KLUB INICJATYW SPOŁECZNYCH C14
(nowe_hasło_09.2018) |
|||
(Nie pokazano 4 wersji utworzonych przez jednego użytkownika) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{web}} | {{web}} | ||
− | '''KLUB INICJATYW SPOŁECZNYCH C14'''. Gdański ośrodek kultury alternatywnej powstały w 1990 | + | [[File:1_Galeria_C14.jpg|thumb|Paweł Kwiek, performance w Galerii C14, 1991]] |
+ | [[File:2 Galeria C14.jpg|thumb|Andrzej Awsiej, fragment plakatu zapraszającego na Sympozjon Psychodeliczny w Galerii C14, 1992]] | ||
+ | [[File:3_Galeria_C14.jpg|thumb| [[SIEŃKOWSKI MACIEJ, artysta malarz, adiunkt Politechniki Gdańskiej | Maciej Sieńkowski]], Art circles, wystawa Kultura i Sztuka II w Galerii C14, 1992]] | ||
+ | [[File:4_Galeria_C14.jpg|thumb|Wykład Krzysztofa Jureckiego w galerii C14 przy okazji wystawy Szybki ruch oczu, między innymi Jarosław Fliciński, Marek Rogulski, W. Radtke, Agnieszka Wołodźko, 1992]] | ||
+ | |||
+ | '''KLUB INICJATYW SPOŁECZNYCH C14'''. Gdański ośrodek kultury alternatywnej powstały w 1990 przy ul. św. Barbary 3 z inicjatywy Federacji Młodzieży Walczącej, [[RUCH SPOŁECZEŃSTWA ALTERNATYWNEGO| Ruchu Społeczeństwa Alternatywnego (RSA)]], Czarnego Aliansu, [[TOTART, formacja artystyczna| Totartu]] i innych środowisk. Miał wspierać niezależne inicjatywy kulturowe przez stwarzanie dla nich przestrzeni prawnej, lokalowej i finansowej. Stanowił kontynuację Stowarzyszenia Kultury Alternatywnej, Klubu Niezależnego i Placu Wymiany Pozytywnej. Przy klubie działały wydawnictwa: „Xsięgozbiór Zlew Polski” formacji Totart, „Kubańskie Cycki” Galerii C14, „Man-Gala Press” Czarnego Aliansu i „AntyMON” RSA, prócz tego funkcjonowała biblioteczka wydawnictw alternatywnych, archiwum i Pub C14.<br/><br/> | ||
Cele statutowe określano jako „stworzenie ośrodka wolnej kultury, organizacyjne i materialne wspieranie działań i grup nieformalnych oraz umożliwienie im zaistnienia w życiu społecznym i kulturalnym, reprezentacja prawna działań i grup nieformalnych, kultywowanie, wyzwalanie i propagowanie przejawów twórczych i form życia społecznego alternatywnych wobec cywilizacji opartej na przymusie, rywalizacji, hierarchizacji, ujednoliceniu, konsumpcjonizmie, niszczeniu środowiska naturalnego i braku harmonii z naturą, określenie i obronę praw człowieka do kreacji rzeczywistości kulturalno-społecznej oraz stwarzanie warunków do jej realizacji”. <br/><br/> | Cele statutowe określano jako „stworzenie ośrodka wolnej kultury, organizacyjne i materialne wspieranie działań i grup nieformalnych oraz umożliwienie im zaistnienia w życiu społecznym i kulturalnym, reprezentacja prawna działań i grup nieformalnych, kultywowanie, wyzwalanie i propagowanie przejawów twórczych i form życia społecznego alternatywnych wobec cywilizacji opartej na przymusie, rywalizacji, hierarchizacji, ujednoliceniu, konsumpcjonizmie, niszczeniu środowiska naturalnego i braku harmonii z naturą, określenie i obronę praw człowieka do kreacji rzeczywistości kulturalno-społecznej oraz stwarzanie warunków do jej realizacji”. <br/><br/> | ||
− | W 1990 | + | W 1990 w KIS odbyły się m.in.: pikieta przeciw wiwisekcji, spotkanie wspomnieniowo-ekologiczne Panihyda–Park’ing, zjazd Federacji Anarchistycznej, koncert ''Ukraińskie noce'', Święto Skoków, sylwester FMW. W 1991: inauguracja Galerii C14, wystawy obrazów i instalacji Joanny Kabali ''Skomplikowane życie krewnych Hezoka'', Andrzeja Awsieja ''Bałtycka urna'', [[ROGULSKI MAREK „ROGULUS”, artysta multimedialny| Marka Rogulskiego]] ''Stała grawitacji'', konferencja wydawnictw pojedynczych, ACID party na pięciolecie Totartu, ukraińska zabawa ludowa, festyn z okazji Święta Pracy, spektakl ukraińskiego teatru Kontakt, spotkania Porozumienia na Rzecz Energetyki Alternatywnej, spotkania z działaczami studenckimi i anarchistycznymi z Moskwy, Festiwal Filmów Profuzyjnych „Kino Oralnego Niepokoju”, Międzynarodowy Festiwal Performance „Real Time – Story Telling”, wystawa Andrzeja Awsieja ''Aspergillus – sześć ważnych obrazów'', performance Piotra Wyrzykowskiego, wystawa Joanny Kabali ''Dniem i nocą strażnicy czuwają'', wystawa graffiti. W 1992: Bazyl Disco Schów, koncert Teatru Dźwięku „Atman”, wystawa fotograficzna ''Czorsztyn ’90–’91'', spotkania Koła Emerytów i Rencistów i demonstracje z powodu ich trudnej sytuacji, wystawa malarstwa i instalacji Marka Rogulskiego ''Szybki ruch oczu'', odczyt Krzysztofa Jareckiego ''Sztuka a filozofia'', koncert ''Tysiąc najjaśniejszych słońc'', koncert grup Totart, Avoda Zara 55, SSP i Venom Underground, wernisaż Romana Malarza Kobiet, spotkanie z posłem ZChN [[SZABLEWSKI ALOJZY, inżynier, działacz opozycji demokratycznej | Alojzym Szablewskim]] poświęcone problemom pornografii, sympozjum na temat środków halucynogennych w procesie ekspresji twórczej, Noc Walpurgii, koncerty w rocznicę śmierci Boba Marley’a, wystawa fotografii i instalacji [[LEJMAN DOMINIK, artysta malarz | Dominika Lejmana]] ''Wojna w Europie'', wizyta łódzkiej Wspólnoty „Leeeżeć”, wernisaż A. Rabas, drukowanie materiałów dla strajkujących stoczniowców, wieczór autorski Dariusza Brzóski Brzóskiewicza, wernisaż Rafała Ewartowskiego i Pawła Krzewińskiego, dwudniowy bal gałganiarzy, zjazd anarchosyndykalistów, Sympozjon Psychodeliczny – o nicości kultury i potędze ducha: Maciej Ruciński – kabaret filozoficzny, Zbigniew Sajnóg – referaty. W 1993: zawiązanie Społecznego Komitetu Protestacyjnego przeciw podwyżkom i korupcji urzędników miejskich, demonstracje pod chińskim konsulatem „Wolność dla Chin i Tybetu” w rocznicę masakry na placu Tienanmen. <br/><br/> |
− | Klub C14 zdewastowany podczas napadu kibiców i skinów przestał istnieć w połowie 1993 | + | Klub C14 zdewastowany podczas napadu kibiców i skinów przestał istnieć w połowie 1993. {{author: KA}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]] |
Aktualna wersja na dzień 19:39, 29 maj 2024
KLUB INICJATYW SPOŁECZNYCH C14. Gdański ośrodek kultury alternatywnej powstały w 1990 przy ul. św. Barbary 3 z inicjatywy Federacji Młodzieży Walczącej, Ruchu Społeczeństwa Alternatywnego (RSA), Czarnego Aliansu, Totartu i innych środowisk. Miał wspierać niezależne inicjatywy kulturowe przez stwarzanie dla nich przestrzeni prawnej, lokalowej i finansowej. Stanowił kontynuację Stowarzyszenia Kultury Alternatywnej, Klubu Niezależnego i Placu Wymiany Pozytywnej. Przy klubie działały wydawnictwa: „Xsięgozbiór Zlew Polski” formacji Totart, „Kubańskie Cycki” Galerii C14, „Man-Gala Press” Czarnego Aliansu i „AntyMON” RSA, prócz tego funkcjonowała biblioteczka wydawnictw alternatywnych, archiwum i Pub C14.
Cele statutowe określano jako „stworzenie ośrodka wolnej kultury, organizacyjne i materialne wspieranie działań i grup nieformalnych oraz umożliwienie im zaistnienia w życiu społecznym i kulturalnym, reprezentacja prawna działań i grup nieformalnych, kultywowanie, wyzwalanie i propagowanie przejawów twórczych i form życia społecznego alternatywnych wobec cywilizacji opartej na przymusie, rywalizacji, hierarchizacji, ujednoliceniu, konsumpcjonizmie, niszczeniu środowiska naturalnego i braku harmonii z naturą, określenie i obronę praw człowieka do kreacji rzeczywistości kulturalno-społecznej oraz stwarzanie warunków do jej realizacji”.
W 1990 w KIS odbyły się m.in.: pikieta przeciw wiwisekcji, spotkanie wspomnieniowo-ekologiczne Panihyda–Park’ing, zjazd Federacji Anarchistycznej, koncert Ukraińskie noce, Święto Skoków, sylwester FMW. W 1991: inauguracja Galerii C14, wystawy obrazów i instalacji Joanny Kabali Skomplikowane życie krewnych Hezoka, Andrzeja Awsieja Bałtycka urna, Marka Rogulskiego Stała grawitacji, konferencja wydawnictw pojedynczych, ACID party na pięciolecie Totartu, ukraińska zabawa ludowa, festyn z okazji Święta Pracy, spektakl ukraińskiego teatru Kontakt, spotkania Porozumienia na Rzecz Energetyki Alternatywnej, spotkania z działaczami studenckimi i anarchistycznymi z Moskwy, Festiwal Filmów Profuzyjnych „Kino Oralnego Niepokoju”, Międzynarodowy Festiwal Performance „Real Time – Story Telling”, wystawa Andrzeja Awsieja Aspergillus – sześć ważnych obrazów, performance Piotra Wyrzykowskiego, wystawa Joanny Kabali Dniem i nocą strażnicy czuwają, wystawa graffiti. W 1992: Bazyl Disco Schów, koncert Teatru Dźwięku „Atman”, wystawa fotograficzna Czorsztyn ’90–’91, spotkania Koła Emerytów i Rencistów i demonstracje z powodu ich trudnej sytuacji, wystawa malarstwa i instalacji Marka Rogulskiego Szybki ruch oczu, odczyt Krzysztofa Jareckiego Sztuka a filozofia, koncert Tysiąc najjaśniejszych słońc, koncert grup Totart, Avoda Zara 55, SSP i Venom Underground, wernisaż Romana Malarza Kobiet, spotkanie z posłem ZChN Alojzym Szablewskim poświęcone problemom pornografii, sympozjum na temat środków halucynogennych w procesie ekspresji twórczej, Noc Walpurgii, koncerty w rocznicę śmierci Boba Marley’a, wystawa fotografii i instalacji Dominika Lejmana Wojna w Europie, wizyta łódzkiej Wspólnoty „Leeeżeć”, wernisaż A. Rabas, drukowanie materiałów dla strajkujących stoczniowców, wieczór autorski Dariusza Brzóski Brzóskiewicza, wernisaż Rafała Ewartowskiego i Pawła Krzewińskiego, dwudniowy bal gałganiarzy, zjazd anarchosyndykalistów, Sympozjon Psychodeliczny – o nicości kultury i potędze ducha: Maciej Ruciński – kabaret filozoficzny, Zbigniew Sajnóg – referaty. W 1993: zawiązanie Społecznego Komitetu Protestacyjnego przeciw podwyżkom i korupcji urzędników miejskich, demonstracje pod chińskim konsulatem „Wolność dla Chin i Tybetu” w rocznicę masakry na placu Tienanmen.
Klub C14 zdewastowany podczas napadu kibiców i skinów przestał istnieć w połowie 1993.