DZIESIĘCIOTYSIĘCZNIKI
m |
|||
(Nie pokazano 2 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
− | '''DZIESIĘCIOTYSIĘCZNIKI''', popularna nazwa (od nośności około 10 | + | [[File:Dziesięciotysieczniki.jpg|thumb|MS „Marceli Nowotko”, prototyp polskich dziesięciotysięczników (B-54/I), zbudowany w Stoczni Gdańskiej (położenie stępki 31 I 1955, wodowany 15 XI 1955, w eksploatacji od 31 X 1956 do 1980)]] |
+ | |||
+ | '''DZIESIĘCIOTYSIĘCZNIKI''', popularna nazwa (od nośności około 10 000 ton, pojemność 6700 RT) drobnicowców typu B-54, budowanych w [[STOCZNIA GDAŃSKA | Stoczni Gdańskiej]] w latach 1955–1963 (29 jednostek, 13 na eksport, z tych trzy ukończyła Stocznia im. Komuny Paryskiej w Gdyni), także w okresie 1960–1962 w Stoczni Szczecińskiej (sześć jednostek, dwie na eksport, ponadto w 1961–1965 sześć jednostek zmodernizowanego typu B-454, z tych 4 na eksport). <br/><br/> | ||
+ | Były symbolem nowoczesności i rozwoju polskiego przemysłu okrętowego oraz polskiej żeglugi liniowej. Pierwsze duże motorowce polskiej produkcji; zapoczątkowały eksport statków towarowych do Europy Zachodniej („Rhone” w 1961, dla Szwajcarii); inaugurowały połączenia i linie [[POLSKIE LINIE OCEANICZNE. ODDZIAŁ W GDAŃSKU | Polskich Linii Oceanicznych]] (PLO): prototypowy „Marceli Nowotko” jako pierwszy polski statek towarowy zawinął do Japonii (1957), otwierał linię australijską (1971) i indonezyjsko-filipińską (1979), „Stefan Okrzeja” inaugurował linię towarową do USA (1958) i jako pierwszy statek PLO zawinął do Australii (1959). Ostatnie dwie jednostki PLO sprzedano na złom w 1986. Głównym projektantem typu B-54 był [[PACZEŚNIAK JERZY, profesor Politechniki Gdańskiej | Jerzy Pacześniak]]. {{author: MBŁ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]] |
Aktualna wersja na dzień 09:23, 20 gru 2022
DZIESIĘCIOTYSIĘCZNIKI, popularna nazwa (od nośności około 10 000 ton, pojemność 6700 RT) drobnicowców typu B-54, budowanych w Stoczni Gdańskiej w latach 1955–1963 (29 jednostek, 13 na eksport, z tych trzy ukończyła Stocznia im. Komuny Paryskiej w Gdyni), także w okresie 1960–1962 w Stoczni Szczecińskiej (sześć jednostek, dwie na eksport, ponadto w 1961–1965 sześć jednostek zmodernizowanego typu B-454, z tych 4 na eksport).
Były symbolem nowoczesności i rozwoju polskiego przemysłu okrętowego oraz polskiej żeglugi liniowej. Pierwsze duże motorowce polskiej produkcji; zapoczątkowały eksport statków towarowych do Europy Zachodniej („Rhone” w 1961, dla Szwajcarii); inaugurowały połączenia i linie Polskich Linii Oceanicznych (PLO): prototypowy „Marceli Nowotko” jako pierwszy polski statek towarowy zawinął do Japonii (1957), otwierał linię australijską (1971) i indonezyjsko-filipińską (1979), „Stefan Okrzeja” inaugurował linię towarową do USA (1958) i jako pierwszy statek PLO zawinął do Australii (1959). Ostatnie dwie jednostki PLO sprzedano na złom w 1986. Głównym projektantem typu B-54 był Jerzy Pacześniak.