GDAŃSK (ex „Danzig”), stalowy holownik parowy (1897)
m (M.Ogonowska przeniósł stronę GDAŃSK (ex „Danizg”), stalowy holownik parowy (1897) na GDAŃSK (ex „Danzig”), stalowy holownik parowy (1897), bez pozostawienia przekierowania pod starym tytułem) |
|||
(Nie pokazano 1 wersji utworzonej przez jednego użytkownika) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
− | '''„GDAŃSK”''' (ex „Danzig”), stalowy holownik parowy, bocznokołowiec, zbudowany w 1897 | + | '''„GDAŃSK”''' (ex „Danzig”), stalowy holownik parowy, bocznokołowiec, zbudowany w 1897 w [[STOCZNIA KLAWITTERA | Stoczni Klawittera]], wyporność 181 ton; długość 44,98, szerokość 6,70 m; 250 KM, 8 ludzi. Do 1914 pływał w firmie [[ICK JOHANNES FERDINAND LEOPOLD, armator | Johannesa Icka]] na trasie Gdańsk–Warszawa (holowanie barek). Podczas I wojny światowej zmilitaryzowany, zwrócony właścicielowi, w 1920 nabyty przez gdańskiego armatora Gustava Pohlmanna, w 1928 nabyty przez Towarzystwo Akcyjne „Lloyd Bydgoski” i przemianowany na „Gdańsk”. |
+ | <br/><br/> | ||
+ | We wrześniu 1939 zajęty w Gdańsku przez Niemców, przekazany Bromberger Schleppschifffahrt AG pod zmienioną nazwą „Eduard Krause”. W lutym 1945 przejęty przez Armię Czerwoną, do kwietnia używany przez jednostki saperskie przy budowie drewnianego mostu drogowego w Chełmnie, obsługiwał przeprawę wojskową koło Tczewa. 10 V 1945 przejęty przez Komisariat Żeglugi Śródlądowej w Bydgoszczy, powrócił do nazwy „Gdańsk”. Pływał z transportami żywności do Warszawy, w latach 1946–1947 wykorzystywany był przy wywozie gruzu z Warszawy. Pływał w firmach i przedsiębiorstwach z siedzibą w Bydgoszczy, w okresie 1952–1954 poddany generalnemu remontowi. Wycofany ze służby w 1968, trzy lata później złomowany. {{author: RED}}[[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]] |
Aktualna wersja na dzień 10:55, 1 gru 2022
„GDAŃSK” (ex „Danzig”), stalowy holownik parowy, bocznokołowiec, zbudowany w 1897 w Stoczni Klawittera, wyporność 181 ton; długość 44,98, szerokość 6,70 m; 250 KM, 8 ludzi. Do 1914 pływał w firmie Johannesa Icka na trasie Gdańsk–Warszawa (holowanie barek). Podczas I wojny światowej zmilitaryzowany, zwrócony właścicielowi, w 1920 nabyty przez gdańskiego armatora Gustava Pohlmanna, w 1928 nabyty przez Towarzystwo Akcyjne „Lloyd Bydgoski” i przemianowany na „Gdańsk”.
We wrześniu 1939 zajęty w Gdańsku przez Niemców, przekazany Bromberger Schleppschifffahrt AG pod zmienioną nazwą „Eduard Krause”. W lutym 1945 przejęty przez Armię Czerwoną, do kwietnia używany przez jednostki saperskie przy budowie drewnianego mostu drogowego w Chełmnie, obsługiwał przeprawę wojskową koło Tczewa. 10 V 1945 przejęty przez Komisariat Żeglugi Śródlądowej w Bydgoszczy, powrócił do nazwy „Gdańsk”. Pływał z transportami żywności do Warszawy, w latach 1946–1947 wykorzystywany był przy wywozie gruzu z Warszawy. Pływał w firmach i przedsiębiorstwach z siedzibą w Bydgoszczy, w okresie 1952–1954 poddany generalnemu remontowi. Wycofany ze służby w 1968, trzy lata później złomowany.