MOST NA SZOPY

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
(Utworzył nową stronę „{{paper}} MOST NA SZOPY (Mattenbudener Brücke, Most Matników – od wyplataczy mat,inaczej: most Rogoźników),zwodzony,na Nowej Motła- wie, ob. nie istnieje. Na ...”)
 
 
(Nie pokazano 25 wersji utworzonych przez 6 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
 
{{paper}}
 
{{paper}}
MOST NA SZOPY (Mattenbudener Brücke, Most Matników – od wyplataczy mat,inaczej: most Rogoźników),zwodzony,na Nowej Motła- wie, ob. nie istnieje. Na przedłużeniu ob. ul. Żyt- niej, łączył q Spichlerze z ob. ul. Szopy (Matten- buden). Wybudowany po powstaniu Nowej Motławy w 1598, chroniony pocz. bramą, od 1841 ze stalową balustradą. Do poł. XIX w. zamykany na noc. Przebudowany w konstrukcji stalowej i ceglanej (nadal zwodzony za pomocą urządzeń ręcznych, nast. zastosowano zwodzenie elektryczne) przez gd. firmę Steimig i Spółka (Steimig & Co.), otwarty 26 VI 1891. Po 1896, do czasu budowy nowego mostu Stągiewnego (4 X 1937), prowadziła przez niego linia tramwajowa ze Stogów i ul. Łąkowej w kierunku Długiego Targu. Zniszczony 1945; na jego filarach przerzucono istniejącą do końca lat 50. XX w. drewnianą kładkę. Resztki m. rozebrano 1962, zachowały się 2 przyczółki na obu brzegach i 2 filary w nurcie. {{author: }}BŚ, MrGl [[Category: Encyklopedia]]
+
[[File:Most_na_Szopy.jpg|thumb|Most na Szopy chroniony bramą, powyżej [[MOST STĄGIEWNY| Most Stągiewny]], fragment tzw. planu sztokholmskiego z około 1600.]]
 +
[[File:Most_1.JPG|thumb|Most na Szopy, 1904]]
 +
[[File:Most_2.JPG|thumb|Most na Szopy, 1904]]
 +
[[File:4_Most_na_Szopy.jpg|thumb|Zwodzony (klapowy) Most na Szopy, około 1900]]
 +
[[File: Most_na_Szopy_1959.jpg |thumb| Drewniana kładka dla pieszych ułożona na moście, 1959]]
 +
[[File:Most_na_Szopy1234.jpg|thumb|Widok na mosty nad Nową Motławą: Most Stągiewny, pozostałości Mostu na Szopy, Most na Nowej Motławie]]
 +
[[File:Most_na_Szopy.JPG|thumb|Most po rozbiórce, widok z Mostu Stągiewnego, w tle Most na Nowej Motławie, 2018]]
 +
[[File: Most_na_Szopy_kładka.JPG |thumb| Tymczasowa kładka ułożona na filarach mostu, 2021]]
 +
[[File: Most_na_Szopy_tymczasowa_kładka.JPG |thumb| Tymczasowa kładka ułożona na filarach mostu, 2021]]
 +
'''MOST NA SZOPY''' (Mattenbudener Brücke, Most Matników – od wyplataczy mat do przykrywania towarów na statkach; inaczej: Most Rogoźników – od wyplataczy rogózek, czyli mat; nazwa od ulicy Mattenbuden, obecnie Szopy), zwodzony, na [[MOTŁAWA | Nowej Motławie]], obecnie nie istnieje. Na przedłużeniu obecnej ul. Żytniej, łączył [[SPICHLERZE | Spichlerze]] z obecną ul. Szopy. Istniał już w 1600 roku, wybudowany po powstaniu Nowej Motławy w 1598; chroniony początkowo bramą (Mattenbudener Tor), od 1841 ze stalową balustradą. Do połowy XIX wieku zamykany na noc.<br /><br />
 +
Przebudowany z dotychczas drewnianego w konstrukcji stalowej i ceglanej (nadal zwodzony za pomocą urządzeń ręcznych, następnie zastosowano zwodzenie elektryczne) przez gdańską firmę Steimmig i Spółka (Steimmig &amp; Co., zob. [[STEIMMIG FRANZ RUDOLF, przedsiębiorca | Franz Rudolf Steimmig]]), otwarty 26 VI 1891. Od strony lądowej wyłożone kamiennym brukiem przęsła oparto na ceglano-kamiennych przyczółkach. W nurcie Nowej Motławy co 12 m rozstawiono ceglano-kamienne filary, na których oparto zwodzone przęsła wyłożone brukiem drewnianym. Po przebudowie długość mostu wynosiła 34 m, szerokość na przyczółkach 8,5 m (dla ruchu kołowego 5 m, reszta chodniki dla ruchu pieszego), wysokość klap 7,5 m, wysokość nad lustrem wody 4,5 m. <br /><br />
 +
Od 1896, do czasu budowy nowego [[MOST STĄGIEWNY| mostu Stągiewnego]] (4 X 1937), prowadziła przez niego odciążająca linia tramwajowa ze Stogów i ul. Łąkowej w kierunku Długiego Targu (tramwaje skręcały z Długich Ogrodów tuż przed mostem Stągiewnym w Mattenbuden (ul. Szopy), po przekroczeniu Nowej Motławy wracały – za [[BRAMA STĄGIEWNA| Bramą Stągiewną]] – na Milchkannengasse (ul. Stągiewną).<br /><br /> 
 +
Zniszczony w 1945; na jego filarach przerzucono istniejącą do końca lat 50. XX wieku drewnianą kładkę. Resztki mostu rozebrano w 1962, zachowały się dwa przyczółki na obu brzegach i dwa filary w nurcie, w 2006 odnowione i zabezpieczone. W związku z przebudową Mostu Stągiewnego, we wrześniu 2021 na zachowanych elementach ułożono kładkę dla pieszych, z możliwością jej zwodzenia (rozsuwania) (42 m długości, 2,07 m szerokości). Po raz pierwszy kładkę rozsunięto 2 XI 2021, 26 IX 2022 przystąpiono do jej demontażu. {{author: }} {{author: MrGl}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]]

Aktualna wersja na dzień 15:40, 29 mar 2024

Most na Szopy chroniony bramą, powyżej Most Stągiewny, fragment tzw. planu sztokholmskiego z około 1600.
Most na Szopy, 1904
Most na Szopy, 1904
Zwodzony (klapowy) Most na Szopy, około 1900
Drewniana kładka dla pieszych ułożona na moście, 1959
Widok na mosty nad Nową Motławą: Most Stągiewny, pozostałości Mostu na Szopy, Most na Nowej Motławie
Most po rozbiórce, widok z Mostu Stągiewnego, w tle Most na Nowej Motławie, 2018
Tymczasowa kładka ułożona na filarach mostu, 2021
Tymczasowa kładka ułożona na filarach mostu, 2021

MOST NA SZOPY (Mattenbudener Brücke, Most Matników – od wyplataczy mat do przykrywania towarów na statkach; inaczej: Most Rogoźników – od wyplataczy rogózek, czyli mat; nazwa od ulicy Mattenbuden, obecnie Szopy), zwodzony, na Nowej Motławie, obecnie nie istnieje. Na przedłużeniu obecnej ul. Żytniej, łączył Spichlerze z obecną ul. Szopy. Istniał już w 1600 roku, wybudowany po powstaniu Nowej Motławy w 1598; chroniony początkowo bramą (Mattenbudener Tor), od 1841 ze stalową balustradą. Do połowy XIX wieku zamykany na noc.

Przebudowany z dotychczas drewnianego w konstrukcji stalowej i ceglanej (nadal zwodzony za pomocą urządzeń ręcznych, następnie zastosowano zwodzenie elektryczne) przez gdańską firmę Steimmig i Spółka (Steimmig & Co., zob. Franz Rudolf Steimmig), otwarty 26 VI 1891. Od strony lądowej wyłożone kamiennym brukiem przęsła oparto na ceglano-kamiennych przyczółkach. W nurcie Nowej Motławy co 12 m rozstawiono ceglano-kamienne filary, na których oparto zwodzone przęsła wyłożone brukiem drewnianym. Po przebudowie długość mostu wynosiła 34 m, szerokość na przyczółkach 8,5 m (dla ruchu kołowego 5 m, reszta chodniki dla ruchu pieszego), wysokość klap 7,5 m, wysokość nad lustrem wody 4,5 m.

Od 1896, do czasu budowy nowego mostu Stągiewnego (4 X 1937), prowadziła przez niego odciążająca linia tramwajowa ze Stogów i ul. Łąkowej w kierunku Długiego Targu (tramwaje skręcały z Długich Ogrodów tuż przed mostem Stągiewnym w Mattenbuden (ul. Szopy), po przekroczeniu Nowej Motławy wracały – za Bramą Stągiewną – na Milchkannengasse (ul. Stągiewną).

Zniszczony w 1945; na jego filarach przerzucono istniejącą do końca lat 50. XX wieku drewnianą kładkę. Resztki mostu rozebrano w 1962, zachowały się dwa przyczółki na obu brzegach i dwa filary w nurcie, w 2006 odnowione i zabezpieczone. W związku z przebudową Mostu Stągiewnego, we wrześniu 2021 na zachowanych elementach ułożono kładkę dla pieszych, z możliwością jej zwodzenia (rozsuwania) (42 m długości, 2,07 m szerokości). Po raz pierwszy kładkę rozsunięto 2 XI 2021, 26 IX 2022 przystąpiono do jej demontażu. MrGl

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania