PRZEDSIĘBIORSTWA LOTNICZE II WOLNEGO MIASTA GDAŃSKA
(Nie pokazano 3 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
− | '''PRZEDSIĘBIORSTWA LOTNICZE II WOLNEGO MIASTA GDAŃSKA. Danziger Luftreederei GmbH''' (DzLR). Filia niemieckiego Deutsche Luftreederei, z siedzibą w Berlinie. Pierwsze przedsiębiorstwo lotnicze na terenie | + | '''PRZEDSIĘBIORSTWA LOTNICZE II WOLNEGO MIASTA GDAŃSKA. Danziger Luftreederei GmbH''' (DzLR). Filia niemieckiego Deutsche Luftreederei, z siedzibą w Berlinie. Pierwsze przedsiębiorstwo lotnicze na terenie [[WOLNE MIASTO GDAŃSK, 1920–1939 | II Wolnego Miasta Gdańska]]; powstało 27 X 1919. Kierownikami byli Ernst Wachsmann, Konrad Bergmann i Gustav Peters, a szefem pilotów Willy May. W 1920 przystąpiło jako członek założycielski do międzynarodowej organizacji lotniczej IATA. Początkowo dysponowało samolotami z miejscem dla pasażera w otwartej kabinie, dopiero w marcu 1921 zakupiło dwa Fokkery F II obsługujące trasę Gdańsk– Królewiec–Kłajpeda–Ryga oraz Gdańsk–Królewiec–Kowno. Korzystało z hangaru zbudowanego przez byłą szkołę pilotów marynarki „Marine-Fliegerschule”. <br/><br/> |
+ | '''Danziger Luftpost GmbH''' (DzLP), utworzone w Gdańsku na przełomie lutego i marca 1921, od początku będące dużą konkurencją dla DzLR. Pierwszym kierownikiem był Erhard Milch, przedstawiciel spółki Junkers Flugzeugwerke. Od kwietnia 1921 obsługiwało trasę Berlin–Piła (od maja Szczecin–Gdańsk– Królewiec). W lipcu 1921 przedłużono linię do Kowna, a w sierpniu do Rygi. Zajmowało hangar wybudowany przez księcia Sigismunda w północno-zachodniej części [[LOTNISKO WE WRZESZCZU | lotniska we Wrzeszczu]]. Ze względu na wspólnego udziałowca, którym był Junkers Flugzeugwerke, DzLP i polski Aero-Lloyd zawarły 27 VIII 1922 umowę o współpracy (obsługa techniczna samolotów i szkolenie pilotów odbywało się na lotnisku we Wrzeszczu). Ponadto DzLP przekazał trzy samoloty Junkers F-13 do obsługi trasy Gdańsk–Warszawa. Po 1926 było jedynym prywatnym przedsiębiorstwem działającym w Gdańsku. Oficjalnie było przedstawicielstwem zagranicznych linii lotniczych, nieoficjalnie czerpało korzyści z wynajmowania powierzchni hangarowej i obsługi technicznej samolotów polskich na trasie do Warszawy. Udziałowcem DzLP była rodzina Erharda Milcha (pierwszego dyrektora). <br/><br/> | ||
+ | '''Danziger Lloyd Luftdienst''' GmbH (DzLL), powołano w marcu 1922 jako towarzystwo założone przez Norddeutscher Lloyd Brema i firmę Junkers-Werke, które działały wspólnie w Niemczech pod nazwą Lloyd Ostflug. Między DzLP a DzLL powstał w Gdańsku układ naprzemiennego obsługiwania trasy Berlin–Szczecin–Gdańsk–Królewiec–Kowno–Ryga. Sprzedaż biletów lotniczych odbywała się dla obu towarzystw wspólnie. Kierownikiem przedsiębiorstwa został Hermann Grube. <br/><br/> '''Internationale Luftverkehrsgesellschaft „Ileg” Danzig''', założony w lutym 1921; udziałowcami byli członkowie rady nadzorczej firmy lotniczej Albatros. Zarząd firmy zamierzał utworzyć komunikację lotniczą między Gdańskiem a Polską i Finlandią. Latem 1921 dysponowało ośmioma wodnosamolotami, które w sierpniu tegoż roku zostały skonfiskowane przez przedstawicieli Ententy i zniszczone, co położyło kres istnieniu przedsiębiorstwa. <br/><br/> '''Danziger Aero-Lloyd''' (DzAL), powstało w maju 1923, po połączeniu się DzLR z DzLL. Funkcjonowało w Gdańsku jako filia Deutsche Aero-Lloyd AG z siedzibą w Berlinie. Przedstawicielami firmy w Gdańsku zostali Hermann Grube i Georg von Winterfeld. Obsługiwało głównie trasę Berlin–Gdańsk–Królewiec. W czerwcu 1924 otworzyło nową linię Gdańsk–Malbork. Do DzAL należało towarzystwo lotnicze Deruluft, obsługujące trasę Królewiec–Moskwa. W 1925 po raz pierwszy przedłużyło ono linię do Berlina, z międzylądowaniem w Gdańsku. Od maja do września 1925 loty odbywały się trzy razy w tygodniu. W tym samym roku działało także połączenie Gdańsk–Sztokholm, obsługiwane przez hydroplany z portu wodno-lotniczego w Neufähr (Górki Wschodnie). <br/><br/> | ||
+ | '''Deutsche Lufthansa''' (DLH) w Gdańsku. Po likwidacji w styczniu 1926 DzAL, całą komunikację lotniczą w Gdańsku przejęła DLH (łącznie z samolotami i personelem). W 1928 działało połączenie obsługiwane przez hydroplany Gdańsk–Kalmar ze wspomnianego Neufähr. Do 1944 zajmowała się techniczną obsługą tras do Niemiec (głównie linii Berlin–Gdańsk–Królewiec). Swoje biuro miała na lotnisku we Wrzeszczu. Jedyną „zagraniczną” linią komunikacyjną pozostała trasa do Warszawy. {{author: MB}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]] |
Aktualna wersja na dzień 13:22, 11 kwi 2022
PRZEDSIĘBIORSTWA LOTNICZE II WOLNEGO MIASTA GDAŃSKA. Danziger Luftreederei GmbH (DzLR). Filia niemieckiego Deutsche Luftreederei, z siedzibą w Berlinie. Pierwsze przedsiębiorstwo lotnicze na terenie II Wolnego Miasta Gdańska; powstało 27 X 1919. Kierownikami byli Ernst Wachsmann, Konrad Bergmann i Gustav Peters, a szefem pilotów Willy May. W 1920 przystąpiło jako członek założycielski do międzynarodowej organizacji lotniczej IATA. Początkowo dysponowało samolotami z miejscem dla pasażera w otwartej kabinie, dopiero w marcu 1921 zakupiło dwa Fokkery F II obsługujące trasę Gdańsk– Królewiec–Kłajpeda–Ryga oraz Gdańsk–Królewiec–Kowno. Korzystało z hangaru zbudowanego przez byłą szkołę pilotów marynarki „Marine-Fliegerschule”.
Danziger Luftpost GmbH (DzLP), utworzone w Gdańsku na przełomie lutego i marca 1921, od początku będące dużą konkurencją dla DzLR. Pierwszym kierownikiem był Erhard Milch, przedstawiciel spółki Junkers Flugzeugwerke. Od kwietnia 1921 obsługiwało trasę Berlin–Piła (od maja Szczecin–Gdańsk– Królewiec). W lipcu 1921 przedłużono linię do Kowna, a w sierpniu do Rygi. Zajmowało hangar wybudowany przez księcia Sigismunda w północno-zachodniej części lotniska we Wrzeszczu. Ze względu na wspólnego udziałowca, którym był Junkers Flugzeugwerke, DzLP i polski Aero-Lloyd zawarły 27 VIII 1922 umowę o współpracy (obsługa techniczna samolotów i szkolenie pilotów odbywało się na lotnisku we Wrzeszczu). Ponadto DzLP przekazał trzy samoloty Junkers F-13 do obsługi trasy Gdańsk–Warszawa. Po 1926 było jedynym prywatnym przedsiębiorstwem działającym w Gdańsku. Oficjalnie było przedstawicielstwem zagranicznych linii lotniczych, nieoficjalnie czerpało korzyści z wynajmowania powierzchni hangarowej i obsługi technicznej samolotów polskich na trasie do Warszawy. Udziałowcem DzLP była rodzina Erharda Milcha (pierwszego dyrektora).
Danziger Lloyd Luftdienst GmbH (DzLL), powołano w marcu 1922 jako towarzystwo założone przez Norddeutscher Lloyd Brema i firmę Junkers-Werke, które działały wspólnie w Niemczech pod nazwą Lloyd Ostflug. Między DzLP a DzLL powstał w Gdańsku układ naprzemiennego obsługiwania trasy Berlin–Szczecin–Gdańsk–Królewiec–Kowno–Ryga. Sprzedaż biletów lotniczych odbywała się dla obu towarzystw wspólnie. Kierownikiem przedsiębiorstwa został Hermann Grube.
Internationale Luftverkehrsgesellschaft „Ileg” Danzig, założony w lutym 1921; udziałowcami byli członkowie rady nadzorczej firmy lotniczej Albatros. Zarząd firmy zamierzał utworzyć komunikację lotniczą między Gdańskiem a Polską i Finlandią. Latem 1921 dysponowało ośmioma wodnosamolotami, które w sierpniu tegoż roku zostały skonfiskowane przez przedstawicieli Ententy i zniszczone, co położyło kres istnieniu przedsiębiorstwa.
Danziger Aero-Lloyd (DzAL), powstało w maju 1923, po połączeniu się DzLR z DzLL. Funkcjonowało w Gdańsku jako filia Deutsche Aero-Lloyd AG z siedzibą w Berlinie. Przedstawicielami firmy w Gdańsku zostali Hermann Grube i Georg von Winterfeld. Obsługiwało głównie trasę Berlin–Gdańsk–Królewiec. W czerwcu 1924 otworzyło nową linię Gdańsk–Malbork. Do DzAL należało towarzystwo lotnicze Deruluft, obsługujące trasę Królewiec–Moskwa. W 1925 po raz pierwszy przedłużyło ono linię do Berlina, z międzylądowaniem w Gdańsku. Od maja do września 1925 loty odbywały się trzy razy w tygodniu. W tym samym roku działało także połączenie Gdańsk–Sztokholm, obsługiwane przez hydroplany z portu wodno-lotniczego w Neufähr (Górki Wschodnie).
Deutsche Lufthansa (DLH) w Gdańsku. Po likwidacji w styczniu 1926 DzAL, całą komunikację lotniczą w Gdańsku przejęła DLH (łącznie z samolotami i personelem). W 1928 działało połączenie obsługiwane przez hydroplany Gdańsk–Kalmar ze wspomnianego Neufähr. Do 1944 zajmowała się techniczną obsługą tras do Niemiec (głównie linii Berlin–Gdańsk–Królewiec). Swoje biuro miała na lotnisku we Wrzeszczu. Jedyną „zagraniczną” linią komunikacyjną pozostała trasa do Warszawy.