NOWICKA EWELINA, skrzypaczka, kompozytorka
(Utworzył nową stronę „{{web}} {{author: CR}} Category: Hasła w przygotowaniu”) |
|||
(Nie pokazano 5 wersji utworzonych przez 3 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{web}} | {{web}} | ||
− | {{author: CR}} | + | '''EWELINA NOWICKA''' (ur. 26 X 1982 Gdańsk), skrzypaczka i kompozytorka. Córka aktorki [[NEUMANN WANDA, aktorka | Wandy Neumann]] oraz aktora i reżysera [[NOWICKI WIESŁAW, aktor, reżyser | Wiesława Nowickiego]]. Zaczęła grać na skrzypcach w wieku sześciu lat, a pierwsze próby kompozytorskie podjęła dwa lata później. Ukończyła [[OGÓLNOKSZTAŁCĄCA SZKOŁA MUZYCZNA I i II STOPNIA | Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną I i II stopnia]] im. Feliksa Nowowiejskiego w Gdańsku. W latach 2001–2007 studiowała skrzypce oraz pedagogikę w klasie prof. Petru Munteanu w Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu. Od 2007 do 2009 podyplomowo studiowała grę na skrzypcach w Hochschule für Künste w Bremie, a w latach 2010–2012 tamże odbyła mistrzowskie studia podyplomowe w klasie prof. Katrin Scholz. Brała udział w wielu kursach mistrzowskich u renomowanych pedagogów, między innymi Wolfganga Marschneara, Thomasa Brandisa, Krzysztofa Węgrzyna, Mieczysława Ławrynowicza, Hermana Krebbersa, Krzysztofa Jakowicza, [[KULKA KONSTANTY ANDRZEJ, profesor Akademii Muzycznej w Gdańsku | Konstantego Andrzeja Kulki]], Wandy Wiłkomirskiej, Takai Urakawy. <br/><br/> |
− | [[Category: | + | W 1998 roku debiutowała jako solistka z [[POLSKA FILHARMONIA BAŁTYCKA IM. FRYDERYKA CHOPINA | Polską Filharmonią Bałtycką]], a następnie – również jako solistka – występowała między innymi z takimi zespołami jak: Bremerhaven Stadtorchester, Lwowska Orkiestra Symfoniczna, Orkiestra Kameralna Polskiego Radia „Amadeus”, Sinfonia Varsovia, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Krakowskiej, Jihočeská Komorní Filharmonie w Czeskich Budziejowicach, Hamburger Klassik Philharmonie, Orchesterakademie NRW w Düsseldorfie. <br/><br/> |
+ | W 2001 wraz z dyrygentem [[RYCHERT ZYGMUNT, dyrygent| Zygmuntem Rychertem]] odkryła koncerty skrzypcowe Ludomira Różyckiego i Ignacego Jana Paderewskiego, których prawykonania i nagrania zrealizowała z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Filharmonią Szczecińską i Filharmonią Bałtycką. W 2011 w wydawnictwie Acte Préalable ukazała się płyta z koncertem skrzypcowym Ludomira Różyckiego i jej transkrypcjami baletu ''Pan Twardowski'' na skrzypce i fortepian. W 2011 podczas Festiwalu Probaltica w Toruniu uczestniczyła w prawykonaniu ''Koncertu skrzypcowego g-moll'' op. 67 Mieczysława Weinberga z Europejską Orkiestrą Festiwalową pod batutą Dainiusa Pavilionisa. Również w 2011 roku w trakcie Mikołowskich Dni Muzyki brała udział w prawykonaniu ''Concertino'' op. 42 i ''Rapsodii na tematy mołdawskie'' op. 47 Weinberga wraz z Agnieszką Duczmal i Radiową Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia „Amadeus”. Zinstrumentowała zaginioną wersję ''Rapsodii na tematy mołdawskie'' na skrzypce i orkiestrę kameralną (opublikowana w wydawnictwie Peer Music). W 2014 wspólnie z Zygmuntem Rychertem i Filharmonią Toruńską zrealizowała prawykonanie nieznanego ''Koncertu skrzypcowego A-Dur'' op. 98 Apolinarego Szeluty. Płyta z nagraniami utworów Mieczysława Weinberga dla Polskiego Radia ukazała się w roku 2015 w znanym wydawnictwie CPO w Osnabrücku. <br/><br/> | ||
+ | Jako kompozytorka współpracowała z wieloma znanymi kompozytorami oraz profesjonalnymi orkiestrami i chórami, między innymi Michaelem Volpem, Krzysztofem Olczakiem, Stanisławem Morytą, Peterem Michaelem Hamelem, Elisabeth Sikorą, Helmutem Zapfem, Eugeniuszem Głowskim, Matthiasem Jannem, Sebastianem Stierem, Georgem Hajdu, Manfredem Stahnkem i Helmutem Erdmannem. Od 2010 jej kompozycje publikowane są w wydawnictwie Verlag Neue Musik w Berlinie. Obok działalności solistycznej i kompozytorskiej zajmuje się pedagogiką skrzypcową w Staatliche Jugendmusikschule w Hamburgu i Hamburger Konservatorium. Od 2008 członkini Związku Kompozytorów Niemieckich, GEDOK Hamburg i ESTA Deutschland. <br/><br/> | ||
+ | Zdobyła wiele nagród w międzynarodowych i krajowych konkursach skrzypcowych, między innymi nagrodę Radia Heskiego we Frankfurcie nad Menem (1997), II nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym w Goch (1997), I nagrodę w Ogólnopolskim Konkursie Muzyki Kameralnej we Wrocławiu (2001), III nagrodę w Konkursie Elise Meyer w Hamburgu (2003), III nagrodę w konkursie Moderne Solo Streicher w Bremie (2008). W 2014 roku została nominowana do nagrody muzycznej Fryderyk 2014 w kategorii muzyka kameralna za płytę z utworami na skrzypce i fortepian Mieczysława Weinberga, nagraną z pianistką Mileną Antoniewicz dla wydawnictwa RecArt. W tym samym roku za swoje prawykonania i nagrania zapomnianych koncertów skrzypcowych otrzymała nominację do nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej 2014. Jako kompozytorka w 2008 roku została wyróżniona w konkursie Jugend Komponiert w Berlinie za utwór na skrzypce i fortepian ''Kaddish 1944'' oraz nagrodą Bremer Kompositionspreis 2008 za utwory ''Concerto ebraico'' i ''Concerto für Amadeo'', otrzymała też V nagrodę w konkursie Crossover Composition Award w Mannheim. <br/><br/> | ||
+ | Stypendystka Prezydenta Aleksandra Kwaśniewskiego (1999), Ministra Kultury (1999–2001), Otto Stöterau-Stiftung (2001–2005) oraz Oskar und Vera Ritter Stiftung (2009–2010). {{author: CR}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]] |
Aktualna wersja na dzień 08:44, 31 gru 2022
EWELINA NOWICKA (ur. 26 X 1982 Gdańsk), skrzypaczka i kompozytorka. Córka aktorki Wandy Neumann oraz aktora i reżysera Wiesława Nowickiego. Zaczęła grać na skrzypcach w wieku sześciu lat, a pierwsze próby kompozytorskie podjęła dwa lata później. Ukończyła Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną I i II stopnia im. Feliksa Nowowiejskiego w Gdańsku. W latach 2001–2007 studiowała skrzypce oraz pedagogikę w klasie prof. Petru Munteanu w Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu. Od 2007 do 2009 podyplomowo studiowała grę na skrzypcach w Hochschule für Künste w Bremie, a w latach 2010–2012 tamże odbyła mistrzowskie studia podyplomowe w klasie prof. Katrin Scholz. Brała udział w wielu kursach mistrzowskich u renomowanych pedagogów, między innymi Wolfganga Marschneara, Thomasa Brandisa, Krzysztofa Węgrzyna, Mieczysława Ławrynowicza, Hermana Krebbersa, Krzysztofa Jakowicza, Konstantego Andrzeja Kulki, Wandy Wiłkomirskiej, Takai Urakawy.
W 1998 roku debiutowała jako solistka z Polską Filharmonią Bałtycką, a następnie – również jako solistka – występowała między innymi z takimi zespołami jak: Bremerhaven Stadtorchester, Lwowska Orkiestra Symfoniczna, Orkiestra Kameralna Polskiego Radia „Amadeus”, Sinfonia Varsovia, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Krakowskiej, Jihočeská Komorní Filharmonie w Czeskich Budziejowicach, Hamburger Klassik Philharmonie, Orchesterakademie NRW w Düsseldorfie.
W 2001 wraz z dyrygentem Zygmuntem Rychertem odkryła koncerty skrzypcowe Ludomira Różyckiego i Ignacego Jana Paderewskiego, których prawykonania i nagrania zrealizowała z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Filharmonią Szczecińską i Filharmonią Bałtycką. W 2011 w wydawnictwie Acte Préalable ukazała się płyta z koncertem skrzypcowym Ludomira Różyckiego i jej transkrypcjami baletu Pan Twardowski na skrzypce i fortepian. W 2011 podczas Festiwalu Probaltica w Toruniu uczestniczyła w prawykonaniu Koncertu skrzypcowego g-moll op. 67 Mieczysława Weinberga z Europejską Orkiestrą Festiwalową pod batutą Dainiusa Pavilionisa. Również w 2011 roku w trakcie Mikołowskich Dni Muzyki brała udział w prawykonaniu Concertino op. 42 i Rapsodii na tematy mołdawskie op. 47 Weinberga wraz z Agnieszką Duczmal i Radiową Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia „Amadeus”. Zinstrumentowała zaginioną wersję Rapsodii na tematy mołdawskie na skrzypce i orkiestrę kameralną (opublikowana w wydawnictwie Peer Music). W 2014 wspólnie z Zygmuntem Rychertem i Filharmonią Toruńską zrealizowała prawykonanie nieznanego Koncertu skrzypcowego A-Dur op. 98 Apolinarego Szeluty. Płyta z nagraniami utworów Mieczysława Weinberga dla Polskiego Radia ukazała się w roku 2015 w znanym wydawnictwie CPO w Osnabrücku.
Jako kompozytorka współpracowała z wieloma znanymi kompozytorami oraz profesjonalnymi orkiestrami i chórami, między innymi Michaelem Volpem, Krzysztofem Olczakiem, Stanisławem Morytą, Peterem Michaelem Hamelem, Elisabeth Sikorą, Helmutem Zapfem, Eugeniuszem Głowskim, Matthiasem Jannem, Sebastianem Stierem, Georgem Hajdu, Manfredem Stahnkem i Helmutem Erdmannem. Od 2010 jej kompozycje publikowane są w wydawnictwie Verlag Neue Musik w Berlinie. Obok działalności solistycznej i kompozytorskiej zajmuje się pedagogiką skrzypcową w Staatliche Jugendmusikschule w Hamburgu i Hamburger Konservatorium. Od 2008 członkini Związku Kompozytorów Niemieckich, GEDOK Hamburg i ESTA Deutschland.
Zdobyła wiele nagród w międzynarodowych i krajowych konkursach skrzypcowych, między innymi nagrodę Radia Heskiego we Frankfurcie nad Menem (1997), II nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym w Goch (1997), I nagrodę w Ogólnopolskim Konkursie Muzyki Kameralnej we Wrocławiu (2001), III nagrodę w Konkursie Elise Meyer w Hamburgu (2003), III nagrodę w konkursie Moderne Solo Streicher w Bremie (2008). W 2014 roku została nominowana do nagrody muzycznej Fryderyk 2014 w kategorii muzyka kameralna za płytę z utworami na skrzypce i fortepian Mieczysława Weinberga, nagraną z pianistką Mileną Antoniewicz dla wydawnictwa RecArt. W tym samym roku za swoje prawykonania i nagrania zapomnianych koncertów skrzypcowych otrzymała nominację do nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej 2014. Jako kompozytorka w 2008 roku została wyróżniona w konkursie Jugend Komponiert w Berlinie za utwór na skrzypce i fortepian Kaddish 1944 oraz nagrodą Bremer Kompositionspreis 2008 za utwory Concerto ebraico i Concerto für Amadeo, otrzymała też V nagrodę w konkursie Crossover Composition Award w Mannheim.
Stypendystka Prezydenta Aleksandra Kwaśniewskiego (1999), Ministra Kultury (1999–2001), Otto Stöterau-Stiftung (2001–2005) oraz Oskar und Vera Ritter Stiftung (2009–2010).