STOCZNIA WOJANA

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
(Utworzył nową stronę „{{paper}} STOCZNIA WOJANA (A. und W. Wojan-Schiffswerft.), przedsiębiorstwo (q przedsiębiorstwa) założone ok. 1869 przez przybyłego do Gd. z Mazowsza Johanna Da...”)
 
 
(Nie pokazano 14 wersji utworzonych przez 6 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
 
{{paper}}
 
{{paper}}
STOCZNIA WOJANA (A. und W. Wojan-Schiffswerft.), przedsiębiorstwo (q przedsiębiorstwa) założone ok. 1869 przez przybyłego do Gd. z Mazowsza Johanna Daniela Wojana (1833 Kamieńczyk, Mazowsze – 28 X 1916 Gd.) Nad Martwą Wisłą, w rejonie Heubuder Straße (ul. Sienna) na Przeróbce, prowadził od 1869 wytwórnię łodzi rzecznych. Po 1900 zakład został przeniesiony na Troyl 13 (ul. Przetoczna). W 1908 był to jeszcze zakład budowy łodzi (Kahnbauerei). Johann Daniel Wojan pozostawił po sobie synów: Alberta (15 II 1865 Dobczikow? k. Płocka, zabór ros. – 7 i 1930 Gd.), ekonomistę z wykształceniem tech. Schiffbaumeister (mistrz budowy statków), Alexandra Ferdinanda (19 II 1869 Płock – 5 V 1928 Gd.) oraz inż. Waldemara (1870 – po 1939). Rozwój firmy nastąpił po 1914, kiedy Alexander i Waldemar Wojanowie przekształcili ją w małą stocznię (1921: A. und W. Wo- jan Schiffswerft und Schiffsreederei; po 1933: A. und W. Wojan Schiffswerft) produkowali obok łodzi także barki i promy rzeczne. W czasie i w. świat. świadczyła ona usługi na rzecz niem. marynarki wojennej. Jako stocznia remontowo-produkcyjna 1920 była wyposażona w 4 pochylnie oraz dok pływający o nośności 900 t. Remontowała mniejsze jednostki pływające, produkowała nadal barki rzeczne, holowniki, promy rzeczne, a także łodzie rybackie i spacerowe. W 1908 zatrudniała 65 osób, 1921 – 181, po 1930 zatrudnienie wzrosło do 250. Po 1 IX 1939 przejęta przez niem. skarb państwa jako mienie pożydowskie. Do 1940 wybudowano serię kilku dużych jachtów pełnomorskich oraz łącznie około 50 innych jednostek, największe były towarowy parowiec rzeczny „Emilie” (1909) i motorowy statek towarowy „Amsel” (1940: 551 t). W lutym 1943, z udziałami miasta Gd. i Stoczni Gd. SA utworzono w jej miejsce Danziger Flusschiffswerft GmbH (Gd. Stocznia Rzeczna Sp. z o.o.). Od 14 VI 1945, przemianowana na Stocznię nr 4, pozostawała pod zarządem q Zjednoczenia Stoczni Polskich, zlikwidowana 1947. W 1947–90 obszar zw. nabrzeżem Krakowskim zajmowany był gł. przez Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych, po 1970 także przez firmę zajmującą się demontażem wycofanych z eksploatacji mniejszych jednostek pływających. Obecnie miejsce budowy, głównie jachtów, przez firmy pryw. {{author: MrGl}} [[Category: Encyklopedia]]
+
'''STOCZNIA WOJANA''' (A. und W. Wojan-Schiffswerft), przedsiębiorstwo ([[PRZEDSIĘBIORSTWA I ZAKŁADY PRZEMYSŁOWE | przedsiębiorstwa i zakłady przemysłowe]]) założone około 1869 przez przybyłego do Gdańska z Mazowsza Johanna Daniela Wojana (1833 Kamieńczyk, Mazowsze – 28 X 1916 Gdańsk). Nad Martwą Wisłą, w rejonie Heubuder Straße (ul. Sienna) na Przeróbce, prowadził od 1869 wytwórnię łodzi rzecznych. Po 1900 zakład został przeniesiony na Troyl 13 (ul. Przetoczna).<br/><br/>
 +
W 1908 był to jeszcze zakład budowy łodzi (Kahnbauerei). Johann Daniel Wojan pozostawił po sobie synów: Alberta (15 II 1865 Dobrzyków koło Płocka, zabór rosyjski – 7 I 1930 Gdańsk), ekonomistę z wykształceniem technicznym Schiffbaumeister (mistrz budowy statków), Alexandra Ferdinanda (19 II 1869 Płock – 5 V 1928 Gdańsk) oraz inż. Waldemara (1870 – po 1939). Rozwój firmy nastąpił po 1914, kiedy Alexander i Waldemar Wojanowie przekształcili ją w małą stocznię (1921: A. und W. Wojan Schiffswerft und Schiffsreederei; po 1933: A. und W. Wojan Schiffswerft) produkowali obok łodzi także barki i promy rzeczne.<br/><br/>
 +
W czasie I wojny światowej świadczyła ona usługi na rzecz niemieckiej marynarki wojennej. Jako stocznia remontowo-produkcyjna w 1920 była wyposażona w cztery pochylnie oraz dok pływający o nośności 900 ton. Remontowała mniejsze jednostki pływające, produkowała nadal barki rzeczne, holowniki, promy rzeczne, a także łodzie rybackie i spacerowe. W 1908 zatrudniała 65 osób, w 1921 – 181, po 1930 zatrudnienie wzrosło do 250.<br/><br/>
 +
Po 1 IX 1939 przejęta przez niemiecki skarb państwa jako mienie pożydowskie. W początkowym okresie II wojny światowej otrzymała zlecenie na budowę ścigaczy torpedowych dla Kriegsmarine i elementów okrętów podwodnych dla gdańskich stoczni. Do 1940 wybudowano serię kilku dużych jachtów pełnomorskich oraz łącznie około 50 innych jednostek, największe były towarowy parowiec rzeczny „Emilie” (1909) i motorowy statek towarowy „Amsel” (1940: 551 ton). W 1942 zatrudniała 125 osób, głównie Polaków. W lutym 1943, z udziałami miasta Gdańska i Stoczni Gdańskiej SA utworzono w jej miejsce Danziger Flussschiffswerft GmbH (Gdańska Stocznia Rzeczna sp. z o.o.). W początkach 1944 rozpoczęto budowę nowych hal warsztatowo-produkcyjnych na potrzeby koncernu Kruppa. <br/><br/>
 +
Od 14 VI 1945, przemianowana na Stocznię nr 4, pozostawała pod zarządem [[STOCZNIE PO 1945. ZJEDNOCZENIE STOCZNI POLSKICH | Stocznie po 1945. Zjednoczenia Stoczni Polskich]]. W 1946 zatrudniała 263 osoby. Specjalizowała się w remontach taboru portowego i rzecznego. Między innymi wyremontowała zatopione podczas II wojny światowej: były holownik „Fram” (w Żegludze Polskiej gdański statek pasażerski „Danuta”); holowniki „Kurt”, „Adam” i „Orlik” (dla Głównego Urzędu Morskiego); statek pasażerski żeglugi przybrzeżnej „Weischelmünde”, [[WESTERPLATTE, prom pasażerski| prom „Westerplatte”]]. Z taboru rzecznego wyremontowała statek rzeczny „Konarski”, holownik „Żaba” (były „Ostmark”, pracujący przy przewozie między Świbnem a Mikoszewem), barki do transportu rzecznego (między innymi „Żorżett”, „Transport”). Zlikwidowana w 1947.<br/><br/>
 +
W latach 1947–1990 obszar zwany nabrzeżem Krakowskim zajmowany był głównie przez [[PRZEDSIĘBIORSTWO ROBÓT CZERPALNYCH I PODWODNYCH | Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych]], po 1970 także przez firmę zajmującą się demontażem wycofanych z eksploatacji mniejszych jednostek pływających. Obecnie miejsce budowy, głównie jachtów, przez firmy prywatne. {{author: MrGl}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]]

Aktualna wersja na dzień 20:02, 8 mar 2023

STOCZNIA WOJANA (A. und W. Wojan-Schiffswerft), przedsiębiorstwo ( przedsiębiorstwa i zakłady przemysłowe) założone około 1869 przez przybyłego do Gdańska z Mazowsza Johanna Daniela Wojana (1833 Kamieńczyk, Mazowsze – 28 X 1916 Gdańsk). Nad Martwą Wisłą, w rejonie Heubuder Straße (ul. Sienna) na Przeróbce, prowadził od 1869 wytwórnię łodzi rzecznych. Po 1900 zakład został przeniesiony na Troyl 13 (ul. Przetoczna).

W 1908 był to jeszcze zakład budowy łodzi (Kahnbauerei). Johann Daniel Wojan pozostawił po sobie synów: Alberta (15 II 1865 Dobrzyków koło Płocka, zabór rosyjski – 7 I 1930 Gdańsk), ekonomistę z wykształceniem technicznym Schiffbaumeister (mistrz budowy statków), Alexandra Ferdinanda (19 II 1869 Płock – 5 V 1928 Gdańsk) oraz inż. Waldemara (1870 – po 1939). Rozwój firmy nastąpił po 1914, kiedy Alexander i Waldemar Wojanowie przekształcili ją w małą stocznię (1921: A. und W. Wojan Schiffswerft und Schiffsreederei; po 1933: A. und W. Wojan Schiffswerft) produkowali obok łodzi także barki i promy rzeczne.

W czasie I wojny światowej świadczyła ona usługi na rzecz niemieckiej marynarki wojennej. Jako stocznia remontowo-produkcyjna w 1920 była wyposażona w cztery pochylnie oraz dok pływający o nośności 900 ton. Remontowała mniejsze jednostki pływające, produkowała nadal barki rzeczne, holowniki, promy rzeczne, a także łodzie rybackie i spacerowe. W 1908 zatrudniała 65 osób, w 1921 – 181, po 1930 zatrudnienie wzrosło do 250.

Po 1 IX 1939 przejęta przez niemiecki skarb państwa jako mienie pożydowskie. W początkowym okresie II wojny światowej otrzymała zlecenie na budowę ścigaczy torpedowych dla Kriegsmarine i elementów okrętów podwodnych dla gdańskich stoczni. Do 1940 wybudowano serię kilku dużych jachtów pełnomorskich oraz łącznie około 50 innych jednostek, największe były towarowy parowiec rzeczny „Emilie” (1909) i motorowy statek towarowy „Amsel” (1940: 551 ton). W 1942 zatrudniała 125 osób, głównie Polaków. W lutym 1943, z udziałami miasta Gdańska i Stoczni Gdańskiej SA utworzono w jej miejsce Danziger Flussschiffswerft GmbH (Gdańska Stocznia Rzeczna sp. z o.o.). W początkach 1944 rozpoczęto budowę nowych hal warsztatowo-produkcyjnych na potrzeby koncernu Kruppa.

Od 14 VI 1945, przemianowana na Stocznię nr 4, pozostawała pod zarządem Stocznie po 1945. Zjednoczenia Stoczni Polskich. W 1946 zatrudniała 263 osoby. Specjalizowała się w remontach taboru portowego i rzecznego. Między innymi wyremontowała zatopione podczas II wojny światowej: były holownik „Fram” (w Żegludze Polskiej gdański statek pasażerski „Danuta”); holowniki „Kurt”, „Adam” i „Orlik” (dla Głównego Urzędu Morskiego); statek pasażerski żeglugi przybrzeżnej „Weischelmünde”, prom „Westerplatte”. Z taboru rzecznego wyremontowała statek rzeczny „Konarski”, holownik „Żaba” (były „Ostmark”, pracujący przy przewozie między Świbnem a Mikoszewem), barki do transportu rzecznego (między innymi „Żorżett”, „Transport”). Zlikwidowana w 1947.

W latach 1947–1990 obszar zwany nabrzeżem Krakowskim zajmowany był głównie przez Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych, po 1970 także przez firmę zajmującą się demontażem wycofanych z eksploatacji mniejszych jednostek pływających. Obecnie miejsce budowy, głównie jachtów, przez firmy prywatne. MrGl

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania