STOCZNIA REMONTOWA

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
(Utworzył nową stronę „{{paper}} Remont Daru Pomorza w Gdańskiej Stoczni Remontowej 2008[[File:Gd...”)
 
 
(Nie pokazano 24 wersji utworzonych przez 6 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
 
{{paper}}
 
{{paper}}
[[File:Remont____Daru_Pomorza____w_Gdańskiej_Stoczni_Remontowej__2008.JPG|thumb|Remont    Daru Pomorza    w Gdańskiej Stoczni Remontowej 2008]][[File:Gdańska_Stocznia_Remontowa.JPG|thumb|Gdańska Stocznia Remontowa]]STOCZNIA REMONTOWA (Gdańska Stocznia Remontowa im. J. Piłsudskiego, Remontowa SA). Początkowo Baza Remontowa Ostrów utworzona 1 VII 1952 po odłączeniu od q Stoczni Gd. (im. Lenina) jako specjalistyczne przedsięb. podporządkowane q Centralnemu Zarządowi Przemysłu Okrętowego. 7 XI 1952 przyjęła nazwę Gdańska Stocznia Remontowa, w grudniu 1952 wraz z podobnym przedsiębiorstwem w Szczecinie przekazana do resortu żeglugi. Specjalizowała się w remontach statków, sporadycznie zajmowała się budową małych jednostek pływających (holownik i ponton dla nurków, 1957). W 1962–64 zbudowała 20 barek o nośności 100 t. W 1963 pozyskała 2 doki pływające. Od 1964 rozpoczęła budowę doków pływających na własny użytek, a potem także na eksport. Powstawały one w specjalnie utworzonym zakładzie stosującym budowę blokową. Poszczególne segmenty doków wodowano i łączono na wodzie wg technologii opracowanej przez pol. okrętowców. Największym tego rodzaju przedsięwzięciem było oddanie do służby 1974 doku o nośności 55 tys. t, zamówionego przez stocznię Götaverken w Göteborgu. W 1967 q Zjednoczenie Przemysłu Okrętowego utworzyło Przedsiębiorstwo Projektowo-Technologiczne Przemysłu Okrętowego Promor, którego zadaniem było opracowywanie dokumentacji konstruktorskiej oraz projektowania małych jednostek specjalistycznych przewidywanych do produkcji w stoczniach remontowych. Potrzeba wyspecjalizowanego biura kontraktacji usług remontowych, obrotu statkami do 40 m dł. i jednostkami sportowymi doprowadziła do wydzielenia z q Centromoru Przedsiębiorstwa Handlu Zagranicznego Navimor, które decyzją Ministra Żeglugi podporządkowano Zjed noczeniu Morskich Stoczni Remontowych. Stoczniowcy z GSR aktywnie uczestniczyli w strajkach okupacyjnych w sierpniu 1980 i od 13 XII 1981. Po plebiscycie wśród pracowników 11 XI 1981 przyjęła imię Józefa Piłsudskiego. W okresie q stanu wojennego wielu stoczniowców represjonowano, usunięto również z nazwy stoczni imię J. Piłsudskiego. Od 23 VIII 1988 stoczniowcy brali udział w ogólnopol. akcji protestacyjnej. 12 V 1989 przywrócono GSR imię J. Piłsudskiego, zreorganizowano też stocznię, dostosowując ją do funkcjonowania w ramach gospodarki rynkowej. Doprowadziło to do zwiększenia zakresu usług dla armatorów zach. (1990 – 8%, 2001 – 86%). Głównie były to usługi remontowe. Dużym osiągnięciem stała się w 1995–96 przebudowa wyprodukowanego w Stoczni Szczecińskiej masowca typu B-570 „Penelope” na zbiornikowiec do przewozu kwasu siarkowego lub płynnej (w temp. +150 stopni) siarki. Nie mniej skomplikowana była przebudowa promu kolejowego „Mukran” na wielofunkcyjny prom, który opuścił GSR p.n. „Petersburg”. Po tym kontrakcie jedną ze specjalizacji stoczni stała się przebudowa i modernizacja promów na dużą skalę dla armatorów zagranicznych oraz budowa promów fiordowych dla Norwegii. W zakresie dostaw specjalistycznych GSR szczyciła się zrealizowanym kontraktem na budowę supernowoczesnej pogłębiarki „Nautilius” dla firmy z Holandii, budową elementów największej pod względem masy platformy wiertniczej dla międzynarodowej spółki Hibernia. U schyłku 1997 przekazała do służby statek szkolny „Navigator XXI” Akademii Morskiej w Szczecinie oraz „Horyzont II” – Akademii Morskiej w Gdyni. W 2001 przeprowadzono udaną prywatyzac- ję GSR i zmieniono nazwę na Gdańska Stocznia Remontowa im. Józefa Piłsudskiego SA, używana jest też nazwa handl. Remontowa SA. Pozostaje największą pol. stocznią remontową z siedzibą na Ostrowiu (średnio remontuje 200 statków każdego roku). Sukcesami i dekady XXI w. są też modernizacje platform i wież wiertniczych, przebudowa statków do obsługi platform i stanowisk eksploracji podwodnych. Do liczących się osiągnięć należą m.in. udane przebudowy zbiornikowców na statki do innych wyspecjalizowanych funkcji. W następstwie rozwoju stoczni utworzono grupę kapitałową o nazwie Grupa Remontowa, skupiającą rozmaite firmy branży okrętowej, w tym byłą Stocznię Północną, funkcjonującą jako Remontowa Shipbuilding SA. {{author: JL}} [[Category: Encyklopedia]]
+
[[File: 1_Gdanska_Stocznia_Remontowa.png |thumb| Jeden z doków Stoczni Remontowej, na pierwszym planie „Zbierak-1” i „Zbierak-2”, przeznaczone do zbierania zanieczyszczeń ropopochodnych, 2012]]
 +
[[File: 2_Gdańska_Stocznia_Remontowa.jpg |thumb|   Wodowanie w Stoczni Remontowej  żaglowca „El Mellah”  dla Marynarki Wojennej Algierii, 2015]]
 +
'''STOCZNIA REMONTOWA''' (GSR; Gdańska Stocznia Remontowa im. J. Piłsudskiego, Remontowa SA). Początkowo Baza Remontowa Ostrów utworzona 1 VII 1952 po odłączeniu od [[STOCZNIA GDAŃSKA | Stoczni Gdańskiej]] (im. Lenina) jako specjalistyczne przedsiębiorstwo podporządkowane [[CENTRALNY ZARZĄD PRZEMYSŁU OKRĘTOWEGO | Centralnemu Zarządowi Przemysłu Okrętowego]]. 7 XI 1952 przyjęła nazwę Gdańska Stocznia Remontowa, w grudniu 1952 wraz z podobnym przedsiębiorstwem w Szczecinie przekazana do resortu żeglugi.<br/><br/>
 +
Specjalizowała się w remontach statków, sporadycznie zajmowała się budową małych jednostek pływających (holownik i ponton dla nurków, 1957). W latach 1962–1964 zbudowała 20 barek o nośności 100 ton. W 1963 pozyskała dwa doki pływające. Od 1964 rozpoczęła budowę doków pływających na własny użytek, a potem także na eksport. Powstawały one w specjalnie utworzonym zakładzie stosującym budowę blokową. Poszczególne segmenty doków wodowano i łączono na wodzie według technologii opracowanej przez polskich okrętowców. Największym tego rodzaju przedsięwzięciem było oddanie do służby w 1974 doku o nośności 55 000 ton, zamówionego przez stocznię Götaverken w Göteborgu.<br/><br/>
 +
W 1967 Zjednoczenie Przemysłu Okrętowego utworzyło Przedsiębiorstwo Projektowo-Technologiczne Przemysłu Okrętowego Promor, którego zadaniem było opracowywanie dokumentacji konstruktorskiej oraz projektowania małych jednostek specjalistycznych przewidywanych do produkcji w stoczniach remontowych. Potrzeba wyspecjalizowanego biura kontraktacji usług remontowych, obrotu statkami do 40 m długości i jednostkami sportowymi doprowadziła do wydzielenia z [[CENTROMOR | Centromoru]] Przedsiębiorstwa Handlu Zagranicznego Navimor, które decyzją Ministra Żeglugi podporządkowano Zjednoczeniu Morskich Stoczni Remontowych.<br/><br/>
 +
Stoczniowcy z GSR aktywnie uczestniczyli w strajkach okupacyjnych w [[SIERPIEŃ 1980 | sierpniu 1980]] i od 13 XII 1981. Po plebiscycie wśród pracowników 11 XI 1981 przyjęła imię Józefa Piłsudskiego. W okresie [[STAN WOJENNY | stanu wojennego]] wielu stoczniowców represjonowano, usunięto również z nazwy stoczni imię J. Piłsudskiego. Od 23 VIII 1988 stoczniowcy brali udział w ogólnopolskiej akcji protestacyjnej. <br/><br/>
 +
12 V 1989 przywrócono GSR imię J. Piłsudskiego, zreorganizowano też stocznię, dostosowując ją do funkcjonowania w ramach gospodarki rynkowej. Doprowadziło to do zwiększenia zakresu usług dla armatorów zachodnich (w 1990 – 8%, w 2001 – 86%). Głównie były to usługi remontowe. Dużym osiągnięciem stała się w 1995–1996 przebudowa wyprodukowanego w Stoczni Szczecińskiej masowca typu B-570 „Penelope” na zbiornikowiec do przewozu kwasu siarkowego lub płynnej (w temperaturze +150 stopni) siarki. Nie mniej skomplikowana była przebudowa promu kolejowego „Mukran” na wielofunkcyjny prom, który opuścił GSR pod nazwą „Petersburg”. Po tym kontrakcie jedną ze specjalizacji stoczni stała się przebudowa i modernizacja promów na dużą skalę dla armatorów zagranicznych oraz budowa promów fiordowych dla Norwegii.<br/><br/>
 +
W zakresie dostaw specjalistycznych GSR szczyciła się zrealizowanym kontraktem na budowę supernowoczesnej pogłębiarki „Nautilius” dla firmy z Holandii, budową elementów największej pod względem masy platformy wiertniczej dla międzynarodowej spółki Hibernia. U schyłku 1997 roku przekazała do służby statek szkolny „Navigator XXI” Akademii Morskiej w Szczecinie oraz [[HORYZONT II, statek szkolno-badawczy | „Horyzont II”]] – Akademii Morskiej w Gdyni. <br/><br/>
 +
W 2001 przeprowadzono udaną prywatyzację GSR i zmieniono nazwę na Gdańska Stocznia Remontowa im. Józefa Piłsudskiego SA, używana jest też nazwa handlowa Remontowa SA. Pozostaje największą polską stocznią remontową z siedzibą na Ostrowiu (średnio remontuje 200 statków każdego roku). Sukcesami pierwszej dekady XXI wieku były też modernizacje platform i wież wiertniczych, przebudowa statków do obsługi platform i stanowisk eksploracji podwodnych. Do liczących się osiągnięć należą m.in. udane przebudowy zbiornikowców na statki do innych wyspecjalizowanych funkcji.<br/><br/>
 +
W następstwie rozwoju stoczni [[STOCZNIA PÓŁNOCNA IM. BOHATERÓW WESTERPLATTE | Remontowa Shipbuilding SA]] oraz Remontowa SA utworzono grupę kapitałową o nazwie Remontowa Holding SA, skupiającą rozmaite firmy branży okrętowej. Jej pierwszym prezesem był [[SOYKA PIOTR, menedżer | Piotr Soyka]]. W 2016 zysk netto stoczni wyniósł 22,8 mln zł, w 2017 – 58 ml zł, w 2018 – 65 mln zł przy ponad 1,08 mld zł przychodu i zatrudnieniu około 1660 pracowników. {{author: JL}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]]

Aktualna wersja na dzień 10:57, 5 wrz 2024

Jeden z doków Stoczni Remontowej, na pierwszym planie „Zbierak-1” i „Zbierak-2”, przeznaczone do zbierania zanieczyszczeń ropopochodnych, 2012
Wodowanie w Stoczni Remontowej żaglowca „El Mellah” dla Marynarki Wojennej Algierii, 2015

STOCZNIA REMONTOWA (GSR; Gdańska Stocznia Remontowa im. J. Piłsudskiego, Remontowa SA). Początkowo Baza Remontowa Ostrów utworzona 1 VII 1952 po odłączeniu od Stoczni Gdańskiej (im. Lenina) jako specjalistyczne przedsiębiorstwo podporządkowane Centralnemu Zarządowi Przemysłu Okrętowego. 7 XI 1952 przyjęła nazwę Gdańska Stocznia Remontowa, w grudniu 1952 wraz z podobnym przedsiębiorstwem w Szczecinie przekazana do resortu żeglugi.

Specjalizowała się w remontach statków, sporadycznie zajmowała się budową małych jednostek pływających (holownik i ponton dla nurków, 1957). W latach 1962–1964 zbudowała 20 barek o nośności 100 ton. W 1963 pozyskała dwa doki pływające. Od 1964 rozpoczęła budowę doków pływających na własny użytek, a potem także na eksport. Powstawały one w specjalnie utworzonym zakładzie stosującym budowę blokową. Poszczególne segmenty doków wodowano i łączono na wodzie według technologii opracowanej przez polskich okrętowców. Największym tego rodzaju przedsięwzięciem było oddanie do służby w 1974 doku o nośności 55 000 ton, zamówionego przez stocznię Götaverken w Göteborgu.

W 1967 Zjednoczenie Przemysłu Okrętowego utworzyło Przedsiębiorstwo Projektowo-Technologiczne Przemysłu Okrętowego Promor, którego zadaniem było opracowywanie dokumentacji konstruktorskiej oraz projektowania małych jednostek specjalistycznych przewidywanych do produkcji w stoczniach remontowych. Potrzeba wyspecjalizowanego biura kontraktacji usług remontowych, obrotu statkami do 40 m długości i jednostkami sportowymi doprowadziła do wydzielenia z Centromoru Przedsiębiorstwa Handlu Zagranicznego Navimor, które decyzją Ministra Żeglugi podporządkowano Zjednoczeniu Morskich Stoczni Remontowych.

Stoczniowcy z GSR aktywnie uczestniczyli w strajkach okupacyjnych w sierpniu 1980 i od 13 XII 1981. Po plebiscycie wśród pracowników 11 XI 1981 przyjęła imię Józefa Piłsudskiego. W okresie stanu wojennego wielu stoczniowców represjonowano, usunięto również z nazwy stoczni imię J. Piłsudskiego. Od 23 VIII 1988 stoczniowcy brali udział w ogólnopolskiej akcji protestacyjnej.

12 V 1989 przywrócono GSR imię J. Piłsudskiego, zreorganizowano też stocznię, dostosowując ją do funkcjonowania w ramach gospodarki rynkowej. Doprowadziło to do zwiększenia zakresu usług dla armatorów zachodnich (w 1990 – 8%, w 2001 – 86%). Głównie były to usługi remontowe. Dużym osiągnięciem stała się w 1995–1996 przebudowa wyprodukowanego w Stoczni Szczecińskiej masowca typu B-570 „Penelope” na zbiornikowiec do przewozu kwasu siarkowego lub płynnej (w temperaturze +150 stopni) siarki. Nie mniej skomplikowana była przebudowa promu kolejowego „Mukran” na wielofunkcyjny prom, który opuścił GSR pod nazwą „Petersburg”. Po tym kontrakcie jedną ze specjalizacji stoczni stała się przebudowa i modernizacja promów na dużą skalę dla armatorów zagranicznych oraz budowa promów fiordowych dla Norwegii.

W zakresie dostaw specjalistycznych GSR szczyciła się zrealizowanym kontraktem na budowę supernowoczesnej pogłębiarki „Nautilius” dla firmy z Holandii, budową elementów największej pod względem masy platformy wiertniczej dla międzynarodowej spółki Hibernia. U schyłku 1997 roku przekazała do służby statek szkolny „Navigator XXI” Akademii Morskiej w Szczecinie oraz „Horyzont II” – Akademii Morskiej w Gdyni.

W 2001 przeprowadzono udaną prywatyzację GSR i zmieniono nazwę na Gdańska Stocznia Remontowa im. Józefa Piłsudskiego SA, używana jest też nazwa handlowa Remontowa SA. Pozostaje największą polską stocznią remontową z siedzibą na Ostrowiu (średnio remontuje 200 statków każdego roku). Sukcesami pierwszej dekady XXI wieku były też modernizacje platform i wież wiertniczych, przebudowa statków do obsługi platform i stanowisk eksploracji podwodnych. Do liczących się osiągnięć należą m.in. udane przebudowy zbiornikowców na statki do innych wyspecjalizowanych funkcji.

W następstwie rozwoju stoczni Remontowa Shipbuilding SA oraz Remontowa SA utworzono grupę kapitałową o nazwie Remontowa Holding SA, skupiającą rozmaite firmy branży okrętowej. Jej pierwszym prezesem był Piotr Soyka. W 2016 zysk netto stoczni wyniósł 22,8 mln zł, w 2017 – 58 ml zł, w 2018 – 65 mln zł przy ponad 1,08 mld zł przychodu i zatrudnieniu około 1660 pracowników. JL

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania