NYMPHE, korweta

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
 
(Nie pokazano 19 wersji utworzonych przez 4 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
 
{{paper}}
 
{{paper}}
'''„NYMPHE”''', korweta gładkopokładowa (''Glattdeckskorvette''), parowa, wodowana 15 IV 1863 w q Stoczni Królewskiej, wyporność 720 t, dł. 65 m, szer. 10,2 m, zanurzenie 4,47 m, uzbrojenie – 14 dział, załoga – 190 osób, prędkość 12 mil morskich. Brała udział w wojnie Prus z Danią 1864. Wsławiła się w czasie wojny prus.-fr.: stacjonowała w q Nowym Porcie, 21/22 VII 1870, pod osłoną nocy zaatakowała między Oksywiem a Zatoką Pucką 4 fr. okręty wojenne blokujące gd. port. Po ostrzelaniu zatopiła jeden z okrętów fr. (zginęło na nim 18 marynarzy), pozostałe zrezygnowały z blokady gd. portu. W 1891 złomowana. {{author:red.}}[[Category: Encyklopedia]]
+
[[File:Nymphe.jpg|thumb|Korweta SMS „Nymphe” według [[BISCHOFF MAX, inżynier| Maxa Bischoffa]]]]
 +
[[File:1_Nymphe.jpg|thumb|Korweta SMS „Nymphe” (z prawej) przed bitwą z flotą duńską pod Jasmund (17 III 1864), w środku SMS „Arcona” (zbudowana w [[STOCZNIA KRÓLEWSKA| Stoczni Królewskiej]]), flagowy okręt dowodzącego [[JACHMANN EDUARD KARL, kontradmirał, dyrektor stoczni | Eduarda Karla Jachmanna]], za nią fregata SMS „Niobe” i bryg SMS „Musquito”]]
 +
[[File:2_Nymphe.jpg|thumb|Bitwa flot pruskiej i duńskiej pod Jasmundem (17 III 1864), od prawej: awizo SMS „Loreley” (zbudowane w [[STOCZNIA KRÓLEWSKA| Stoczni Królewskiej]]), fregata „Iylland” (D), korweta „Nymphe” (P), korweta panceropokładowa SMS „Arcona” i zasłonięte przez nią okręt liniowy „Skjold” (D) i fregata „Själland” (D)]]
 +
[[File:3_Nymphe.jpg|thumb|Korweta gładkopokładowa SMS „Medusa”, bliźniaczka „Nymphe”, rysunek Hermanna Pennera]]
 +
 
 +
'''„NYMPHE”''', korweta gładkopokładowa (''Glattdeckskorvette''), parowa. Zamówiona 23 VII 1861, stępkę położono 25 I 1862, wodowana 15 IV 1863 w [[STOCZNIA KRÓLEWSKA | Stoczni Królewskiej]], w służbie od 25 XI 1863,  wyporność 720 ton, długość 65 m, szerokość 10,2 m, zanurzenie 4,47 m, załoga – 190 osób (w tym 14 oficerów), prędkość 12 mil morskich. Uzbrojenie: 10 dział 36-funtowych i sześć 12-funtowych, od 1869 kolejno: 17-, 19-, 9- dział.<br/><br/>
 +
Brała udział w wojnie Prus z Danią w 1864 pod dowództwem Reinholda von Wernera w eskadrze dowodzonej przez [[JACHMANN EDUARD KARL, kontradmirał, dyrektor stoczni | Eduarda Jachmanna]]. Wsławiła się w czasie wojny prusko-francuskiej: pod dowództwem komandora porucznika [[WEICKHMANN JOHANN JOACHIM, komandor| Johanna Joachima Gottlieba Weickhmanna]] stacjonowała w [[NOWY PORT | Nowym Porcie]], 22 VIII 1870, pod osłoną nocy (akcja trwała między 1.15 a 3.00) zaatakowała między Oksywiem a Zatoką Pucką francuskie okręty wojenne (pancerne korwety „Thétis” i „Jeanne dʼArc” oraz awizo „Renard”) dowodzone przez wiceadmirała Édouarda Bouët-Willaumeza i blokujące gdański port. Pod osłoną brzegu i ostrzelaniu spowodowała pożar na korwecie „Thétis” (zginęło na niej 18 marynarzy), mimo ostrzału z pozostałych okrętów francuskich bez strat powróciła do Nowego Portu. Była to jedna z dwóch potyczek flot pruskiej i francuskiej na Morzu Bałtyckim w tej wojnie. Okręty francuskie po dwóch dniach zrezygnowały z blokady gdańskiego portu.<br/><br/>
 +
Od 1 VI 1871 do 1874 pod dowództwem komandora porucznika Louisa von Blanc działała na Pacyfiku. Po drodze, w lipcu 1871, w Cowes na wyspie Wight wizytowana była przez brytyjską rodzinę królewską. W październiku tego roku, gdy w Rio de Janeiro po awanturze w portowej tawernie aresztowano większość jej marynarzy, władze niemiecki zagroziły wysłaniem przeciwko Brazylii eskadry okrętów. Odwiedziła Australię, wyspy Oceanii, Japonię, Hongkong, Singapur, Borneo. W 1875 przeszła remont w gdańskiej Stoczni Cesarskiej. Następnie jako okręt szkolny odbywała rejsy do Ameryki Północnej i Południowej oraz na Morze Śródziemne. Wycofana ze służby 21 VII 1887. W 1891 złomowana w Hamburgu. {{author:}}[[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]]

Aktualna wersja na dzień 08:54, 16 mar 2024

Korweta SMS „Nymphe” według Maxa Bischoffa
Korweta SMS „Nymphe” (z prawej) przed bitwą z flotą duńską pod Jasmund (17 III 1864), w środku SMS „Arcona” (zbudowana w Stoczni Królewskiej), flagowy okręt dowodzącego Eduarda Karla Jachmanna, za nią fregata SMS „Niobe” i bryg SMS „Musquito”
Bitwa flot pruskiej i duńskiej pod Jasmundem (17 III 1864), od prawej: awizo SMS „Loreley” (zbudowane w Stoczni Królewskiej), fregata „Iylland” (D), korweta „Nymphe” (P), korweta panceropokładowa SMS „Arcona” i zasłonięte przez nią okręt liniowy „Skjold” (D) i fregata „Själland” (D)
Korweta gładkopokładowa SMS „Medusa”, bliźniaczka „Nymphe”, rysunek Hermanna Pennera

„NYMPHE”, korweta gładkopokładowa (Glattdeckskorvette), parowa. Zamówiona 23 VII 1861, stępkę położono 25 I 1862, wodowana 15 IV 1863 w Stoczni Królewskiej, w służbie od 25 XI 1863, wyporność 720 ton, długość 65 m, szerokość 10,2 m, zanurzenie 4,47 m, załoga – 190 osób (w tym 14 oficerów), prędkość 12 mil morskich. Uzbrojenie: 10 dział 36-funtowych i sześć 12-funtowych, od 1869 kolejno: 17-, 19-, 9- dział.

Brała udział w wojnie Prus z Danią w 1864 pod dowództwem Reinholda von Wernera w eskadrze dowodzonej przez Eduarda Jachmanna. Wsławiła się w czasie wojny prusko-francuskiej: pod dowództwem komandora porucznika Johanna Joachima Gottlieba Weickhmanna stacjonowała w Nowym Porcie, 22 VIII 1870, pod osłoną nocy (akcja trwała między 1.15 a 3.00) zaatakowała między Oksywiem a Zatoką Pucką francuskie okręty wojenne (pancerne korwety „Thétis” i „Jeanne dʼArc” oraz awizo „Renard”) dowodzone przez wiceadmirała Édouarda Bouët-Willaumeza i blokujące gdański port. Pod osłoną brzegu i ostrzelaniu spowodowała pożar na korwecie „Thétis” (zginęło na niej 18 marynarzy), mimo ostrzału z pozostałych okrętów francuskich bez strat powróciła do Nowego Portu. Była to jedna z dwóch potyczek flot pruskiej i francuskiej na Morzu Bałtyckim w tej wojnie. Okręty francuskie po dwóch dniach zrezygnowały z blokady gdańskiego portu.

Od 1 VI 1871 do 1874 pod dowództwem komandora porucznika Louisa von Blanc działała na Pacyfiku. Po drodze, w lipcu 1871, w Cowes na wyspie Wight wizytowana była przez brytyjską rodzinę królewską. W październiku tego roku, gdy w Rio de Janeiro po awanturze w portowej tawernie aresztowano większość jej marynarzy, władze niemiecki zagroziły wysłaniem przeciwko Brazylii eskadry okrętów. Odwiedziła Australię, wyspy Oceanii, Japonię, Hongkong, Singapur, Borneo. W 1875 przeszła remont w gdańskiej Stoczni Cesarskiej. Następnie jako okręt szkolny odbywała rejsy do Ameryki Północnej i Południowej oraz na Morze Śródziemne. Wycofana ze służby 21 VII 1887. W 1891 złomowana w Hamburgu.

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania