AKADEMICKI DYWIZJON LOTNICZY
(Nie pokazano 6 wersji utworzonych przez jednego użytkownika) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
− | '''AKADEMICKI DYWIZJON LOTNICZY''' (Akademische Fliegergruppe, Akaflieg), założony 3 VII 1923 | + | [[File: Akademicki_Dywizjon_Lotniczy.jpg |thumb| Pierwsze samoloty Akademickiego Dywizjonu Lotniczego]] |
+ | [[File: Akademicki_Dywizjon.jpg |thumb| Lotnicy z Akademickiego Dywizjonu Lotniczego Zirwas i Heinz (z prawej) na lotnisku Tempelhof w Berlinie, 1933]] | ||
+ | [[File: Szybowiec_Pingwin.jpg |thumb| Szybowiec Pingwin]] | ||
+ | '''AKADEMICKI DYWIZJON LOTNICZY''' (Akademische Fliegergruppe, Akaflieg), założony 3 VII 1923 przy oddziale budowy samolotów [[TECHNISCHE HOCHSCHULE DANZIG | Technische Hochschule Danzig]]. Zrzeszał profesorów i studentów tylko pochodzenia niemieckiego. Jego rolą było praktyczne poznawanie budowy samolotu, pilotażu, doświadczenia z budowaniem własnych konstrukcji.<br/><br/> | ||
+ | W 1923 przy współpracy z [[FLÜGEL GUSTAV, profesor Technische Hochschule Danzig | prof. Gustavem Flügelem]] zbudowano pierwszy szybowiec DZ-1. W latach 1924–1925 pod kierunkiem [[LIENAU OTTO, rektor Technische Hochschule Danzig | prof. Ottona Lienaua]] zbudowano szybowiec DZ-2 Libelle, w 1926 szybowiec Zögling, następnie szkolny DZ-3, tzw. Wuja Ferdynanda. Loty szybowcowe odbywały się w Kowalach koło Malborka i w Rossitten (Rybaczij, obecny obwód królewiecki). W 1929 zakupiono silnikowy samolot Messerschmitt M 23b, na którym w 1930 rozpoczęto pierwsze szkolenia na pilotów w kategorii A; instruktorem był Hans-Joachim Matthies. Zakupiono też samoloty: Raab-Katzenstein „Schwalbe” i GMG II, a w 1931 KL.26 Peter von Danzig, który po wymianie silnika na Siemens-SH-13a stał się najlepszym samolotem dywizjonu. 10 I 1933 wykonano na nim rekordowy lot propagandowy na odległość 5000 km.<br/><br/> | ||
+ | Pozyskano niewielki budynek na [[LOTNISKA | lotnisku na Zaspie]]. W 1933 dywizjon podporządkowano Fliegerlandgruppe XVI, a jego działalność ograniczono do szkolenia pilotów. W 1936 dywizjon przejął dwusilnikowe samoloty KL.25E, Bü 131 oraz szybowiec Bussard. Samoloty Akademickiego Dywizjonu Lotniczego odgrywały dużą rolę w przemycie broni i amunicji dla bojówek hitlerowskich w [[WOLNE MIASTO GDAŃSK, 1920–1939 | II Wolnym Mieście Gdańsku]]. W lipcu 1939 większość członków dywizjonu powołano do Landespolizei (Policja Krajowa, powołana w 1933).<br/><br/> | ||
+ | Po wybuchu II wojny światowej pracownie zostały zajęte przez wojsko, budynek na lotnisku służył jako strażnica, od 1940 dywizjon prowadził, zwieńczone sukcesem, prace doświadczalne nad urządzeniem służącym do mierzenia ciśnienia skrzydła podczas lotu. W 1945 zakończył działalność. {{author:MB}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]] |
Aktualna wersja na dzień 17:58, 15 sty 2024
AKADEMICKI DYWIZJON LOTNICZY (Akademische Fliegergruppe, Akaflieg), założony 3 VII 1923 przy oddziale budowy samolotów Technische Hochschule Danzig. Zrzeszał profesorów i studentów tylko pochodzenia niemieckiego. Jego rolą było praktyczne poznawanie budowy samolotu, pilotażu, doświadczenia z budowaniem własnych konstrukcji.
W 1923 przy współpracy z prof. Gustavem Flügelem zbudowano pierwszy szybowiec DZ-1. W latach 1924–1925 pod kierunkiem prof. Ottona Lienaua zbudowano szybowiec DZ-2 Libelle, w 1926 szybowiec Zögling, następnie szkolny DZ-3, tzw. Wuja Ferdynanda. Loty szybowcowe odbywały się w Kowalach koło Malborka i w Rossitten (Rybaczij, obecny obwód królewiecki). W 1929 zakupiono silnikowy samolot Messerschmitt M 23b, na którym w 1930 rozpoczęto pierwsze szkolenia na pilotów w kategorii A; instruktorem był Hans-Joachim Matthies. Zakupiono też samoloty: Raab-Katzenstein „Schwalbe” i GMG II, a w 1931 KL.26 Peter von Danzig, który po wymianie silnika na Siemens-SH-13a stał się najlepszym samolotem dywizjonu. 10 I 1933 wykonano na nim rekordowy lot propagandowy na odległość 5000 km.
Pozyskano niewielki budynek na lotnisku na Zaspie. W 1933 dywizjon podporządkowano Fliegerlandgruppe XVI, a jego działalność ograniczono do szkolenia pilotów. W 1936 dywizjon przejął dwusilnikowe samoloty KL.25E, Bü 131 oraz szybowiec Bussard. Samoloty Akademickiego Dywizjonu Lotniczego odgrywały dużą rolę w przemycie broni i amunicji dla bojówek hitlerowskich w II Wolnym Mieście Gdańsku. W lipcu 1939 większość członków dywizjonu powołano do Landespolizei (Policja Krajowa, powołana w 1933).
Po wybuchu II wojny światowej pracownie zostały zajęte przez wojsko, budynek na lotnisku służył jako strażnica, od 1940 dywizjon prowadził, zwieńczone sukcesem, prace doświadczalne nad urządzeniem służącym do mierzenia ciśnienia skrzydła podczas lotu. W 1945 zakończył działalność.