STOCZNIA JACHTOWA IM. J. CONRADA KORZENIOWSKIEGO

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
 
(Nie pokazano 3 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
 
{{paper}}
 
{{paper}}
 
[[File:Stocznia Jachtowa im. J. Conrada Korzeniowskiego.JPG|thumb|Stocznia Jachtowa im. J. Conrada Korzeniowskiego]]
 
[[File:Stocznia Jachtowa im. J. Conrada Korzeniowskiego.JPG|thumb|Stocznia Jachtowa im. J. Conrada Korzeniowskiego]]
'''STOCZNIA''' (Gdańska Stocznia)  
+
 
'''JACHTOWA IM. J. CONRADA KORZENIOWSKIEGO''', ul. Sienna 45. Powstała na bazie poniemieckiej firmy Boots- und Yachtwerft Friedrich Kropp Danzig Heubude, próbującej w latach 1942–1945 rozwinąć produkcję łodzi i jachtów. Od 1945 roku oddział Stoczni Rybackiej w Gdyni, produkuje drewniane jednostki rybackie typu MIR-20A (w 1946–1948 wraz z bazą w Gdyni wybudował około 20 jednostek), wybudowała także po jednym kutrze typu KG-177 i KU-150 oraz kilka kadłubów kutra typu KS-150. 1 III 1951 przemianowana na Państwowe Przedsiębiorstwo Gdańska Stocznia Jachtowa. Zajmowała się remontami i produkcją mniejszych jednostek sportowych, od 1959 uruchomiła produkcję jachtów turystyczno-regatowych typu „Ametyst” i „King’s Ametyst” (cała seria 93 jachtów sprzedana w okresie 1960–1967 za granicę). Ponadto produkuje różne typy jednostek sportowych projektowanych przez osoby prywatne i własne biuro konstrukcyjne. W 1963–1967 eksportowano ponad 200 jachtów rocznie. W latach następnych wytwarzano jachty typu „Hjuvik Kryssare”, „Opal”, „Szmaragd”, „Szafir” i inne. Wersja Szmaragd i była prototypowym jachtem z tworzyw sztucznych (z laminatu). Produkcja jachtów różnych wielkości z tworzyw sztucznych stała się podstawą eksportu tej stoczni. Lata 1989–1990 przyniosły problemy ekonomiczne; stocznię poddano restrukturyzacji, podziałowi na kilka firm oraz prywatyzacji. Na jej terenie działają obecnie 3 firmy produkujące jachty i osprzęt żeglarski (zwłaszcza na eksport). W tym Shipyard Martitime Europa specjalizuje się w budowie jachtów żaglowych ze stopów aluminium, wytwarza też maszty, takielunek i żagle, a Polaris, wykorzystując formy i oprzyrządowanie z byłej stoczni produkującej jachty – łodzie i kutry z laminatów poliestrowo-szklanych. Kooperują z nimi firmy wytwarzające różnej wielkości ożaglowanie. Oprócz zakładów związanych z budową jachtów na terenie dawnej stoczni funkcjonuje Conrad-Models, jedyny w Gdańsku zakład specjalizujący się w budowie modeli statków. {{author: JL}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]]
+
'''STOCZNIA''' (Gdańska Stocznia) '''JACHTOWA IM. J. CONRADA KORZENIOWSKIEGO''', ul. Sienna 45. Powstała na bazie poniemieckiej firmy Boots- und Yachtwerft Friedrich Kropp Danzig Heubude, próbującej w latach 1942–1945 rozwinąć produkcję łodzi i jachtów. Od 1945 oddział Stoczni Rybackiej w Gdyni, produkujący drewniane jednostki rybackie typu MIR-20A (w latach 1946–1948 wraz z bazą w Gdyni oddał do użytku około 20 jednostek), wybudował także po jednym kutrze typu KG-177 i KU-150 oraz kilka kadłubów kutra typu KS-150. 1 III 1951 przemianowana na Państwowe Przedsiębiorstwo Gdańska Stocznia Jachtowa. Zajmowała się remontami i produkcją mniejszych jednostek sportowych, od 1959 uruchomiła produkcję jachtów turystyczno-regatowych typu „Ametyst” i „King’s Ametyst” (cała seria 93 jachtów sprzedana w okresie 1960–1967 za granicę). Ponadto produkowała różne typy jednostek sportowych projektowanych przez osoby prywatne i własne biuro konstrukcyjne. W okresie 1963–1967 eksportowano ponad 200 jachtów rocznie. W latach następnych wytwarzano jachty typu „Hjuvik Kryssare”, „Opal”, „Szmaragd”, „Szafir” i inne. Wersja „Szmaragd” I była prototypowym jachtem z tworzyw sztucznych (z laminatu). Produkcja jachtów różnych wielkości z tworzyw sztucznych stała się podstawą eksportu tej stoczni. Od 1971 zmieniła nazwę na Gdańska Stocznia Jachtowa STOGI, w 1980 uzyskała tytułową nazwę. <br/><br/>
 +
Lata 1989–1990 przyniosły problemy ekonomiczne; stocznię poddano restrukturyzacji, podziałowi na kilka firm oraz prywatyzacji. Na jej terenie działała firma Shipyard Maritime Europe (później Maritim-Shipyard sp.z o.o.), w 2012 przeniesiona nieopodal na ul. Siennicką 25 oraz do 2002 Polaris, budująca łodzie i kutry z laminatów poliestrowo-szklanych z wykorzystaniem form i oprzyrządowania z byłej stoczni produkującej jachty. Następnie teren działalności firm produkujących jachty i osprzęt żeglarski (zwłaszcza na eksport): dawnej stoczni pod kolejną nazwą CONRAD Shipyard, CONRAD S.A. Budowa i wyposażenie jachtów, która specjalizuje się w budowie jachtów żaglowych ze stopów aluminium, wytwarza też maszty, takielunek i żagle, oraz biura projektowego Marine-Projects Ltd Sp. z o.o. Kooperują z nimi firmy wytwarzające różnej wielkości ożaglowanie. Oprócz zakładów związanych z budową jachtów na terenie dawnej stoczni funkcjonuje Conrad Model sp. z o.o, jedyny w Gdańsku zakład specjalizujący się w budowie modeli redukcyjnych statków. {{author: JL}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]]

Aktualna wersja na dzień 08:04, 26 mar 2022

Stocznia Jachtowa im. J. Conrada Korzeniowskiego

STOCZNIA (Gdańska Stocznia) JACHTOWA IM. J. CONRADA KORZENIOWSKIEGO, ul. Sienna 45. Powstała na bazie poniemieckiej firmy Boots- und Yachtwerft Friedrich Kropp Danzig Heubude, próbującej w latach 1942–1945 rozwinąć produkcję łodzi i jachtów. Od 1945 oddział Stoczni Rybackiej w Gdyni, produkujący drewniane jednostki rybackie typu MIR-20A (w latach 1946–1948 wraz z bazą w Gdyni oddał do użytku około 20 jednostek), wybudował także po jednym kutrze typu KG-177 i KU-150 oraz kilka kadłubów kutra typu KS-150. 1 III 1951 przemianowana na Państwowe Przedsiębiorstwo Gdańska Stocznia Jachtowa. Zajmowała się remontami i produkcją mniejszych jednostek sportowych, od 1959 uruchomiła produkcję jachtów turystyczno-regatowych typu „Ametyst” i „King’s Ametyst” (cała seria 93 jachtów sprzedana w okresie 1960–1967 za granicę). Ponadto produkowała różne typy jednostek sportowych projektowanych przez osoby prywatne i własne biuro konstrukcyjne. W okresie 1963–1967 eksportowano ponad 200 jachtów rocznie. W latach następnych wytwarzano jachty typu „Hjuvik Kryssare”, „Opal”, „Szmaragd”, „Szafir” i inne. Wersja „Szmaragd” I była prototypowym jachtem z tworzyw sztucznych (z laminatu). Produkcja jachtów różnych wielkości z tworzyw sztucznych stała się podstawą eksportu tej stoczni. Od 1971 zmieniła nazwę na Gdańska Stocznia Jachtowa STOGI, w 1980 uzyskała tytułową nazwę.

Lata 1989–1990 przyniosły problemy ekonomiczne; stocznię poddano restrukturyzacji, podziałowi na kilka firm oraz prywatyzacji. Na jej terenie działała firma Shipyard Maritime Europe (później Maritim-Shipyard sp.z o.o.), w 2012 przeniesiona nieopodal na ul. Siennicką 25 oraz do 2002 Polaris, budująca łodzie i kutry z laminatów poliestrowo-szklanych z wykorzystaniem form i oprzyrządowania z byłej stoczni produkującej jachty. Następnie teren działalności firm produkujących jachty i osprzęt żeglarski (zwłaszcza na eksport): dawnej stoczni pod kolejną nazwą CONRAD Shipyard, CONRAD S.A. Budowa i wyposażenie jachtów, która specjalizuje się w budowie jachtów żaglowych ze stopów aluminium, wytwarza też maszty, takielunek i żagle, oraz biura projektowego Marine-Projects Ltd Sp. z o.o. Kooperują z nimi firmy wytwarzające różnej wielkości ożaglowanie. Oprócz zakładów związanych z budową jachtów na terenie dawnej stoczni funkcjonuje Conrad Model sp. z o.o, jedyny w Gdańsku zakład specjalizujący się w budowie modeli redukcyjnych statków. JL

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania