RIVULO FRANZISCUS de, kompozytor
m (Blazejsliwinski przeniósł stronę RIVULO FRANZISCUS de na RIVULO FRANZISCUS de, kompozytor) |
|||
(Nie pokazano 7 wersji utworzonych przez 4 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{web}} | {{web}} | ||
− | [[ | + | [[File:Rivulo.jpg|thumb|Franciscus de Rivulo, ''Delectare in Domino'', głos Sopranu (fragment)]] |
− | {{author: DP}} | + | |
+ | '''FRANZISCUS''' (Franciscus) '''DE RIVULO''' (zm. 1564 Gdańsk), kompozytor. Pochodził prawdopodobnie z Niderlandów. W Gdańsku przebywał w latach 1560–1564, kantor w [[KOŚCIÓŁ WNIEBOWZIĘCIA NAJŚWIĘTSZEJ MARII PANNY | kościele Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny]] (NMP) i kapelmistrz powstałej wówczas kapeli miejskiej, służącej kościołowi NMP oraz regularnie występującej w [[DWÓR ARTUSA | Dworze Artusa]]. Kształcił na potrzeby kapeli młodych śpiewaków, zajmował się ustawianiem melodii chorałowych na bębnie czternastodzwonnego carillonu, który w 1561 zainstalowano w wieży [[RATUSZ GŁÓWNEGO MIASTA | Ratusza Głównego Miasta]] (zob. [[CARILLONY | carillony]]). <br/><br/> | ||
+ | Zachowana twórczość obejmuje utwory religijne i świeckie. W motetach i mszach pisanych w stylu flamandzkim stosował różne techniki kompozytorskie. Utwór ''Allein Gott in der Höh’ sei Ehr’'' należy do pierwszych znanych w repertuarze gdańskich wielogłosowych opracowań chorału protestanckiego. Wielogłosowe pieśni świeckie, pisane prawdopodobnie z myślą o wykonaniu w Dworze Artusa, zapoczątkowały rozwój lokalnej twórczości w tym gatunku. {{author: DP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]] |
Aktualna wersja na dzień 16:52, 22 sie 2022
FRANZISCUS (Franciscus) DE RIVULO (zm. 1564 Gdańsk), kompozytor. Pochodził prawdopodobnie z Niderlandów. W Gdańsku przebywał w latach 1560–1564, kantor w kościele Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny (NMP) i kapelmistrz powstałej wówczas kapeli miejskiej, służącej kościołowi NMP oraz regularnie występującej w Dworze Artusa. Kształcił na potrzeby kapeli młodych śpiewaków, zajmował się ustawianiem melodii chorałowych na bębnie czternastodzwonnego carillonu, który w 1561 zainstalowano w wieży Ratusza Głównego Miasta (zob. carillony).
Zachowana twórczość obejmuje utwory religijne i świeckie. W motetach i mszach pisanych w stylu flamandzkim stosował różne techniki kompozytorskie. Utwór Allein Gott in der Höh’ sei Ehr’ należy do pierwszych znanych w repertuarze gdańskich wielogłosowych opracowań chorału protestanckiego. Wielogłosowe pieśni świeckie, pisane prawdopodobnie z myślą o wykonaniu w Dworze Artusa, zapoczątkowały rozwój lokalnej twórczości w tym gatunku.