DANZIG, SMS, lekki krążownik (1905)

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
 
(Nie pokazano 3 wersji utworzonych przez jednego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
 
{{paper}}
 
{{paper}}
[[File:Krążownik_DANZIG.jpg|thumb|Krążownik „Danizg” w budowie, 31 III 1906]]
+
[[File:Krążownik_DANZIG.jpg|thumb|Krążownik „Danzig” w budowie, 31 III 1906]]
[[File:SMS „Danzig”.JPG|thumb|SMS „Danzig”]]
+
[[File:Danzig_SMS_lekki_krążownik.jpg|thumb|Lekki krążownik SMS „Danzig” w duńskim porcie Sønderborg w cieśninie Als Sund]]
 +
[[File:SMS „Danzig”.JPG|thumb|Lekki krążownik SMS „Danzig” przy wejściu do portu]]
 +
[[File:Danzig_SMS_lekki_krazownik_(1905).jpg|thumb|Maszyna główna lekkiego krążownika SMS „Danzig” przed zamontowaniem, kwiecień 1906]]
  
'''SMS''' (Seiner Majestät Schiff) '''„DANZIG”''', lekki krążownik klasy „Bremen”, zbudowany w Stoczni Cesarskiej ([[STOCZNIA KRÓLEWSKA | Stocznia Królewska]]) w serii ośmiu okrętów (także: „Leipzig”, „München”, „Lübeck”, „Berlin”, „Hamburg”, „Bremen”). Stępkę położono 12 VII 1904, okręt wodowano 23 IX 1905, a do eksploatacji oddano 1 XII 1907 roku. Ojcem chrzestnym był nadburmistrz Gdańska [[EHLERS HEINRICH | Heinrich Ehlers]]. Ozdobny wystrój kabiny kapitańskiej wykonał gdański malarz Konrad Wiederhold (1868–1940).<br/><br/>
+
'''SMS''' (Seiner Majestät Schiff; Okręt Jego Cesarskiej Mości) '''„DANZIG”''', lekki krążownik klasy „Bremen”, zbudowany w Stoczni Cesarskiej ([[STOCZNIA KRÓLEWSKA | Stocznia Królewska]]) w serii ośmiu okrętów (także: „Leipzig”, „München”, „Lübeck”, „Berlin”, „Hamburg”, „Bremen”). Stępkę położono 12 VII 1904, okręt wodowano 23 IX 1905, a do eksploatacji oddano 1 XII 1907. Ojcem chrzestnym był nadburmistrz Gdańska [[EHLERS HEINRICH, nadburmistrz Gdańska | Heinrich Ehlers]]. Ozdobny wystrój kabiny kapitańskiej wykonał gdański malarz Konrad Wiederhold (1868–1940).<br/><br/>
 
{| class="tableGda"
 
{| class="tableGda"
 
|-  
 
|-  
Linia 47: Linia 49:
 
| class="authorEgTab" |  {{author: RED}}
 
| class="authorEgTab" |  {{author: RED}}
 
|} <br/>
 
|} <br/>
Początkowo był to okręt patrolowy, od 1910 – szkoleniowy artylerii. Podczas I wojny światowej najpierw służył w dozorze Zatoki Kilońskiej, od 1 VIII 1914 w grupie rekonesansowej na Morzu Północnym, między innymi 28 VIII uratował 170 rozbitków z krążownika „Ariadne”, zatopionego w bitwie pod Helgolandem. Po ustawieniu zagrody minowej na wodach Anglii został 15 V 1915 roku, w drodze powrotnej, uszkodzony w wyniku wybuchu miny, która zniszczyła mu rufę. Do listopada był remontowany w Bremie. Podczas pierwszego rejsu w bałtyckiej służbie, płynąc do Libawy, 25 XI 1915 roku na południe od Gotlandii utracił ster na rosyjskim polu minowym. Początkowo był naprawiany w Gdańsku, następnie od stycznia do 12 VII 1916 roku w Bremie. Włączony do eskadr rozpoznawczych na Morzu Północnym, od 1917 roku ponownie działał na Morzu Bałtyckim, biorąc udział w operacjach desantowych na fińskich wyspach Hiiumaa i Saaremaa. <br/><br/>
+
Początkowo był to okręt patrolowy, od 1910 – szkoleniowy artylerii. Podczas I wojny światowej najpierw służył w dozorze Zatoki Kilońskiej, od 1 VIII 1914 w grupie rekonesansowej na Morzu Północnym, między innymi 28 VIII uratował 170 rozbitków z krążownika „Ariadne”, zatopionego w bitwie pod Helgolandem. Po ustawieniu zagrody minowej na wodach Anglii został 15 V 1915, w drodze powrotnej, uszkodzony w wyniku wybuchu miny, która zniszczyła mu rufę. Do listopada był remontowany w Bremie. Podczas pierwszego rejsu w bałtyckiej służbie, płynąc do Libawy, 25 XI 1915 na południe od Gotlandii utracił ster na rosyjskim polu minowym. Początkowo był naprawiany w Gdańsku, następnie od stycznia do 12 VII 1916 w Bremie. Włączony do eskadr rozpoznawczych na Morzu Północnym, od 1917 roku ponownie działał na Morzu Bałtyckim, biorąc udział w operacjach desantowych na fińskich (obecnie Estonia) wyspach Hiuma (Hiiumaa) i Sarema (Saaremaa). <br/><br/>
Od czerwca 1917 służył jako okręt-cel do szkolenia załóg okrętów podwodnych, noszono się też z zamiarem przebudowania go na okręt-bazę wodnosamolotów. 25 III 1918 roku został wycofany ze służby z powodu złego stanu technicznego, 5 XI 1919 skreślony ze służby; przejęty przez Wielką Brytanię został odholowany z Gdańska 15 IX 1920, w latach 1921–1923 złomowany na Whitby. {{author: RED}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]]
+
Od czerwca 1917 służył jako okręt-cel do szkolenia załóg okrętów podwodnych, noszono się też z zamiarem przebudowania go na okręt-bazę wodnosamolotów. 25 III 1918 został wycofany ze służby z powodu złego stanu technicznego, 5 XI 1919 skreślony ze służby; przejęty przez Wielką Brytanię został odholowany z Gdańska 15 IX 1920, w latach 1921–1923 złomowany w Whitby (Anglia). {{author: RED}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]]

Aktualna wersja na dzień 10:48, 1 gru 2022

Krążownik „Danzig” w budowie, 31 III 1906
Lekki krążownik SMS „Danzig” w duńskim porcie Sønderborg w cieśninie Als Sund
Lekki krążownik SMS „Danzig” przy wejściu do portu
Maszyna główna lekkiego krążownika SMS „Danzig” przed zamontowaniem, kwiecień 1906

SMS (Seiner Majestät Schiff; Okręt Jego Cesarskiej Mości) „DANZIG”, lekki krążownik klasy „Bremen”, zbudowany w Stoczni Cesarskiej ( Stocznia Królewska) w serii ośmiu okrętów (także: „Leipzig”, „München”, „Lübeck”, „Berlin”, „Hamburg”, „Bremen”). Stępkę położono 12 VII 1904, okręt wodowano 23 IX 1905, a do eksploatacji oddano 1 XII 1907. Ojcem chrzestnym był nadburmistrz Gdańska Heinrich Ehlers. Ozdobny wystrój kabiny kapitańskiej wykonał gdański malarz Konrad Wiederhold (1868–1940).

Dane techniczne SMS „Danzig”
Wyporność pełna 3816 ton
Długość 111,10 m (na linii wodnej 110,6 m)
Szerokość 13,3 m
Zanurzenie 5,68 m
Napęd dwa silniki parowe o mocy 12 022 KM
Prędkość maksymalna 22,9 węzła
Zasięg zasięg 4690 mil morskich
Pokład pancerny 35mm
Uzbrojenie
10 dział kalibru 105 mm
10 armat kalibru 37 mm
dwie wyrzutnie torped 450 mm
80 min
Załoga 297 osób
RED

Początkowo był to okręt patrolowy, od 1910 – szkoleniowy artylerii. Podczas I wojny światowej najpierw służył w dozorze Zatoki Kilońskiej, od 1 VIII 1914 w grupie rekonesansowej na Morzu Północnym, między innymi 28 VIII uratował 170 rozbitków z krążownika „Ariadne”, zatopionego w bitwie pod Helgolandem. Po ustawieniu zagrody minowej na wodach Anglii został 15 V 1915, w drodze powrotnej, uszkodzony w wyniku wybuchu miny, która zniszczyła mu rufę. Do listopada był remontowany w Bremie. Podczas pierwszego rejsu w bałtyckiej służbie, płynąc do Libawy, 25 XI 1915 na południe od Gotlandii utracił ster na rosyjskim polu minowym. Początkowo był naprawiany w Gdańsku, następnie od stycznia do 12 VII 1916 w Bremie. Włączony do eskadr rozpoznawczych na Morzu Północnym, od 1917 roku ponownie działał na Morzu Bałtyckim, biorąc udział w operacjach desantowych na fińskich (obecnie Estonia) wyspach Hiuma (Hiiumaa) i Sarema (Saaremaa).

Od czerwca 1917 służył jako okręt-cel do szkolenia załóg okrętów podwodnych, noszono się też z zamiarem przebudowania go na okręt-bazę wodnosamolotów. 25 III 1918 został wycofany ze służby z powodu złego stanu technicznego, 5 XI 1919 skreślony ze służby; przejęty przez Wielką Brytanię został odholowany z Gdańska 15 IX 1920, w latach 1921–1923 złomowany w Whitby (Anglia). RED

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania