratowany kapitan marokański na statku „Djerada” (na którym płynęło także 10 innych marynarzy uratowanych z „Katemy”), wchodząc jako pierwszy po II wojnie światowej statek bandery marokańskiej do gdańskiego portu, rozpoznał cumujący w porcie „Gdańsk”, witając go salutem banderą i syreną okrętową.
W czerwcu 1962 dostarczył do Gdańska między innymi siedem skrzyń dla Muzeum Narodowego w Warszawie ze starożytnymi zabytkami z polskich wykopalisk w Egipcie, prowadzonych przez zespół prof. Kazimierza Michałowskiego. W 1966 statek, jako pierwszy, uhonorowany został odznaką „Za Zasługi dla Gdańska” (odznakę wymalowano na burcie, pod nazwą) i medalem „X Wieków Gdańska”.
W 1979 (opuszczenie polskiej bandery 1 XI 1979) sprzedany firmie St. Caroline Shipping Ltd., pływał pod nazwą „Dansk” pod banderą Panamy. W 1980 przejęty przez Silver Line Trading Corporation zmienił nazwę na „Gulf Karim”. Od października 1981 złomowany w Gadani Beach w Pakistanie.