KRÓLIKIEWICZ ANNA TERESA, profesor Akademii Sztuk Pięknych
(uzupełnienia_BŚ_) |
|||
(Nie pokazano 6 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{web}} | {{web}} | ||
− | '''ANNA TERESA KRÓLIKIEWICZ''' (ur. 7 II 1970 Gdańsk), artystka wizualna, | + | [[File:Anna_Królikiewicz.jpg|thumb|Anna Królikiewicz]] |
+ | '''ANNA TERESA KRÓLIKIEWICZ''' (ur. 7 II 1970 Gdańsk), artystka wizualna, profesor [[AKADEMIA SZTUK PIĘKNYCH W GDAŃSKU | Akademii Sztuk Pięknych]] (ASP) w Gdańsku. Córka Mirosława Królikiewicza, lekarza medycyny (II stopień specjalizacji), i Teresy z domu Makać, dyplomowanej architektki. W 1988 ukończyła I Liceum Ogólnokształcące w Sopocie. W latach 1988–1993 studiowała na Wydziale Malarstwa gdańskiej ASP, dyplom z wyróżnieniem uzyskała w pracowni [[LASECKI HUGON, artysta malarz, profesor Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych | prof. Hugona Laseckiego]]. W latach 1993–2000 asystentka na Wydziale Malarstwa ASP, od 2000 doktor (promotor prof. Mieczysław Olszewski). W latach 2000–2017 pracowała na stanowisku adiunkta ASP. Od 2010 jako doktor habilitowana, od 2017 na stanowisku profesora nadzwyczajnego ASP, od 2018 profesor tytularny. Od 2010 kierowniczka Czwartej Pracowni Rysunku Figuracja/Obiekt na gdańskiej ASP. W latach 2001–2003 wykładała na Wydziałach Sztuki i Projektowania Graficznego Bilkent University w Ankarze. Od 2013 prowadzi autorski przedmiot Kształt Smaku w School of Form z Poznaniu, od 2018 pracuje nad scenografią w Theater Freiburg we Freiburgu (Niemcy). W 2011 była stypendystką Prezydenta Miasta Sopotu „dla osób zajmujących się twórczością artystyczną”. <br/><br/> | ||
Specjalizuje się w monumentalnym rysunku i instalacjach. Zajmują ją obszary związane z kruchością pamięci i ciałem. Jej prace od 2010 roku budowane są w większości z pokarmu i dotykają zagadnień fizjologii smaku, haptyczności i synestezji. <br/><br/> | Specjalizuje się w monumentalnym rysunku i instalacjach. Zajmują ją obszary związane z kruchością pamięci i ciałem. Jej prace od 2010 roku budowane są w większości z pokarmu i dotykają zagadnień fizjologii smaku, haptyczności i synestezji. <br/><br/> | ||
− | Redaktorka i autorka wstępu do albumu ''Mieto: Eros i patos'' (2015), a także artykułów ''Śniadanie na trawie'' (w: ''PARKOWANIE 2007–2016. Historia różnych zderzeń'', 2016), ''Miasto. Hiperballada'' (w: ''Prototypowanie przestrzeni i relacji'', 2017), ''Straż przednia'' (w: ''Hipotezy awangardowe'', 2018). Od 2013 | + | Redaktorka i autorka wstępu do albumu ''Mieto: Eros i patos'' (2015), a także artykułów ''Śniadanie na trawie'' (w: ''PARKOWANIE 2007–2016. Historia różnych zderzeń'', 2016), ''Miasto. Hiperballada'' (w: ''Prototypowanie przestrzeni i relacji'', 2017), ''Straż przednia'' (w: ''Hipotezy awangardowe'', 2018). Od 2013 prowadzi stałą kolumnę w magazynie „Usta”, poświęconą związkom sztuki i pokarmu. <br/><br/> |
− | Od | + | Od 1993 autorka wystaw indywidualnych. Wzięła udział w kilkudziesięciu wystawach zbiorowych w kraju i zagranicą, swoje prace pokazywała między innymi w Kilonii (1995), Brukseli (1996), Nowym Jorku (1998), Ankarze (2002), Istambule (2010), sali jadalnej klasztoru Kartuzów w Kartuzach (2008), oliwskim lesie (2012), opuszczonym sklepie mięsnym w Sopocie (2013), pustym mieszkaniu na krakowskim Salwatorze (2015). <br/><br/> |
− | Do jej najważniejszych osiągnięć należą: wieloczęściowa, multisensoryczna instalacja Boreasz dla krakowskiego Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej oraz dla wydarzenia DŁUGI OBIEG. 24 h w Starym / LONG CYCLE (2016), udział w dwóch edycjach Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Współczesnej Alternativa (2015, 2016), w projekcie Taniec/Polska „Synestezje” w Warszawie (2017), w Festiwalu Sztuki w Przestrzeni Publicznej Otwarte Miasto w Lublinie („Uniezwyklenie”, 2017) oraz „Białe Kłamstwo” – CSW Kronika w Bytomiu (2017). Jej prace znajdują się w Gdańskiej Kolekcji Sztuki Nowoczesnej, w Nowym Muzeum Sztuki w Gdańsku NOMUS, Art. Theorema Collection, Benetton Fundation, Imago Mundi Museum – Gallerie della Prigioni (Treviso, | + | Do jej najważniejszych osiągnięć należą: wieloczęściowa, multisensoryczna instalacja Boreasz dla krakowskiego Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej oraz dla wydarzenia DŁUGI OBIEG. 24 h w Starym / LONG CYCLE (2016), udział w dwóch edycjach Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Współczesnej Alternativa (2015, 2016), w projekcie Taniec/Polska „Synestezje” w Warszawie (2017), w Festiwalu Sztuki w Przestrzeni Publicznej Otwarte Miasto w Lublinie („Uniezwyklenie”, 2017) oraz „Białe Kłamstwo” – CSW Kronika w Bytomiu (2017). Jej prace znajdują się w Gdańskiej Kolekcji Sztuki Nowoczesnej, w Nowym Muzeum Sztuki w Gdańsku NOMUS, Art. Theorema Collection, Benetton Fundation, Imago Mundi Museum – Gallerie della Prigioni (Treviso, Włochy). W 2018 z okazji jubileuszu 25-lecia pracy twórczej otrzymała [[NAGRODY MIASTA GDAŃSKA: KULTURALNE I NAUKOWE | Nagrodę Prezydenta Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury]]. {{author: BM}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]] |
Aktualna wersja na dzień 17:21, 11 gru 2022
ANNA TERESA KRÓLIKIEWICZ (ur. 7 II 1970 Gdańsk), artystka wizualna, profesor Akademii Sztuk Pięknych (ASP) w Gdańsku. Córka Mirosława Królikiewicza, lekarza medycyny (II stopień specjalizacji), i Teresy z domu Makać, dyplomowanej architektki. W 1988 ukończyła I Liceum Ogólnokształcące w Sopocie. W latach 1988–1993 studiowała na Wydziale Malarstwa gdańskiej ASP, dyplom z wyróżnieniem uzyskała w pracowni prof. Hugona Laseckiego. W latach 1993–2000 asystentka na Wydziale Malarstwa ASP, od 2000 doktor (promotor prof. Mieczysław Olszewski). W latach 2000–2017 pracowała na stanowisku adiunkta ASP. Od 2010 jako doktor habilitowana, od 2017 na stanowisku profesora nadzwyczajnego ASP, od 2018 profesor tytularny. Od 2010 kierowniczka Czwartej Pracowni Rysunku Figuracja/Obiekt na gdańskiej ASP. W latach 2001–2003 wykładała na Wydziałach Sztuki i Projektowania Graficznego Bilkent University w Ankarze. Od 2013 prowadzi autorski przedmiot Kształt Smaku w School of Form z Poznaniu, od 2018 pracuje nad scenografią w Theater Freiburg we Freiburgu (Niemcy). W 2011 była stypendystką Prezydenta Miasta Sopotu „dla osób zajmujących się twórczością artystyczną”.
Specjalizuje się w monumentalnym rysunku i instalacjach. Zajmują ją obszary związane z kruchością pamięci i ciałem. Jej prace od 2010 roku budowane są w większości z pokarmu i dotykają zagadnień fizjologii smaku, haptyczności i synestezji.
Redaktorka i autorka wstępu do albumu Mieto: Eros i patos (2015), a także artykułów Śniadanie na trawie (w: PARKOWANIE 2007–2016. Historia różnych zderzeń, 2016), Miasto. Hiperballada (w: Prototypowanie przestrzeni i relacji, 2017), Straż przednia (w: Hipotezy awangardowe, 2018). Od 2013 prowadzi stałą kolumnę w magazynie „Usta”, poświęconą związkom sztuki i pokarmu.
Od 1993 autorka wystaw indywidualnych. Wzięła udział w kilkudziesięciu wystawach zbiorowych w kraju i zagranicą, swoje prace pokazywała między innymi w Kilonii (1995), Brukseli (1996), Nowym Jorku (1998), Ankarze (2002), Istambule (2010), sali jadalnej klasztoru Kartuzów w Kartuzach (2008), oliwskim lesie (2012), opuszczonym sklepie mięsnym w Sopocie (2013), pustym mieszkaniu na krakowskim Salwatorze (2015).
Do jej najważniejszych osiągnięć należą: wieloczęściowa, multisensoryczna instalacja Boreasz dla krakowskiego Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej oraz dla wydarzenia DŁUGI OBIEG. 24 h w Starym / LONG CYCLE (2016), udział w dwóch edycjach Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Współczesnej Alternativa (2015, 2016), w projekcie Taniec/Polska „Synestezje” w Warszawie (2017), w Festiwalu Sztuki w Przestrzeni Publicznej Otwarte Miasto w Lublinie („Uniezwyklenie”, 2017) oraz „Białe Kłamstwo” – CSW Kronika w Bytomiu (2017). Jej prace znajdują się w Gdańskiej Kolekcji Sztuki Nowoczesnej, w Nowym Muzeum Sztuki w Gdańsku NOMUS, Art. Theorema Collection, Benetton Fundation, Imago Mundi Museum – Gallerie della Prigioni (Treviso, Włochy). W 2018 z okazji jubileuszu 25-lecia pracy twórczej otrzymała Nagrodę Prezydenta Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury.