GDAŃSK, radziecki zbiornikowiec (1965)
(Utworzył nową stronę „{{paper}} „GDAŃSK”, radziecki zbiornikowiec typu „Sofia” z serii liczącej 22 statki. Zbudowany 1965 w Stoczniach Admiralicji w Leningradzie (ob. Sankt Pete...”) |
|||
(Nie pokazano 5 wersji utworzonych przez 3 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
− | „GDAŃSK”, radziecki zbiornikowiec typu „Sofia” z serii liczącej 22 statki. | + | [[File: Gdańsk_radziecki_zbiornikowiec_1965.jpeg |thumb| Wodowanie radzieckiego zbiornikowca „Gdańsk”, 1965]] |
+ | |||
+ | '''„GDAŃSK”''', radziecki zbiornikowiec typu „Sofia”, ósmy z serii liczącej 22 statki. Zwodowany 21 VIII 1965 w Stoczniach Admiralicji w Leningradzie (obecnie Sankt Petersburg), zgodnie z rosyjskim zwyczajem nie miał matki chrzestnej. Statek bliźniaczy „Gdynia”.<br/><br/> | ||
+ | Nazwę otrzymał z uwagi na ówczesne związki Gdańska i Leningradu (przykładem gdańskie kino „Leningrad”, przemianowanie ul. Podwale Przedmiejskie na al. Leningradzką, nazwanie Gdańską jedną z ulic Leningradu) i w odpowiedzi na zbudowanie i wodowanie 24 VIII 1965 w Stoczni Komuny Paryskiej w Gdyni drobnicowca m/s „Leningrad” (dla PLO). <br/><br/> | ||
+ | Pojemność brutto 31 817 BRT, netto 16 387 RT, nośność 50 669 ton, długość 230,5 m, szerokość 31,0 m, zanurzenie 11,9 m, napęd 2 turbiny parowe 19 000 KM, 1 śruba, prędkość 17 węzłów, 20 zbiorników ładunkowych, około 60 ludzi załogi. Obsługiwał eksport rosyjskiej ropy naftowej do portów Europy Zachodniej i na Kubę, w eksploatacji czarnomorskiego armatora Noworossijskoje Morskoje Parochodstwo (Novoship). W roku 1986 wycofany ze służby. {{author: MBŁ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]] |
Aktualna wersja na dzień 14:30, 7 lip 2022
„GDAŃSK”, radziecki zbiornikowiec typu „Sofia”, ósmy z serii liczącej 22 statki. Zwodowany 21 VIII 1965 w Stoczniach Admiralicji w Leningradzie (obecnie Sankt Petersburg), zgodnie z rosyjskim zwyczajem nie miał matki chrzestnej. Statek bliźniaczy „Gdynia”.
Nazwę otrzymał z uwagi na ówczesne związki Gdańska i Leningradu (przykładem gdańskie kino „Leningrad”, przemianowanie ul. Podwale Przedmiejskie na al. Leningradzką, nazwanie Gdańską jedną z ulic Leningradu) i w odpowiedzi na zbudowanie i wodowanie 24 VIII 1965 w Stoczni Komuny Paryskiej w Gdyni drobnicowca m/s „Leningrad” (dla PLO).
Pojemność brutto 31 817 BRT, netto 16 387 RT, nośność 50 669 ton, długość 230,5 m, szerokość 31,0 m, zanurzenie 11,9 m, napęd 2 turbiny parowe 19 000 KM, 1 śruba, prędkość 17 węzłów, 20 zbiorników ładunkowych, około 60 ludzi załogi. Obsługiwał eksport rosyjskiej ropy naftowej do portów Europy Zachodniej i na Kubę, w eksploatacji czarnomorskiego armatora Noworossijskoje Morskoje Parochodstwo (Novoship). W roku 1986 wycofany ze służby.