DWORZEC W OLIWIE
(Nie pokazano 12 wersji utworzonych przez 4 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
− | '''DWORZEC W OLIWIE''' (Oliva, 1926 Danzig Oliva, 1945 Gdańsk Oliwa), przy obecnym pl. Dworcowym 1 (Bahnhofsvorplatz), oddany do użytku 1 VII 1870 wraz z uruchomieniem kolejowego połączenia ze Szczecinem ([[KOLEJ | kolej]]). Według tego samego projektu budynki dworcowe zbudowano na stacjach Gdańsk-Wrzeszcz (nie zachował się), Sopot (nie zachował się), Gdynia-Chylonia, Reda, Wejherowo i Lębork. Przez stację przechodzą | + | [[File: Oliwa__dworzec.jpg |thumb| Dworzec w Oliwie według rysunku projektowego, 1870]] |
+ | [[File:Dworzec_w_Oliwie.JPG|thumb|Budynek dworca w Oliwie od strony ul. Poczty Gdańskiej, 2018]] | ||
+ | [[File:2_Dworzec_w_Oliwie.JPG|thumb|Dworzec w Oliwie, przejście pod torami od strony Oliwy, 2020]] | ||
+ | [[File: Oliwa_dworzec_perony.jpg |thumb| Perony dworca w Oliwie, 2021]] | ||
+ | [[File: Dworzec_w_Oliwie,_perony.jpg |thumb| Perony dworca w Oliwie, 2021]] | ||
+ | [[File:1_Dworzec_w_Oliwie.jpg|thumb|Wnetrze dworca w Oliwie po remoncie w 2019]] | ||
+ | |||
+ | '''DWORZEC W OLIWIE''' (Oliva, 1926 Danzig Oliva, 1945 Gdańsk Oliwa), przy obecnym pl. Dworcowym 1 (Bahnhofsvorplatz), oddany do użytku 1 VII 1870 (uroczyste otwarcie 1 IX 1870) wraz z uruchomieniem kolejowego połączenia ze Szczecinem ([[KOLEJ | kolej]]). Według tego samego projektu budynki dworcowe zbudowano na stacjach Gdańsk-Wrzeszcz (nie zachował się), Sopot (nie zachował się), Gdynia-Chylonia, Reda, Wejherowo i Lębork. Na przełomie XIX–XX wieku dobudowano drugi tor, od 1910 dwa dalsze tory w kierunku Sopotu. <br/><br/> | ||
+ | |||
+ | Przez stację przechodzą dwie dwutorowe linie kolejowe: dalekobieżna Gdańsk Główny – Szczecin i Gdynia – Tczew oraz od 1952 linia podmiejska Gdańsk Główny – Sopot, od 1957 do Wejherowa ([[SZYBKA KOLEJ MIEJSKA | Szybka Kolej Miejska]]), linia dalekobieżna zelektryfikowana od 19 X 1969. Dwa zadaszone perony (zadaszenie peronu SKM w 1952), przejście tylko podziemne (tunel), łączące (od wschodu) ul. Droszyńskiego z pl. Dworcowym (od zachodu). Początkowo wybudowano tylko przejście podziemne od strony Oliwy, przebicia od strony wschodniej (obecnego Przymorza) dokonały w latach 1938/1939 Polskie Koleje Państwowe. W 1996 przebudowano perony i układ torów. {{author: MrGl}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] |
Aktualna wersja na dzień 18:39, 14 kwi 2023
DWORZEC W OLIWIE (Oliva, 1926 Danzig Oliva, 1945 Gdańsk Oliwa), przy obecnym pl. Dworcowym 1 (Bahnhofsvorplatz), oddany do użytku 1 VII 1870 (uroczyste otwarcie 1 IX 1870) wraz z uruchomieniem kolejowego połączenia ze Szczecinem ( kolej). Według tego samego projektu budynki dworcowe zbudowano na stacjach Gdańsk-Wrzeszcz (nie zachował się), Sopot (nie zachował się), Gdynia-Chylonia, Reda, Wejherowo i Lębork. Na przełomie XIX–XX wieku dobudowano drugi tor, od 1910 dwa dalsze tory w kierunku Sopotu.
Przez stację przechodzą dwie dwutorowe linie kolejowe: dalekobieżna Gdańsk Główny – Szczecin i Gdynia – Tczew oraz od 1952 linia podmiejska Gdańsk Główny – Sopot, od 1957 do Wejherowa ( Szybka Kolej Miejska), linia dalekobieżna zelektryfikowana od 19 X 1969. Dwa zadaszone perony (zadaszenie peronu SKM w 1952), przejście tylko podziemne (tunel), łączące (od wschodu) ul. Droszyńskiego z pl. Dworcowym (od zachodu). Początkowo wybudowano tylko przejście podziemne od strony Oliwy, przebicia od strony wschodniej (obecnego Przymorza) dokonały w latach 1938/1939 Polskie Koleje Państwowe. W 1996 przebudowano perony i układ torów.