POLSKIE LINIE OCEANICZNE. ODDZIAŁ W GDAŃSKU
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
− | '''POLSKIE LINIE OCEANICZNE. ODDZIAŁ W GDAŃSKU''' (PLO), część państwowego przedsiębiorstwa armatorskiego z siedzibą w Gdyni, utworzonego 1 II 1963 jako oddział w celu zarządzania liniami regularnymi do portów Morza Śródziemnego, południowej Azji i wschodniej Afryki oraz flotą zbiornikowców; mieścił się przy ul. Długiej 75/76. Statki obsługujące jego linie nosiły na rufie nazwę portu macierzystego: Gdańsk. W 1963 | + | '''POLSKIE LINIE OCEANICZNE. ODDZIAŁ W GDAŃSKU''' (PLO), część państwowego przedsiębiorstwa armatorskiego z siedzibą w Gdyni, utworzonego 1 II 1963 jako oddział w celu zarządzania liniami regularnymi do portów Morza Śródziemnego, południowej Azji i wschodniej Afryki oraz flotą zbiornikowców; mieścił się przy ul. Długiej 75/76. Statki obsługujące jego linie nosiły na rufie nazwę portu macierzystego: Gdańsk.<br/><br/> |
+ | W 1963 eksploatował 28 drobnicowców i pięć zbiornikowców o nośności 247 tysięcy ton (43% tonażu PLO). W 1970 przekształcony w Zakład Linii Afrykańskich i Śródziemnomorskich PLO z Oddziałem w Szczecinie. W ramach reorganizacji żeglugi handlowej przejął od Polskiej Żeglugi Morskiej w Szczecinie linię zachodnioafrykańską z 17 statkami drobnicowymi i przekazał jej pięć zbiornikowców. Największy potencjał w latach 1977–1978, eksploatował 57 drobnicowców, w tym 27 na liniach śródziemnomorskich, 20 na zachodnio- i 10 na wschodnioafrykańskich o łącznej nośności 290 tysięcy ton (27% tonażu PLO). W 1983 przekazał linię zachodnioafrykańską Zakładowi PLO w Szczecinie i przejął od Zakładu w Gdyni linię do Zatoki Perskiej. | ||
+ | Po 1977 otrzymał tylko pięć nowych statków (1987–1989). W 1991 przeniesiony do głównej siedziby firmy w Gdyni, eksploatował pięć pojazdowców i 18 drobnicowców o łącznej nośności 197 tysięcy ton (23% tonażu PLO). Rozwiązany w roku 1993. {{author: MBŁ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]] |
Aktualna wersja na dzień 18:51, 27 lis 2021
POLSKIE LINIE OCEANICZNE. ODDZIAŁ W GDAŃSKU (PLO), część państwowego przedsiębiorstwa armatorskiego z siedzibą w Gdyni, utworzonego 1 II 1963 jako oddział w celu zarządzania liniami regularnymi do portów Morza Śródziemnego, południowej Azji i wschodniej Afryki oraz flotą zbiornikowców; mieścił się przy ul. Długiej 75/76. Statki obsługujące jego linie nosiły na rufie nazwę portu macierzystego: Gdańsk.
W 1963 eksploatował 28 drobnicowców i pięć zbiornikowców o nośności 247 tysięcy ton (43% tonażu PLO). W 1970 przekształcony w Zakład Linii Afrykańskich i Śródziemnomorskich PLO z Oddziałem w Szczecinie. W ramach reorganizacji żeglugi handlowej przejął od Polskiej Żeglugi Morskiej w Szczecinie linię zachodnioafrykańską z 17 statkami drobnicowymi i przekazał jej pięć zbiornikowców. Największy potencjał w latach 1977–1978, eksploatował 57 drobnicowców, w tym 27 na liniach śródziemnomorskich, 20 na zachodnio- i 10 na wschodnioafrykańskich o łącznej nośności 290 tysięcy ton (27% tonażu PLO). W 1983 przekazał linię zachodnioafrykańską Zakładowi PLO w Szczecinie i przejął od Zakładu w Gdyni linię do Zatoki Perskiej.
Po 1977 otrzymał tylko pięć nowych statków (1987–1989). W 1991 przeniesiony do głównej siedziby firmy w Gdyni, eksploatował pięć pojazdowców i 18 drobnicowców o łącznej nośności 197 tysięcy ton (23% tonażu PLO). Rozwiązany w roku 1993.