FEDERAL-MOGUL BIMET SA
(Nie pokazano 5 wersji utworzonych przez 3 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
− | '''FEDERAL-MOGUL BIMET SA''', Oliwa, al. Grunwaldzka 481 (zajmuje obszar 45 | + | [[File:Federal_Mogul_Bimet.JPG|thumb|Federal-Mogul Bimet, al. Grunwaldzka 481]] |
+ | '''FEDERAL-MOGUL BIMET SA''', Oliwa, al. Grunwaldzka 481 (zajmuje obszar 45 tysięcy m², budynki – 26 tysięcy). Powstał w 1948 jako Państwowa Fabryka Panewek, w 1951 Wytwórnia Części Samochodowych, początkowo z siedzibą przy ul. Chmielnej 81, pod obecnym adresem od 1952 jako Gdańska Wytwórnia Części Samochodowych, w latach 1971–1972 „Bimet”. Wytwórnia Łożysk Ślizgowych, w 1973–1975 „Delta-Bimet”. Wytwórnia Łożysk Ślizgowych, w okresie 1976–1990 Wytwórnia Łożysk Ślizgowych PZL „Bimet”([[PRZEDSIĘBIORSTWA I ZAKŁADY PRZEMYSŁOWE | przedsiębiorstwa]]).<br/><br/> | ||
+ | Producent cienkościennych łożysk ślizgowych z taśm bimetalowych. Produkcję udoskonalano, wprowadzając technologię opartą na licencjach i własnych osiągnięciach: w 1961 uruchomiono produkcję taśm bimetalowych na bazie stopu SnPb, w 1963 wprowadzono technologię Glacier, w 1965 rozpoczęto wytwarzanie taśmy bimetalowej stal / brąz spiekany, w 1968 wprowadzono technologię Vandervell, w 1978 taśmy stal / brąz lany. Produkuje na potrzeby cywilne i wojskowe (zwłaszcza przemysłu lotniczego).<br/><br/> | ||
+ | W 1983 roku wytwórnię przekształcono z przedsiębiorstwa państwowego w spółkę prawa handlowego; w 1992 sprywatyzowana przez spółkę pracowniczą Inwest Bimet, dwa banki komercyjne i pracowników (5% akcji w rękach Skarbu Państwa); w marcu 1998 sprzedana przez spółkę pracowniczą koncernowi Federal-Mogul Corporation (branża części samochodowych – silnikowych, hamulcowych, układu zawieszenia, zapłonu, filtrów; powstał w Detroit w 1899; zasięg ogólnoświatowy, w Polsce od 2000 także jako właściciel dawnej WSK Gorzyce). | ||
+ | Największy w Polsce producent łożysk ślizgowych, wytwarzanych w postaci półpanewek, tulei zwijanych, pierścieni, półpierścieni oporowych i różnego rodzaju segmentów ślizgowych z taśm bimetalowych z możliwością nakładania dodatkowych warstw ślizgowych. Posiada świadectwa kwalifikacji jakości i homologację między innymi firm Fiat, Massey Ferguson, Perkins. Firma zatrudnia 650 osób. Dbając o środowisko naturalne, wycofała w ostatnim czasie z produkcji PERI i TRI (zastąpione alkalicznymi środkami myjącymi), zaprzestała stosowania amoniaku, cyjanków, galwanicznego procesu miedziowania taśm, prowadzi pomiary emisji przy procesach galwanicznych. {{author:RED}}[[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]] |
Aktualna wersja na dzień 16:41, 15 wrz 2022
FEDERAL-MOGUL BIMET SA, Oliwa, al. Grunwaldzka 481 (zajmuje obszar 45 tysięcy m², budynki – 26 tysięcy). Powstał w 1948 jako Państwowa Fabryka Panewek, w 1951 Wytwórnia Części Samochodowych, początkowo z siedzibą przy ul. Chmielnej 81, pod obecnym adresem od 1952 jako Gdańska Wytwórnia Części Samochodowych, w latach 1971–1972 „Bimet”. Wytwórnia Łożysk Ślizgowych, w 1973–1975 „Delta-Bimet”. Wytwórnia Łożysk Ślizgowych, w okresie 1976–1990 Wytwórnia Łożysk Ślizgowych PZL „Bimet”( przedsiębiorstwa).
Producent cienkościennych łożysk ślizgowych z taśm bimetalowych. Produkcję udoskonalano, wprowadzając technologię opartą na licencjach i własnych osiągnięciach: w 1961 uruchomiono produkcję taśm bimetalowych na bazie stopu SnPb, w 1963 wprowadzono technologię Glacier, w 1965 rozpoczęto wytwarzanie taśmy bimetalowej stal / brąz spiekany, w 1968 wprowadzono technologię Vandervell, w 1978 taśmy stal / brąz lany. Produkuje na potrzeby cywilne i wojskowe (zwłaszcza przemysłu lotniczego).
W 1983 roku wytwórnię przekształcono z przedsiębiorstwa państwowego w spółkę prawa handlowego; w 1992 sprywatyzowana przez spółkę pracowniczą Inwest Bimet, dwa banki komercyjne i pracowników (5% akcji w rękach Skarbu Państwa); w marcu 1998 sprzedana przez spółkę pracowniczą koncernowi Federal-Mogul Corporation (branża części samochodowych – silnikowych, hamulcowych, układu zawieszenia, zapłonu, filtrów; powstał w Detroit w 1899; zasięg ogólnoświatowy, w Polsce od 2000 także jako właściciel dawnej WSK Gorzyce).
Największy w Polsce producent łożysk ślizgowych, wytwarzanych w postaci półpanewek, tulei zwijanych, pierścieni, półpierścieni oporowych i różnego rodzaju segmentów ślizgowych z taśm bimetalowych z możliwością nakładania dodatkowych warstw ślizgowych. Posiada świadectwa kwalifikacji jakości i homologację między innymi firm Fiat, Massey Ferguson, Perkins. Firma zatrudnia 650 osób. Dbając o środowisko naturalne, wycofała w ostatnim czasie z produkcji PERI i TRI (zastąpione alkalicznymi środkami myjącymi), zaprzestała stosowania amoniaku, cyjanków, galwanicznego procesu miedziowania taśm, prowadzi pomiary emisji przy procesach galwanicznych.